تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
0
انتقاد رئیس اتاق اصناف ایران:

با چه منطقی مالیات افراد ۴ یا ۵ برابر می‌شود!؟

  • کد خبر : 119
  • 06 تیر 1402 - 19:28
با چه منطقی مالیات افراد ۴ یا ۵ برابر می‌شود!؟
چه اتفاقی اقتصادی رخ داد که مالیات‌ها چندبرابر شد؟!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر، از اواخر سال ۱۴۰۰ بود که کارت‌خوان‌ها به پرونده‌های مالیاتی مودیان و صاحبان مشاغل متصل شد. به‌این‌ترتیب اطلاعات فروش صاحبان مشاغل به طور کامل در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.

در این‌ بین و با توجه‌ به اینکه این اطلاعات که بعضاً تنها شامل فروش صاحبان مشاغل نبود و اقدامات غیرتجاری را نیز در بر می‌گرفت، شاهد بودیم که مالیات‌های سنگینی برای برخی از مودیان تعیین شد. البته بخشی از این افزایش مالیات‌ها نیز مربوط به فرارهای مالیاتی بود که تا پیش از آن انجام می‌گرفت.

با این وجود افزایش شدید مالیات ها سبب بروز مشکل برای مودیان شده بود و همین موضوع سبب شد تا سازمان امور مالیاتی برای افزایش مالیات ها سقف تعیین کند و اینتاکدها را نیز تعدیل کند.

بااین‌وجود در سال جاری و در ابتدای ارائه فرم مالیات تبصره ۱۰۰ به مودیان از جانب خود سازمان امور مالیاتی محاسبه شده بود، دیگر محدودیت‌ها و تعدیل اینتاکدهای سال قبل لحاظ نشده بود. همین مسئله به همراه تورم قیمتی که طی سال ۱۴۰۱ شاهد آن بودیم سبب شد تا برخی صاحبان مشاغل به‌مانند سال گذشته با مالیات‌های  چند برابری مواجه شوند.

البته با توجه‌ به آمارهای اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی بخش قابل‌ توجهی از مودیان مشمول مالیات صفر و یا مالیات با ارقام پایین شده‌اند. با این‌ وجود همچنان برخی از مودیان مشمول مالیات‌های چندین برابری به نسبت سال ۱۴۰۰ شده‌اند که می‌تواند سبب بروز مشکلاتی مانند آنچه در خصوص مالیات عملکرد سال ۱۴۰۰ رخ داد شود.

علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران در خصوص جهش مالیات برخی صاحبان مشاغل گفت: به وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی گفتیم که حتی اگر مالیاتی که گرفته می‌شود به حق باشد، شرایطی طی یک سال اخیر وجود ندارد که مالیات افراد ۴ یا ۵ برابر شود. ما با حجم‌ افزایشی بسیاری در حوزه مالیات مواجه شدیم.

وی افزود: من یک سؤال از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی دارم. ما یک وزارتخانه به نام وزارت اقتصاد و دارایی داریم به این معنا که این وزارتخانه باید شرایط را برای رونق و توسعه اقتصادی فراهم کند و بخش دارایی آن نیز باید مالیات وصول کند.

رئیس اتاق اصناف تأکید کرد: ما با بخش تعطیل وزارت اقتصاد مواجه هستیم و با فعالیت بیش از اندازه بخش دارایی. از یک سو بخش غیرفعال است و از سوی دیگر بخش دارایی دچار بیش‌ فعالی شده است.

توسطی تأکید کرد: در بخش مالیات این سؤال را داریم که چه اتفاقی از سال ۱۴۰۰ رخ‌ داده است؟ چه اثر مؤثری در شاخص‌های کلان اقتصادی مانند رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اشتغال رخ‌ داده است؟ به ما نیز بگویند تا متوجه شویم چرا این محدودیت ۵ برابری را برای افزایش مالیات‌ها قرار داده‌اند.

وی با در خصوص تعیین سقف ۵ برابری برای افزایش مالیات‌ها گفت: حداقل یک ایستگاه قرار دادند تا بیش از این افزایش مالیات نداشته باشیم کمااینکه مواردی را نیز در این‌ خصوص داشتیم. اما در سال جاری چه اتفاقی در حوزه اقتصاد کلان رخ‌ داده که امروز به دنبال افزایش مالیات تا ۵ برابر هستیم.

لازم به ذکر است، باید دید که با توجه‌ به مشکلاتی که صاحبان مشاغلی که با مالیات‌های چندبرابری با آن مواجه شده‌اند آیا سازمان امور مالیاتی به‌ مانند سال گذشته تسهیلات دیگری را علاوه تقسیط مالیات‌ها و لحاظ محدودیت افزایش مالیات‌ها در نظر خواهد گرفت؟ ضمن اینکه به نظر می‌رسد که با توجه‌به اظهارات رئیس اتاق اصناف ایران سقف افزایش ۵ برابری مالیات چندان قابل‌ قبول نیست.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار