به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ناظر، هشتم بهمن ۱۴۰۱ و در جریان بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای تولید داخل؛ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در گزارشی به مقام معظم رهبری گفته بود: «پروژه راهآهن رشت به کاسپین ظرف سه تا چهار ماه آینده به بهرهبرداری میرسد»
باتوجهبه وعده وزیر به رهبر انقلاب درحالیکه انتظار میرفت، شاهد اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی قبل از تیرماه ۱۴۰۲ باشیم، گزارش جدید مسئولان حاکی از این است که چنین چیزی حداقل در ۶ ماه اول سال هم بعید است.
در جدیدترین اظهارات مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گیلان در گفتگو با مرور گفته که پیگیری دولت برای احداث خط ریلی رشت – انزلی کم و ناچیز است.
«محمد پردل نژاد» با اشاره به کمبود اعتبارات و نامتناسب بودن تزریق اعتبارات پروژههای ریلی استان تأکید کرد: با وجود تأکید دولت و علیرغم اختصاص بودجه به تکمیل پروژههای راهآهن، اعتبارات تخصیصی متناسب با روند پروژه نبوده است.
پردل نژاد اضافه کرد: درحالیکه دولت و مقامات استان به افتتاح خط ریلی رشت – کاسپین تا پاییز تأکید دارند، اما از میزان ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز در فاز اولیه، در سه ماه ابتدای امسال فقط ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاصیافته است. این در حالی است که در تکمیل این پروژه به چیزی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گیلان با بیان اینکه اعتبارات تخصصی متناسب با روند پروژه پیش نمیرود اظهار کرد: از ۳۵ کیلومتر ریل گذاری خط کاسپین – رشت تاکنون ۱۸ کیلومتر آن ریل گذاری شده است.
وی در خصوص موانع ریلگذاری خط انزلی – رشت نیز ادامه داد: مشکلات محیطزیستی طرح، علیرغم فاصله ۳ کیلومتری اراضی مورد مناقشه با تالاب انزلی همچنان برقرار است و هنوز طرح پروژه به تأیید سازمان محیطزیست گیلان نرسیده است. این در حالی است که در طرح پیشنهادی؛ پل یککیلومتری از روی اراضی تالابی خشک عبور میکند و ارتباطی با تالاب انزلی ندارد. این مشکل موجب شده مباحث بودجهای این پروژه اجرایی نشود.
اظهارات پردل نژاد در حالی صورتگرفته که پیشازاین در فروردینماه سال جاری استاندار گیلان با اشاره به پروژه ریلی رشت – کاسپین بیان کرده بود: ناهماهنگی و همراه نبودن یکی از پیمانکاران این پروژه با سرعت مورد انتظار، موجب کندی در پروژه بود که عملاً نسبت به خلعید وی و جایگزینی پیمانکار دیگری شد و هم اینک سرعت کار متناسب باهدف گذاری و قابلقبول است.
همچنین در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، خیرالله خادمی گفته بود، تکمیل راهآهن رشت – کاسپین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با تأمین آن این طرح تکمیل و تابستان به بهرهبرداری میرسد. طرح راهآهن رشت – کاسپین از ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و در زیرسازی به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده و تغییراتی در شرایط پیمانکاری این پروژه انجام شد که امید است حداکثر تابستان امسال بهرهبرداری شود.
علیرغم اینکه استاندار گیلان بارها بر عدم وجود مشکلات مالی و اعتباری برای پروژههای عمرانی تأکید داشته و صرفاً مدیریت جهادی را لازمه امور دانسته بود حالا مشخص شد که بدون وجود پول و اعتبارات نمیتوان کاری از پیش برد. از سوی دیگر با وجود یک پیمانکار ضعیف مشخص نیست اگر اعتباری هم حل شود امیدی به افزایش سرعت کار داشت.
آنچه که اهمیت دارد این است که با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری، روند توسعهای و ایفای نقشبین المللی منطقه آزاد انزلی بهعنوان تنها منطقه آزاد شمال ایران سرعت خواهد یافت.