تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024
1
قیمت‌گذاری دستوری، تولید دستوری و توزیع دستوری باعث بحران کمبود دارو است

قفسه شیرخشک داروخانه‌ها خالی است!

  • کد خبر : 995
  • 19 مهر 1402 - 10:50
قفسه شیرخشک داروخانه‌ها خالی است!
۱۲۰ تا ۱۸۰ نوع دارو دچار کمبود هستند. بحران کمبود دارو و کاهش کیفیت آن‌ها جان شهروندان را به خطر می‌اندازد. این مسئله از دارو نیز عبور کرده و حتی در زمینه شیرخشک نیز گزارش‌های جدی مبنی بر کمبود وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر، علیرضا سالم عضو شورای‌عالی داروخانه‌های ایران و دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان استان تهران، درباره کمبود دارو گفت: مشکل کمبود دارو همیشه وجود داشته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ منتهی بحث بر سر نوع اقلامی است که درگیر کمبود است.

کمبود ۱۲۰ تا ۱۸۰ نوع دارو

سالم افزود: الان کمبود ۱۲۰ تا ۱۸۰ نوع دارو داریم. بررسی آن در داروخانه‌های دولتی و خاص و خصوصی متفاوت است. در تقسیم‌بندی داروخانه‌ها ۹۰ درصد داروخانه‌ها از داشتن عمده اقلام محروم هستند. داروخانه‌های غیرمنتخب ۹۰ درصد از بخش خصوصی را شامل می‌شوند و بیشتر گردش مالی دارو در داروخانه‌های دولتی است. کمبود دارویی در حد فراگیری در داروخانه‌های خصوصی وجود دارد. چون داروخانه غیرمنتخب اجازه ندارد داروهای خاص عرضه کند نتیجتاً بخش خصوصی درگیر کمبود است. وی اضافه کرد: در بحث شیرخشک هم این قضیه وجود دارد، علاوه بر کمبود جدی که داریم بحث توزیع هم دچار مشکل است و باید با کارت ملی تحویل بگیرند.

کمبود شیرخشک جدی است

او در ادامه درباره کمبود شیرخشک و ارائه آن با کارت ملی اشاره کرد: در حال حاضر نسبت به چند سال گذشته موضوع کمبود شیرخشک به‌شدت حس می‌شود. قفسه شیرخشک داروخانه‌ها را اگر بررسی کنید و به‌صورت تصویری به آن نگاه کنید، شیرخشک در قفسه اصلاً وجود ندارد و یا اگر هم موجود دارند، شیرخشک‌های بدون طرف‌دار است.

هر ۱۰ داروخانه یک داروخانه شیرخشک با کارت ملی می‌فروشند

ما روزانه ۳۰ مراجعه‌کننده داریم که دنبال شیرخشک هستند. در برخی داروخانه‌های خاص و منتخب تعدادی شیرخشک داریم. شهروندان برای یافتن شیرخشک باید ۱۰ درصد داروخانه‌ها را پیدا کنند که آن هم باید با کارت ملی شیرخشک بگیرند. این مسئله باید حل شود و اگر قرار باشد توزیع عادلانه باشد، باید به همه دارو ارائه شود. ما ایده دادیم که بهتر است به‌صورت چرخشی این مسئله اتفاق بیفتد.

قیمت‌گذاری دستوری علل کمبود دارو

او دررابطه‌با علل اساسی کمبود دارو بیان کرد: عمده بحث کمبود دارد مربوط به قیمت‌گذاری در کمیسیون قیمت‌گذاری است. آن ارز دولتی که به دارو اختصاص پیدا می‌کند در مورد ماده مؤثره دارو است. یک دارو فقط ماده مؤثره ندارد و هزینه تولید و بسته‌بندی و حمل‌ونقل و… دارد. آن ارز به این هزینه‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند. وقتی تولیدکننده با ارز دولتی دارو وارد می‌کند با تورم شدید در بسته‌بندی و… مواجه می‌شود. در کمیسیون قیمت‌گذاری یک سد می‌گذارند و قیمت مصوب را تعیین می‌کنند. در این نقطه تولید‌کننده نمی‌تواند تفاوت قیمت را برای تولیددارو از جیب بگذارد، نتیجتاً مدام با کمبود مواجه خواهیم شد.

ضرر کمبود دارو به بیمار می‌رسد

او افزود: در داروهای هورمونی کمبود داریم، داروهای مغز و اعصاب نیز دچار مشکل‌اند. البته گاهی برند‌های مختلفی از یک دارو وجود دارد که برندهای اصلی نیستند و برندهای دیگر به علت فرمول متفاوت موجب عوارض در افراد می‌شود. اصرار برخی پزشکان برای مصرف یک نوع خاص از دارو از یک شرکت نیز دراین‌بین مؤثر است. مثلاً داروهای مغز و اعصاب کارخانه سبحان خیلی از سوی پزشکان تجویز می‌شود. ضرر کمبود دارو به بیمار می‌رسد. درگذشته وقتی کمبود دارو به وجود می‌آمد، سریعاً اقدام به واردات دارو می‌کردند. خیلی راحت می‌شود از کمبود دارو جلوگیری کرد و با فوریت‌های دارویی به‌سرعت دارو وارد کرد.

بحث کیفیت دارو احترام‌گذاشتن به جان انسان‌هاست

سالم درباره کاهش کیفیت و اثربخشی دارو‌ها گفت: بحث کاهش کیفیت داروها یک بحث جهانی است. ما سه نوع مواد اولیه داریم، مواد اولیه نزدیک به استاندارد، استاندارد و فوق استاندارد؛ علت تفاوت قیمت دارو نیز همین است. بحث جذب و کیفیت و زمان شروع اثر و عوارض دارو مطرح است که باعث تفاوت قیمتی می‌شود. من نمی‌خواهم از برندهای معتبر اسم ببرم؛ اما بحث کاهش کیفیت مطرح است. وقتی مسئله ارز و هزینه و مشکلات تولید پیش بیاید که فرد نتواند مبلغ موردنیاز را تدارک ببیند قطعاً سراغ مواد اولیه باکیفیت پایین می‌رود. وقتی بحث کیفیت دارو پیش می‌آید باید بخشی از سیاست‌های دارویی کشور ایجاد داروهای باکیفیت باشد. بحث کیفیت دارو احترام‌گذاشتن به جان انسان‌هاست. قیمت‌گذاری دستوری، تولید دستوری و توزیع دستوری این وضعیت را به وجود می‌آورد.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار