تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024
1

شرکت برق منطقه ای استان گیلان به دنبال شعار نیست

  • کد خبر : 504
  • 03 مرداد 1402 - 11:15
شرکت برق منطقه ای استان گیلان به دنبال شعار نیست
مدیریت و کارکنان شرکت برق منطقه ای استان گیلان اعتقاد دارند آگاهی حق هر ایرانی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ناظر، برنامه‌های مستمر بازدید خبرنگاران از پروژه‌های برق منطقه‌ای استان گیلان این مطلب را در اذهان عمومی تداعی می‌کند که مدیریت و کارکنان این شرکت به دنبال شعار و وعده‌های بدون پشتوانه نیستند و با ارائه جزئیات اجرایی پروژه‌های عمرانی در حال اجرا به فعالان رسانه ای، اعتقاد دارند آگاهی حق هر ایرانی است.

اجرای همزمان ۱۶ پروژه در بخش خط و پست صنعت برق گیلان بی‌سابقه است

برخی کارشناسان اعتقاد دارند اجرای همزمان ۱۶ پروژه در بخش خط و پست صنعت برق گیلان بی‌سابقه است. مسئولان شرکت برق منطقه‌ای گیلان به‌خوبی می‌دانند باتوجه‌به اینکه شبکه برق گیلان، چهارمین شبکه پربار کشور پس از استان تهران، مازندران و خوزستان است، بسیار حیاتی و ضروری است که این پروژه‌ها دراسرع‌وقت اجرا و در مدار قرار گیرند.

میزان بارگیری در برخی از پست های این شرکت به حدود ۱۰۰ درصد و حتی بیشتر رسیده است

آنچه قابل‌تأمل است میزان استاندارد بارگیری از پست‌ها و خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق گیلان است که علی‌رغم ظرفیت حدود ۷۰ درصد، اکنون میزان بارگیری در برخی از پست های آن به حدود ۱۰۰ درصد و حتی بیشتر رسیده که البته به دلیل کاهش عمر مفید تجهیزات و ایجاد چالش برای پایداری شبکه برق استان، باعث نگرانی مسئولان این شرکت در گیلان شده است.

چالش کمبود شدید زمین پروژه ها با خلاقیت مهندسان این شرکت رفع شد

یکی از نکات قابل‌توجه در اجرای این پروژه‌ها، کمبود شدید زمین بوده که چالش‌ بزرگ صنعت برق گیلان است. اما مهندسین شرکت برق منطقه‌ای این استان با استفاده از خلاقیت خود به سمت بهره‌برداری از فناوری GIS  رفتند و مقدار زمین موردنیاز پروژه‌ها را از حدود ۴۰ هزار مترمربع به یک‌سوم کاهش دادند.

توسعه شهرک صنعتی صومعه‌سرا از سال‌ها پیش در دستور کار بود

قصد نگارنده از طرح مطالب فوق اشاره به بازدیدهای مستمر خبرنگاران از پروژه های این شرکت در گوشه گوشه گیلان است. این بار قرعه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی شرکت برق منطقه‌ای گیلان بنام مجتمع کارگاهی و پروژه‌ای پست شهرک صنعتی صومعه‌سرا افتاد که از قضا، سید کاظم دلخوش اباتری نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت.

اجرای این پروژه با دست‌خالی شروع شد و البته پیشرفت خوبی دارد

به گفته نماینده مجلس این شهرستان، موضوع توسعه شهرک صنعتی صومعه‌سرا از سال‌ها پیش در دستور کار بود و شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان درخواست افزایش ظرفیت داشتند زیرا توسعه این شهرک نقش مهمی در توسعه و اشتغال منطقه دارد. وی گفت: اجرای این پروژه با دست‌خالی شروع شد و البته پیشرفت خوبی دارد.

پست افزایش ظرفیت شهرک صنعتی صومعه سرا تا قبل از پیک‌بار سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد

بهمن داراب زاده مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان گیلان با بیان اینکه اعتبار این پروژه در حدود ۱۰۹۰ میلیارد ریال، پیش‌بینی‌شده و قبل از پیک‌بار سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد؛ افزود: این پست برای شرکت برق منطقه‌ای گیلان از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا نقش مهمی در رشد تولید، اشتغال و توسعه دارد.

داراب زاده اظهار داشت: هدف از اجرای این پروژه، افزایش ۲ برابری ظرفیت توان الکتریکی پست است. در واقع با استقرار ۲ دستگاه ترانسفورماتور ۳۰ مگاولت آمپر در این پست، ظرفیت آن به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص مراحل اجرایی این پروژه اظهار داشت: خوشبختانه این پست با سرعت خوبی در حال اجرا بوده و فونداسیون اتاق فرمان پست به اتمام رسیده است و هم اکنون عملیات ساخت اسکلت اتاق فرمان نیز در حال اجرا است. این در حالی است که بخش اعظم آن احداث شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان گیلان افزود: همزمان با اجرای احداث اسکلت اتاق فرمان این پست فونداسیون محل استقرار ترانس و تجهیزات آن در حال اجرا بوده و از پیشرفت خوبی برخوردار است.

پروژه‌های برق بسیار هزینه بر است

این مقام مسئول با بیان اینکه پروژه‌های برق بسیار هزینه بر است، خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده برق برای وزارت نیرو چندبرابر دریافتی مشترکان است.

نارضایتی از سمت صنایع گزارش نشده است

وی با بیان اینکه تاکنون نارضایتی از سمت صنایع ندیدم و حتی در بخش تولید فولاد و سیمان هم در سال جاری افزایش تولید داریم، افزود: صنایع و کارگاه کوچک که برق خود را از فیدرهای عمومی تأمین می‌کردند بنا به دستور وزارت نیرو خاموشی با برنامه برایشان اعمال نشد اما بخشی از صنایع که در شهرهای صنعتی قرار دارند با هماهنگی صاحبان صنایع یک روز در هفته تعطیلی دارند.

۷ صنعت بزرگ در استان گیلان، مشترک برق منطقه‌ای هستند

داراب زاده یادآور شد: ۷ صنعت بزرگ در استان گیلان، مشترک برق منطقه‌ای هستند که با تفاهم‌نامه‌ها مبادله شده وزارت صمت و وزارت نیرو، خاموشی‌های با برنامه در موردشان اعمال شد.

کار بزرگی در مجموعه صنعت برق در حال انجام است

وی تأکید کرد: در شرایطی که با ناترازی تولید روبرو هستیم عدم خاموشی و مدیریت‌کردن صنایع برای اینکه تولیدشان دچار وقفه نشود، کار بزرگی انجام شد که مجموعه صنعت برق در حال انجام هستند.

دستگاه‌های اجرایی ملزم به تامین حداقل ۲۰ درصد انرژی مصرفی خود از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان گیلان در ادامه با انتقاد از عدم اجرای مصوبه دولت در دستگاه‌های اجرای برای تولید انرژی از انرژی‌های پاک، اعلام کرد: بر اساس این مصوبه که الزام‌آور بود، دستگاه‌های اجرایی باید حداقل ۲۰ درصد انرژی مصرفی خود را از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر تأمین می‌کردند.

وی اظهار داشت: اگر این مصوبه توسط دستگاه‌های دولتی اجرا شود، بخش قابل‌توجهی از فشار روی شبکه برق برداشته می‌شد.

این مقام مسئول عنوان کرد: شرکت برق منطقه‌ای گیلان جهت تأمین بخشی از انرژی موردنیاز ساختمان ستادی خود، اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰۵ کیلووات نموده است که بخش اعظمی از برق موردنیاز خود را از این طریق تأمین می‌کند.

پتانسیل تولید برق از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در جنوب استان گیلان وجود دارد

داراب زاده با اشاره به پتانسیل تولید برق از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در جنوب استان گیلان گفت: در بخش‌های جنوبی استان گیلان و در دو شهر منجیل و لوشان برای تمام اماکن می‌توان از این پنل‌های خورشیدی در تولید برق استفاده کرد ضمن اینکه وزش باد در شهر منجیل هم می‌توان از توربین‌های بادی نیز بهره‌برداری کرد.

این مقام مسئول در پایان ضمن تقدیر از سید کاظم دلخوش نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی، گفت: هر جا در ارائه خدمات در سطح ملی و منطقه‌ای به مشکل برخوردیم به ایشان مراجعه کردیم و راهگشا بودند.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=504

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار