تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024
0
آیت‌الله مسعودی خمینی:

من در خطر باشم به جهنم، اسلام در خطر است

  • کد خبر : 909
  • 08 مهر 1402 - 20:29
من در خطر باشم به جهنم، اسلام در خطر است
باید کسانی که در رأس امور هستند مردم را بینند نه خودشان. اسلام هیچ‌گاه زور نمی‌گوید، همیشه با منطق حرف می‌زند و با بفرما موافق است نه با بتمرگ. آیا گشت ارشاد ما نباید این‌قدر بداند که معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟ با زور نمی‌توانیم حجاب سر زَنان کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر، آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، صریح و بدون تعارف سخن می‌گوید چه وقتی درباره حجاب صحبت می‌کند و چه زمانی که روی سخنش با مسئولان است . آیت‌الله مسعودی خمینی در یک گفتگو به مسائل کشور پرداخت. بخش‌هایی از گفت‌وگوی آیت‌الله مسعودی را در ادامه می‌خوانید:

ردپای جریان حذف و خالص سازان در حوزه علمیه

روحانی برجسته حوزه علمیه قم که ردپای جریان حذف و خالص سازان در حوزه علمیه را تأیید می‌کند معتقد است باید مسئولان طوری عمل کنند که مردم فکر نکنند فقط دنبال پول و ریاست هستند بر همین اساس هم به آیت‌الله جنتی توصیه می‌کند مسئولیت را کنار بگذارد؛ «با احترام فراوانی که برای آقای جنتی قائل هستم، اما خب حالا پیر شده‌اند. ۱۰۰ سالشان است دیگر باید در خانه بنشینند؛ لذا من معتقدم که باید یک مقدار فکر کنیم که مردم متوجه باشند که ما به دنبال ریاست و پول و خصوصیات شخصی نیستیم. اگر این‌طور باشد همه می‌آیند و رأی می‌دهند.»

۹۹ درصد از ما خودمان را می‌بینیم که یا برای ریاست و یا برای پول جمع‌کردن است

الان هم هنوز دیر نشده است، بزرگان و رؤسای ما یک مقدار خودشان را نبینند و آنچه که می‌بینند، قرآن، روایات، ائمه (ع) و مردم باشد و این‌ها را ببینند، متأسفانه ۹۹ درصد از ما خودمان را می‌بینیم که یا برای ریاست و یا برای پول جمع‌کردن است. صریح می‌گویم و این مسئله‌ای نیست که بخواهم مخفی کنم. همه همین‌طور هستیم، بنده هم این‌طور هستم، دیگران هم این‌طور هستند. یک مقدار خودمان را عوض کنیم و از ریاست‌ها، پول‌ها و چیز‌های دیگر یک مقدار پایین بیاییم و قرآن و اسلام و اخلاق و روایات و ائمه (ع) را در جامعه ببینیم.

امام خمینی از داشِ محل هم استفاده علمی و خدایی می‌کرد

ما فقط خودمان را می‌بینیم که من هستم و بس. نه جان من! بنده یک نفر هستم، دیگران هم هستند. این همه برای انقلاب کار کرده‌اند، به چه مناسبت آن‌ها را کنار بگذاریم؟ به چه مناسبت کنار گذاشتیم؟ و چرا باید این‌طور باشد؟ من می‌گویم امام خمینی از آن کسانی که به نظر من از داشِ محل هم استفاده علمی و خدایی می‌کرد. حالا ما چرا این کار را کنیم که آقا کنار برود و من بیایم؟ چرا؟ من چکاره هستم؟ من باید پول‌دار شوم. من بار‌ها به آقایان گفته‌ام که؛ ما زندگی را برای پول و مقام می‌خواهیم یا مقام و پول را برای زندگی می‌خواهیم؟ کدام است؟ ما این را بین جامعه معلوم کنیم.

ضربه همین است

ضربه همین است که الان عدهٔ زیادی بی‌تفاوت شده‌اند، این بدترین ضربه است که به جامعه می‌خورد. مردم بی‌تفاوت هستند، چه کسی سرکار بیاید و چه نیاید. در سابق می‌گفتند که باید فلانی باشد و باید این باشد، ۸۰-۹۰ درصد مردم متحد بودند. من همه را می‌گویم و منظورم یک نفر نیست. الان طوری شده که به قول خودمان جلوی خودمان می‌کشیم.

آن آقا را یک‌طور رد کردیم، این آقا را یک‌طور دیگر

آن آقا را یک‌طور رد کردیم، این آقا را یک‌طور دیگر، خب هر کسی یک اخلاقی دارد، یک صحبتی دارد، یک بحثی دارد. امام بود که می‌توانست و توانست طوری رفتار کند که آن کسی که در محله لات و داش بود، با آن کسی که ۱۰۰ درصد حفظ روایات و قرآن و اخلاق داشت، همه را یک‌طور می‌دید. سپس کسانی که می‌گفتند: «تا فردا صبح وقت داری / این توله تو برداری و در بری»، از چه کسانی متوقع بودیم؟ از سران بزرگ متوقع بودیم، اما دیدیم که داش‌های محله هم همین را می‌گویند.

ما کاری کردیم که کسانی که در انقلاب، انقلابی بودند بی‌تفاوت شدند

ما کاری کردیم که کسانی که در انقلاب، انقلابی بودند بی‌تفاوت شدند. اشکال هم در همین است که ما تبعیض قائل شدیم، باید تبعیض‌ها را کنار بگذاریم. این آقا و آن آقا و آن آقا…. من نام نمی‌برم. بایستی بدانیم هر کسی را به اندازه‌ی شخصیت خودش حفظ کنیم و به افراد شخصیت بدهیم، نه این‌که شخصیت‌ها را از بین ببریم. من باز هم نام نمی‌برم، چه هر کسی که باشد، باید این روش کارش باشد.

باید کسانی در رأس امور هستند مردم را بینند نه خودشان

توصیه من همین است که می‌گویم. باید کسانی که در هر نظر در رأس امور هستند مردم را بینند نه خودشان، هر کسی که می‌خواهد باشد، از مقام بالای بالا تا بنده ضعیف بدبخت. باید خود مردم را بدانند. اگر مردم بدانند که من می‌خواهم یک‌خانه‌ای درست کنم و پولی پیدا کنم، خب نمی‌آیند.

ما برای حکومت بر شما نیامدیم

در انتخابات بایستی به مردم اعلام کنیم که ما برای حکومت بر شما نیامدیم، ما برای حکومت قرآن و حکومت اخلاق اسلامی و حکومت ائمه (ع) آمده‌ایم. از سرتاپا باید این را بگوییم.

من در خطر باشم به جهنم، اسلام در خطر است

وقتی که امام خمینی هم آمد چه گفت؟ گفت که اسلام در خطر است، نه این‌که من در خطر باشم. حالا من در خطر باشم به جهنم، اسلام در خطر است. ما مردم را طوری کردیم که گویی ریاست من در خطر است. بدبختی این است که هر کسی رئیس شد، رئیس قبلی را خراب کرد، چرا باید این‌طور باشد؟ چرا باید رئیس‌جمهور بگوید که قبلی این‌طور کرده است؟ من صاف می‌گویم، همین‌الان هم همین‌طور است. آقای رفسنجانی، آن آقای دیگر و آن آقای دیگر، هر کدام آمدند و کار کردند، حالا ممکن است یک مقدار اشتباه داشته باشند، کمااینکه همهٔ آدم‌ها اشتباهاتی دارند، چرا ما بایستی قبلی را خراب کنیم تا خودمان را آباد کنیم؟

آخوند بود خراب کردیم، غیر آخوند بود خراب کردیم و کنار گذاشتیم

شما قبلی را هم درست کنید، خودتان را هم آباد کنید. این یک مسئله‌ای است که از سرتاپا این‌طور هستیم، هر کسی آمد این‌طور بود. آخوند بود خراب کردیم، غیر آخوند بود خراب کردیم و کنار گذاشتیم، خب خودمان ضرر کردیم.

۸۰ درصد از مردم متدین سرخورده می‌شوند

من الان هم فکر می‌کنم اگر مردم متوجه شوند که ما واقعاً می‌خواهیم برای مردم باشیم می‌آیند و رأی می‌دهند. ۸۰ درصد از مردم متدین هستند. ۸۰ درصد از مردم متدین هستند، اما وقتی می‌بینند که فلان آقا دزدی کرده است، سرخورده می‌شوند.

رئیس شورای نگهبان دیگر باید در خانه بنشینند

نمی‌دانم این را بگویم یا نگویم، مشکلات زیاد است و نمی‌توانیم صحبت کنیم. نظر من این است که مثلاً من حدود ۹۲ساله هستم، آن آقای رئیس شورای نگهبان ۶-۷ سال از من بزرگ‌تر است و نزدیک به ۱۰۰ سال سن دارد، بسیار آدم خوب و سالمی است، ولی وقتی ۹۰-۱۰۰ ساله شد، دیگر باید به دنبال پیری‌اش برود، کما این‌که من نیز الان باید دنبال پیری باشم و دیگر باید از جوانان به‌دردبخور استفاده کنیم. با احترام فراوانی که برای آقای جنتی قائل هستم، چون در جامعهٔ مدرسین همکار من بوده‌اند، ما ۴۰ سال در جامعه با هم بودیم، او هم بوده و واقعاً هم در انقلاب بوده‌اند، اما خب حالا پیر شده‌اند. ۱۰۰ سالشان است دیگر باید در خانه بنشینند؛ لذا من معتقدم که باید یک مقدار فکر کنیم که مردم متوجه باشند که ما به دنبال ریاست و پول و خصوصیات شخصی نیستیم. اگر این‌طور باشد همه می‌آیند و رأی می‌دهند.

اسلام همیشه با منطق حرف می‌زند

همچنین نه اسلام، نه قرآن و نه هیچ‌کسی نمی‌خواهد با زور کسی را انسان و آدم و مسلمان کند، با زور معنایی ندارد. من چهار دست‌وپای شما را بگیرم و بگویم که؛ تو باید این را بگویی. این‌طور نیست. اسلام همیشه با منطق حرف می‌زند، اگر ما منطق حجاب را برای خانم‌ها بیان کنیم. همه بیان کنند که حجاب این نیست که فکر کنید من می‌خواهم کسی را محدود کنم. حجاب بایستی برای خود شخصیت ایشان درست انجام شود و من معتقدم که اگر چنانچه ما حجاب را از قرآن و روایات و ائمه (ع) بیان کنیم، ۸۰ درصد از مردم می‌پذیرند، در همه‌جا هم همین‌طور است که ۲۰ درصد از مردم نپذیرند.

حجاب را هم با زور نمی‌توانیم درست کنیم

بالاخره ما زور که نمی‌توانیم بگوییم. حجاب را هم با زور نمی‌توانیم درست کنیم. باید به این خانم بفهمانیم که این حجاب برای شما شخصیت است، نه این‌که برای شما محدودیت باشد. محدودیت به این معنا است که شما را در یک حبس‌خانه بگذاریم و حبس کنیم. نه، بیرون بیاوبرو، ولی یک کاری کن این جوانی که دارد رد می‌شود به شما نگاه نکند و در فکر او وضعیت بدی ایجاد نشود.

اسلام هم هیچ‌گاه زور نمی‌گوید

شما خانمی که با این وضعیت بیرون می‌آیی، هر جوانی که شما را می‌بیند، یک افکار دیگری برای او پیدا می‌شود. این نباید پیدا شود. شما خانم هستید، برای زندگی بچه‌هایت هم باید خودت را حفظ کنی و بچه‌هایت را بزرگ کنی. اسلام هم هیچ‌گاه زور نمی‌گوید، اما منطق دارد و با منطق می‌گوید که؛ شما بایستی حجاب داشته باشید.

این بگیر و ببند‌ها چقدر می‌توانند در هدایت جامعه تأثیر داشته باشد؟

این بگیر و ببند‌هایی که اخیراً به بهانه مقوله حجاب انجام می‌شود و جرم‌انگاری‌هایی که هست چقدر می‌توانند در هدایت جامعه تأثیر داشته باشد؟ به‌قول‌معروف هدایت جامعه را دارد یا لج جامعه را دارد؟

کار اشتباه و غلطی بود که ما انجام دادیم

همین خانمی که گرفتند، چقدر برای ما مشکلات ایجاد کرد؟ چرا باید این کار را بکنیم؟ چرا ما باید ایشان را با آن وضعیت جلوی مردم بیاوریم؟ به او اخطار می‌کردید و می‌گفتید که شما یک خانمی هستید که بایستی حجاب داشته باشید و حجاب هم به درد این کار تو می‌خورد. اگر هم می‌گفت که نه نمی‌خواهم. باید او را رها کنند و بروند. بعد در منزل و خانه‌اش با او صحبت کنند. اصلاً به‌طورکلی این کار، کار اشتباه و غلطی بود که ما انجام دادیم.

معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟

گشت ارشاد نباید این‌قدر بداند که معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟ الان که بحث به اینجا رسید، شرایط امربه‌معروف را بگویید، البته خیلی‌ها می‌دانند، ولی تکرار مکررات بشود و یک‌بار دیگر بگویید که امربه‌معروف در مقام اجرا به چه صورت است؟

من اگر یک خانم سرتاپا لخت ببینم، به او می‌گویم که؛ خانم! تو یک خانم باوفا و باصفایی هستی، تو یک خانم خانه‌دار و بچه‌دار هستی. من از شما تقاضا و التماس می‌کنم که این وضعیت این‌طوری خوب نیست. به آنجا نمی‌روم که بگویم: ای خانم! این چه وضعیتی است؟ خجالت بکش. خب متفاوت است. آقا! ما از قدیم شنیده‌ایم که بنشین و بفرما و بتمرگ یک معنا دارد. اما چه تفاوتی دارد؟

گشت ارشاد ما نباید این‌قدر بداند که معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟

بفرما، بنشین یا بتمرگ. هر سه به یک معنا است. اما اگر به یک نفر گفتند: بتمرگ. می‌گوید: خودت با پدرت بتمرگ. اگر گفتند: بفرما. می‌گویند: چشم، انجام می‌دهیم. این تفاوتش است. ما نباید این‌قدر بفهمیم؟ گشت ارشاد ما نباید این‌قدر بداند که معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟

اسلام با بفرما موافق است نه با بتمرگ

از شرایط امربه‌معروف هم بگویید. الان من به یک نفر تذکر دادم، اما اگر آن یک نفر حرف من را نشنید و اثر نگذاشت، من باید چه کنم؟ باید رها کنم و بروم. نباید یقه او را بگیرم که؛ چرا حرف من را نشنیدی؟ دقیقاً شما بگویید که؛ جامعهٔ ما! بنشین، بفرما و بتمرگ، یک معنا دارد، اما اسلام با بفرما موافق است نه با بتمرگ.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=909

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار