تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024
0
مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان پاسخ دهند

چرا مسئولان نسبت به رفع دغدغه و مشکلات پرستاران اهتمام جدی ندارند؟

  • کد خبر : 1393
  • 29 آبان 1402 - 21:11
چرا مسئولان نسبت به رفع دغدغه و مشکلات پرستاران اهتمام جدی ندارند؟
اگر چه در روز پرستار، صحبت و سخن فراوان از پرداخت معوقات و مطالبات پرستاران می‌شود؛ اما در عمل این پرداخت‌ها بروز و عادلانه نیستند و پرستاران دیگر به دستورالعمل‌ها و قوانین به‌ظاهر حمایتی باور ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ناظر، ارائه ۴۵۰ تا ۵۰۰ نوع خدمت از سوی پرستاران نشانه‌ای بارز از سخت و حساس‌بودن این شغل است. حل مشکلات عدیده جامعه پرستاری نه فقط خواسته این قشر که مطالبه عمومی است. اگرچه رئیس‌جمهور نسبت به پرداخت مطالبات پرستاران تأکید و بر اجرای آن اصرار داشت، اما در عمل این دستور برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران همانند سایر دستورات وی برای حل بحران اقتصادی، اجرایی نشد.

مدتی است که از بلای خانمان‌سوز جهانی کووید ۱۹ گذشته، اما کادر پرستاری احساس می‌کند با کم‌توجهی و بی‌توجهی در پرداخت مطالباتشان، جان‌فشانی‌هایشان به تاریخ پیوست.

اگر چه در ایام هفته پرستار، صحبت و سخن فراوان از پرداخت معوقات و مطالبات آنان می‌شود؛ اما در عمل این پرداخت‌ها بروز و عادلانه نیستند و پرستاران دیگر به دستورالعمل‌ها و قوانین به‌ظاهر حمایتی باور ندارند.

بدون تردید آسیب و تهدید این کم‌توجهی‌ها به پرستاران، به مردم و به‌خصوص بیماران بستری در مراکز درمانی و بیمارستانی برمی‌گردد که اگر نسبت به حل‌وفصل آنها اقدام نشود آینده نظام درمان و بهداشت کشور دچار لطمات جبران‌ناپذیر خواهد شد.

قصد نگارنده از طرح مطالب فوق اشاره به تجمع پرستاران گیلان مقابل دفتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در روز پرستار است.

پرستاران در این تجمع با دردست‌داشتن کاغذ نوشته‌هایی با عناوین مطالبات، تعرفه‌گذاری‌ها، اضافه‌کار، اعطای مزایای جانبی و موارد رفاهی، «اجرای فوق‌العاده خاص» و همچنین «معوقات ۱۶ماهه»، خواهان توجه بیش‌ازپیش مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مطالبات به‌حق خود شدند.

به‌یقین می‌توان ادعا کرد تعهد پرستاران به کشور موجب شده تا علیرغم برخی بی‌مهری‌ها همچنان به بیماران خدمات درمانی ارائه کنند. این اعتقاد وجود دارد که برای پرستارانی که با سختی بسیار و کار طاقت‌فرسا، در هر شرایط آب‌وهوایی، به خدمتگزاری مشغول هستند، حقوق و مزایای در نظر گرفته شده بسیار ناعادلانه است؛ تا جایی که دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حاشیه تجلیل از پرستاران بیمارستان حشمت رشت تأکید کرد: «با پرداخت رقم فعلی، معیشت پرستاران به‌سختی می‌گذرد.»

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، «پرداخت اضافه‌کار و رفاهیات پرستاران گیلانی به‌روز، کارانه پرستاران نیز به‌صورت علی‌الحساب تا فروردین سال جاری پرداخت‌شده و علاوه‌برآن تعرفه خدمات پرستاری که سال گذشته اجرایی شده و محل پرداخت آن از محل سازمان‌های بیمه‌گر است نیز تا چهارماهه ابتدای سال که از بیمه‌ها دریافت شده، پرداخت‌شده است.»

البته این ادعای رئیس دانشگاه با پیام برخی پرستاران در مورد پرداختی‌ها رد شد تا جایی که بر اساس اخبار واصله، بخشی از کارانه فروردین‌ماه ۱۴۰۲ پرداخت شد و کارانه بیش از ۶ ماه سال جاری پرداخت نشده است! پرداخت تعرفه نیز تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ صورت‌گرفته و پرستاران گیلان بیش از ۱۵ ماه تعرفه طلبکار هستند! البته دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در پرداخت اضافه‌کار و رفاهی بروز است.

هر چند نگارنده نمی‌تواند این ادعای پرستاران را تکذیب یا تأیید نماید؛ اما در صورت صحت این ادعا این سؤال مطرح می‌شود چرا مسئولان نسبت به رفع دغدغه و مشکلات پرستاران اهتمام جدی ندارند؟ چرا بیش از ۶ ماه کارانه پرستاران پرداخت نشده است؟ بر چه اساسی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان اعلام کرد تعرفه خدمات پرستاری تا چهارماهه ابتدای سال پرداخت‌شده است؟ رفاهی ماهانه پرستاران چقدر است؟ پرستاران به‌ازای هر ساعت اضافه‌کار چه میزان دریافتی دارند؟ سقف تعرفه در نظر گرفته شده برای پرستاران چه میزان است؟ آیا دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان هزینه‌های درمان را از بیمه و بیماران دریافت نمی‌کند که در پرداخت مطالبات پرستاران تأخیر چندین ماهه دارد؟ و…

کاش شرایطی فراهم می‌شد تا نمایندگان جامعهٔ پرستاری گیلان در رسانه‌ها حاضر می‌شدند تا مشخص شود واقعاً چه تعداد از پرستاران این استان از نحوه و میزان پرداخت مطالبات خود از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان رضایت دارند!

این انتظار وجود دارد تا مسئولان تنها در روز پرستار سراغ این قشر نیامده و برای حل مشکلات عدیده آنها و مطالبات فراموش شده بیش از ۱۳ساله جامعه پرستاری در طول سال همت گمارند و پرداخت مطالبات پرستاران کشور را در اولویت قرار دهند.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=1393

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار