تاریخ : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024
0

از احضار غیرقانونی تا گرفتن زهر چشم در سازمان صمت استان گیلان؟!

  • کد خبر : 21
  • 14 خرداد 1402 - 12:45
از احضار غیرقانونی تا گرفتن زهر چشم در سازمان صمت استان گیلان؟!
آیا فعالان اقتصادی و تولیدی و... بجای انتظار حمایت سازمان صمت استان گیلان از خود در راستای شعار حمایت از تولید، باید این چنین مورد بی‌مهری قرار بگیرند؟!

به گزارش ناظر خبر؛ به‌منظور نظارت بر حُسن اجرای عملکرد کارکنان، واحدهای بازرسی در ادارات و سازمان‌های دولتی، ایجاد یا تجهیز شده‌اند و انجام‌وظیفه می‌کنند. این بازرسان، افزون بر نظارت محسوس و نامحسوس، مسئولیت پیگیری شکایات مردمی در خصوص تخلفات کارکنان ادارات این سازمان را هم برعهده دارند. حال، پرسش اینجاست که با کارمندان خاطی، یعنی کارمندانی که برخلاف منشور اخلاقی و ضوابط تعیین شده در قانون رفتار می‌کنند چه برخوردی می‌شود؟

اتاقی در حوزه ریاست سازمان صمت استان گیلان بنام واحد ارزیابی عملکرد و رسیدگی به امور شکایات پرسنلی در طبقه سوم و حوزه ریاست سازمان صمت در سه‌راه لامپ سازی شهر رشت وجود دارد که به نظر، وظیفه تعریف شده برای کارشناس این حوزه، صرفاً ارزیابی عملکرد و حسن انجام تعهدات شغلی و سازمانی از یک‌سو و از سوی دیگر توجه، وصول و ایضاً رسیدگی به شکایات ارباب‌رجوع از نحوه عملکرد یا برخورد کارکنان سازمان صمت استان گیلان و در نهایت اعلام نتیجه و ارائه گزارش بررسی و رسیدگی به موارد یادشده، به مسئولان ذی‌ربط است.

در پیوند با مراتب یاد شده؛ اما آن‌طور که یکی از فعالان صنفی، ماجرای مراجعه یا در واقع احضار! خود را به این واحد یاد شده در سازمان صمت استان گیلان بیان می‌نماید تصاویری عجیب و البته قابل‌تعمق در ذهن افکار عمومی ایجاد می کند.

این فعال صنفی که نخواست نامش فاش شود، بیان می‌دارد که طی یک تماس تلفنی به‌صورت شفاهی از سوی کارشناس این واحد (موسوم به رسیدگی به شکایات) احضار شده و در خصوص به‌اصطلاح شکایت شخصی غیر از پرسنل این سازمان مورد بازجویی قرار گرفته است!

بدین شرح که نامبرده بیان می‌نماید به‌محض حضورم نزد این کارشناس در حوزه ریاست سازمان صمت در طبقه سوم سه‌راه لامپ سازی، کارشناس مربوطه دو برگه تایپ شده حاوی مطالبی به ادعای خودش، شکایتی بدون امضا ونشانی آن هم از سوی شخصی خارج از سازمان علیه اینجانب را به من نشان می‌دهد!

وی در ادامه ضمن انتقاد عنوان می‌دارد که آیا در شرح وظایف واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگوئی به شکایات سازمان صمت، تماس تلفنی، احضار و یا ابلاغ شفاهی اشخاص خارج از سازمان همانند فعالان صنفی، خدماتی، تولیدی و… و ارائه شکایتی بدون امضا و به‌نوعی تفهیم اتهام به این اشخاص، گنجانده شده است؟! آیا مطابق قوانین موضوعه و جاری سازمان صمت استان گیلان، کارشناس این بخش، مجوز احضار، تفهیم یا تشریح اتهام اشخاص خارج از کارکنان سازمان متبوع خود را دارد؟ آیا این امر خود مصداق موازی‌کاری و دخالت در امور قضایی نیست؟!

این فعال صنفی در پایان با بیان اینکه در محاکم قضایی این نوع احضار خارج از چارچوب ضوابط و قانون را پیگیری خواهد کرد، یادآور شد: رفتار خارج از چارچوب قانون این کارشناس در افکار عمومی بنام سازمان صمت استان گیلان نوشته می‌شود و باتوجه‌به اینکه واحد ارزیابی عملکرد و رسیدگی به امور شکایات پرسنلی زیرمجموعه حوزه ریاست این سازمان است، این انتظار وجود دارد تا رئیس سازمان شخصاً این موضوع را پیگیری نماید.

لکن این اعتقاد و شائبه وجود دارد که نمونه چنین برخورد و عملکردی نامتعارف (احضار غیرقانونی فعالان صنفی و تجاری) از سوی کارشناس این واحد در سازمان صمت استان گیلان مسبوق به سابقه است!

حتی در مواردی در روز حضور فعالان حوزه‌های مختلف تحت نظارت سازمان صمت استان گیلان، علاوه بر حضور کارشناس ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات پرسنلی، دو فرد دیگر نیز حضور داشته‌اند که از سوی این کارشناس فرزند یک سردار و دیگری تحت عنوان پلیس امنیت اقتصادی! معرفی می‌گردند! که به نظر می‌رسد این معرفی و حضور اشخاص مذکور صرف‌نظر از صحت ادعای وی، بیشتر جنبه گرفتن زهرچشم داشته است. ضمن اینکه در برخی موارد هم گفته شده از سوی این واحد سازمان صمت طی تماس تلفنی تأکید می‌شود در صورت عدم حضور در واحد ارزیابی عملکرد چنین یا چنان می‌گردد!

در پیوند با ماجرای بازگو شده برخی فعالان تولیدی، خدماتی، صنفی و… به اقدام غیرمتعارف این کارشناس سازمان مذکور، گفته می‌شود که وی سال‌هاست مسئول این واحد در سازمان صمت استان گیلان بوده و مشخص هم نیست که چرا این جایگاه حقوقی و حساس باید سال‌ها در اختیار این کارشناس باشد؟ این کارشناس با کدام پشتوانه یا مجوز قانونی اقدام به تماس و طرح سؤال یا بازخواست از اشخاص خارج از کارکنان سازمان صمت می‌نماید؟ حضور افرادی بنا بر ادعا یا معرفی این کارشناس(پسر یک سردار یا پلیس امنیت اقتصادی) در این مواجهه حضوری، اساساً با چه هدفی صورت می‌پذیرد؟ یا کدام بخش این سازمان عریض‌وطویل مسئول نظارت بر عملکرد کارشناس این واحد و یا رسیدگی به تخلفات؛ خاصه این حوزه است؟! آیا فعالان اقتصادی و تولیدی و… بجای انتظار حمایت سازمان صمت استان گیلان از خود در راستای شعار حمایت از تولید باهدف رشد تولید در حوزه اقتصاد، باید این چنین مورد بی‌مهری قرار بگیرند؟!

اگر چه شکایت ارباب‌رجوع از مسئول این واحد سازمان صمت استان گیلان بر اساس ماده ۹۰ قانون مدیریت خدمات کشوری محفوظ است؛ اما انجام امور غیرمرتبط این واحد اداری سازمان صمت استان گیلان باعث بهت افکار عمومی شده و این انتظار وجود دارد تا رئیس سازمان صمت استان گیلان و نهادهای نظارتی متولی به سؤالات ایجاد شده در خصوص عملکرد این پرسنل سازمان صمت استان گیلان پاسخ دهند و استناد و الزام قانونی احضار فعالان حوزه‌های مختلف اصناف، تجارت، تولیدی و… از سوی این کارشناس را اعلام کنند.

پایان خبر/

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=21

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار