تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
0

مجمع نمایندگان گیلان دست‌به‌دامن سید ابراهیم رئیسی شد

  • کد خبر : 1081
  • 01 آبان 1402 - 22:12
مجمع نمایندگان گیلان دست‌به‌دامن سید ابراهیم رئیسی شد
قرارداد زباله‌سوز رشت با مصوبه دولت وقت در سال ۱۳۹۲ و در راستای مصوبه شماره ۲۷۷۵۳۹/۴۶۱۷۲ - ۴/۱۲/۱۳۸۹ هیئت وزیران، به ارزش ۴۰ میلیون دلار بسته شد لیکن باگذشت حدود ۱۰ سال از زمان انعقاد قرارداد، تاکنون حدود ۹ میلیون دلار پرداخت شده و این طرح هم اکنون کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت کار دارد درصورتی‌که علی‌رغم همزمانی، نیروگاه زباله‌سوز تهران در سال ۱۳۹۴ و ساری در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیدند و نیروگاه زباله‌سوز نوشهر ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر، ماجرای ناتمام زباله‌سوز رشت در دولت سیزدهم هم تاکنون آن طور که باید بنا به اذعان نمایندگان انقلابی مجلس شورای اسلامی گیلان به نتیجه نرسیده است. مردم گیلان اعتقاد دارند نمایندگان دوره یازدهم گیلان که در تبلیغات انتخاباتی خود وعده پیگیری و رفع معضل زباله‌سوز رشت را داده بودند هم تا این لحظه و در نزدیکی انتخابات اسفندماه مجلس نتوانستند وعده‌های خود را عملی کنند حتی پیگیری برخی از نمایندگان این دوره که سابقه حضور چهار دوره در مجلس را هم داشتند، نتیجه‌ای نداد. این در حالی است که تأمین اعتبار و احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری، تهران و نوشهر همزمان با رشت آغاز شد؛ اما مشخص نیست چرا نیروگاه زباله‌سوز تهران در سال ۱۳۹۴ و ساری در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیدند و نیروگاه زباله‌سوز نوشهر ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ اما نیروگاه زباله‌سوز رشت از سال ۱۳۹۲ تاکنون فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد!

اکنون و در زمانی که کمتر از ۵ ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده و نمایندگان مجلس گیلان موقعیت خود را در انتخابات پیشرو به دلیل عملی‌نشدن وعده‌هایشان در خطر می‌بینند دست‌به‌دامن سید ابراهیم رئیسی شدند تا اعتبار موردنیاز احداث نیروگاه زباله‌سوز رشت را تأمین کند.

در این راستا مجمع نمایندگان مردم استان گیلان خطاب به رئیس‌جمهور در جهت کاهش معضل پسماند در استان گیلان نامه‌ای نوشت. متن نامه به شرح زیر است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تحیات

با قدردانی از توجهات حضرت‌عالی در زمینه کاهش معضل مدیریت پسماند در استان گیلان که در طول سالیان گذشته به یک قصه پر غصه تبدیل شده است به استحضار می‌رساند یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مرتبط با حل این ابر چالش، بلاتکلیفی زباله‌سوز استان گیلان در شهر رشت است که متأسفانه به دلایل متعدد از جمله عدم تخصیص اعتبارات و تأمین مالی تعهد شده دولتی به نتیجه نرسیده است.

شایان‌ذکر است در بهمن سال ۱۳۸۹ دولت وقت در سفر به استان گیلان مصوب کرد تا باتوجه‌به مشکلات عدیده ناشی از زباله در مناطق شمالی کشور، منابع مالی دولتی جهت احداث، خرید و راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز در شهرهای رشت، ساری و نوشهر تخصیص داده شود که متعاقب آن در سال ۱۳۹۲ و در راستای مصوبه شماره ۲۷۷۵۳۹/۴۶۱۷۲ – ۴/۱۲/۱۳۸۹ هیئت وزیران، شهرداری رشت به‌عنوان متولی امر جمع‌آوری پسماند نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت تدبیر توسعه سلامت، به ارزش ۴۰ میلیون دلار در صورت تأمین منابع مالی از طرف دولت، اقدام نموده است لیکن باگذشت حدود ۱۰ سال از زمان انعقاد قرارداد، تاکنون حدود ۹ میلیون دلار پرداخت شده و این طرح هم اکنون کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت کار دارد.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۴ با تأمین اعتبار مناسب نیروگاه زباله‌سوز تهران، در سال ۱۴۰۰ نیز با حمایت کامل دولتی، نیروگاه زباله‌سوز نوشهر به بهره‌برداری رسید و نیروگاه زباله‌سوز ساری نیز با پرداخت مالی دولتی حدود ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رجای واثق داریم که اندیشه و اراده جنابعالی، حل معضلات زیست‌محیطی می‌باشد؛ لذا به‌منظور برون‌رفت از بحران کنونی انباشت زباله‌ها در استان گیلان و جلوگیری از بروز تنش‌ها و تبعات منفی اجتماعی و سوءاستفاده معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی از موضوعات مربوطه و نظر به تصویب‌نامه صدرالاشاره هیئت محترم وزیران دستور فرمایید نسبت به تعیین تکلیف تأمین منابع مالی پروژه فوق اقدام عاجل را به عمل‌آورند.

مجمع نمایندگان مردم شریف استان گیلان در مجلس شورای اسلامی

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=1081

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار