به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ناظر، موفقیت دولتها و تبیین دیدگاهها و اطلاعرسانی عملکرد به روابط عمومی فعال و حرفهای وابسته است و اگر در این حوزه ضعیف عمل کنیم دولت آسیب جدی خواهد دید.
پیچیدگی روابط انسانی و اجتماعی و تغییر مدلهای ارتباطی سبب شده است که نهاد روابط عمومی دیگر یک کار حاشیهای نباشد؛ بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر است که در متن اصلی یک سازمان قرار دارد و بهعنوان پل ارتباطی بین دولت و ملت بوده که باعث ایجاد جریان زنده و پویای ارتباطی میشود.
اگر روابط عمومی به معنای واقعی، حرفهای و علمی نباشد به توسعه پوپولیسم منجر میشود و این اقدام زمینهساز عدم توفیق دستگاهها و سازمانها در مأموریتهای خود خواهد شد
بینش مدیران هر سازمان و دستگاهی و طرز تلقی و نگاه آنان به حوزه روابط عمومی، تعیین کننده حجم و اندازه این حوزه است و هیچ دولت، نهاد و سازمانی نمیتواند بدون موفقیت در حوزه روابط عمومی به عنوان یک مجموعهای موفق مطرح شود و باید تأکید کرد موفقیت مدیران به نقش آفرینی مطلوب روابط عمومی آنها گره خورده است .
قصد نگارنده از طرح این مقدمه اشاره به برگزاری اولین همایش معرفی روابط عمومیهای برتر استان گیلان با حضور استاندار در ۶ تیرماه سال جاری است. در این همایش گفته میشود ۸ روابطعمومی از میان دستگاههای اجرایی سراسر استان گیلان بهعنوان برترینها معرفی و لوح تقدیر دریافت کردند.
چرا روش ارزیابی و شاخصهای لحاظ شده برای انتخاب روابطعمومی برتر در این همایش اعلام نمیشود؟ آیا در شاخصهای مدنظر برای انتخاب روابطعمومی برتر، مقبولیت افکار عمومی لحاظ شده است؟ آیا شاخصهای که در نظر گرفته شده قابلاعتماد و اثربخش هستند؟
ارزیابی تنها راه سنجش قابلیتهای بخش روابطعمومی است. این روش مفید میتواند بهعنوان یک راهنما در توسعه و پالایش تکنیکهای ارزیابی و برجستهسازی نقاط قوت و ضعف به کار رود. اما در اخباری که از این همایش بزرگ که جای خالی برخی مدیران روابطعمومیها دستگاههای اجرایی گیلان نیز دیده میشود! منتشر شد، به نحوه انتخاب روابطعمومی برتر، فرمول ارزیابی، هیئت ارزیاب و.. اشارهای نگردید! در واقع؛ این پرسش از سوی افکار عمومی طرح میشود که چرا روش ارزیابی و شاخصهای لحاظ شده برای انتخاب روابط عمومی برتر در این همایش اعلام نمیشود؟ آیا در شاخصهای مدنظر برای انتخاب روابط عمومی برتر، مقبولیت افکار عمومی لحاظ شده است؟ آیا شاخصهای که در نظر گرفته شده قابل اعتماد و اثربخش هستند؟
آیا صرفاً تولید محتوای مثبت میتواند شاخصی برای انتخاب مدیر روابط عمومی شهرداری رشت بهعنوان روابط عمومی برتر باشد؟
اگر چه به نظر میرسد مدیران روابطعمومی دستگاههایی نظیر برق منطقهای و فرمانداری رشت در بخش اطلاعرسانی و تعامل با رسانهها و نقدپذیری جایگاه قابلقبولی دارند؛ اما بهعنوان مثال مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شهرداری رشت که چندی پیش در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران و خطاب به آنان عنوان میکند ترس در ذات خود خوب است! بر چه مبنا و شاخصی بهعنوان روابط عمومی برتر معرفی شده است؟! آیا صرفاً تولید محتوای مثبت میتواند شاخصی برای انتخاب وی بهعنوان روابط عمومی برتر باشد؟ مدیر روابط عمومی فرمانداری فومن، فرمانداری صومعهسرا، جهاد کشاورزی و… بر چه اساسی بهعنوان روابط عمومی برتر معرفی شدند؟!
چرا برخی مدیران فکر میکنند از دماغ فیل پائین افتادهاند؟!
متأسفانه، بعضی مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی گیلان تحمل نقد ندارند و پاسخگوی منتقدین نیستند و سیاست شان سکوت و عبور از کنار موج انتقادات است . وقتی رهبر معظم انقلاب و حتی شخص رئیسجمهور خود را ملزم به پاسخگویی میدانند، چرا برخی مدیران فکر میکنند به قولمعروف از دماغ فیل پائین افتادهاند؟!
به نظر میرسد به دلیل فقدان درک صحیح از روابط عمومی، مسیری سخت و طولانی برای شکوفایی این حرفه در استان گیلان در پیش رو قرار دارد و علیرغم اینکه کمبودی از نظر علمی و نیروهای متخصص در حوزه روابط عمومی احساس نمیشود و حتی بسترهای لازم علمی جهت گذار از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی جدید و مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات نیز فراهم است؛ اما انتصاب مدیران روابط عمومی بر اساس سفارشات در برخی موارد باعث شده موضوع بازآفرینی ساختار و سازمان اداری روابط عمومی و امور بینالملل برخی سازمانها و دستگاهها بیشتر بجای اینکه به عنوان چشم، گوش و زبان، حیثیت و اعتبار باشد به یک کار لوکس و تشریفاتی شباهت پیدا کند.
آقای استاندار، اگر مسئولان روابطعمومی را هزینه دانسته و نسبت به تجدیدنظر در تصمیم خود برای انتصاب افراد متخصص و ارزیابی بر مبنای اقبال عموم جامعه اقدام نکنند محکوم به شکست در جریان مدیریت افکار عمومی خواهند بود و با شوآف و شعار به اهداف موردنظر سازمان و دستگاه اجرایی نخواهند رسید.
دولت در انعکاس و جریانسازی برخی دستاوردهای خود تاکنون ناکام مانده است
آقای استاندار، علیرغم مهیاسازی بسترهای علمی هنوز توفیقی در توسعه روابطعمومیهای برخی دستگاهها و سازمانهای استان گیلان به دست نیامده و با نگاهی گذرا به عملکرد برخی مدیران روابطعمومیها شاهد تداوم رویکردهای سنتی و کلیشهای در برخی دستگاهها و سازمانهای دولتی هستیم بهگونهای که یکی از مهمترین ضعفهای مشهود دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات کاملاً محسوس است و به باور بسیاری از تحلیلگران و همکاران رسانهای، دولت در انعکاس و جریانسازی برخی دستاوردهای خود تاکنون ناکام بوده است.
برخی مسئولان برای بهدستآوردن یا حفظ کرسی، به دنبال آمارسازی و برعکس نشان دادن عملکردشان از طریق روابط عمومیها هستند
این اعتقاد وجود دارد برخی مسئولان برای به دست آوردن یا حفظ کرسی، به دنبال آمارسازی و برعکس نشان دادن عملکردشان از طریق روابط عمومیها هستند که به نظر میرسد این مدیریت خنثی با انتساب افراد غیرمتخصص در حوزه روابط عمومی، بودجه و منابع را در خطر قرار میدهد. بی شک برای تبدیل دیوارهای نفوذناپذیر برخی دستگاهها و سازمانهای دولتی به دیوارهای شیشهای در پاسخ به مطالبات و سؤالات افکار عمومی لازم است مدیران روابط عمومی از بین افراد شایسته و متخصص انتخاب شوند.
برخی روابطعمومیها بیشتر فعالیت تبلیغی یک سویه دارند
آقای استاندار؛ روابطعمومیها ویترین و قلب تپنده هر سازمانی است که نقش محوری در حیات و پیشرفت مجموعه دارد و بهرهگیری از افراد متخصص در این حوزه برای کارآمدی هرچه بیشتر آنها در اطلاعرسانی و برقراری ارتباط با مردم و جامعه امر ضروری به شمار میرود. اما قلب برخی ادارات و دستگاههای اجرایی استان گیلان ناکوک است. برخی روابطعمومیها بیشتر فعالیت تبلیغی یک سویه دارند و شاکله اداری، کمتر آنان را ملزم به پاسخگویی قانونی و مستند به افکار عمومی و رسانه ها می داند. بنابراین نمی توانید انتظار داشته باشید به عنوان پل ارتباطی میان مردم، رسانه ها و مسئولان نقش مهمی در ایجاد آرامش، امیدواری و دلگرمی در جامعه ایفا نمایند.
برخی روابطعمومیهای استان گیلان هنوز به بلوغ و پختگی نرسیدهاند
آقای استاندار؛ برخی روابطعمومیهای استان گیلان نیازمند پوستاندازی و دگردیسی هستند؛ زیرا که این حوزه در زمان طلایی رشد دچار روزمرگی و فرصتسوزی شدهاند و هنوز به بلوغ و پختگی نرسیدهاند و نسبت به حوزه کاریشان توجیه نیستند تا بتواند بهعنوان عنصر مهم و اثربخش در توسعه پایدار نقشآفرینی کند.
آقای استاندار، انتشار خبرهای فقط مثبت، بیاحترامی به افکار عمومی و مردم است همان گونه که آثار اجرای این رویه، اعتماد عمومی به دولت سیزدهم را بهشدت کاهش داد؛ بنابراین پیشنهاد میشود تا دیدگاهتان را تغییر دهید و از مدیران روابطعمومی دستگاههای اجرایی استان بخواهید که بجای تهدید خبرنگاران، انتقادپذیر باشند و با استقبال از طرح نقاط ضعف و انتقادات به پیشرفت امور برای رسیدن به اهداف سازمانی کمک کنند.