تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
0
پشت آقای مدیر به جایی گرم است!

افتتاح نمایشی در دهه فجر! تعطیلی یک روز پس از افتتاح!

  • کد خبر : 2028
  • 25 بهمن 1402 - 11:11
افتتاح نمایشی در دهه فجر! تعطیلی یک روز پس از افتتاح!
حتی تأکید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم کارساز نبود؟!/ انگار خوشحالی مردم تنها یک روز دوام داشت!/ آیا افتتاحیه‌های شتاب‌زده و نیمه‌تمام اعتماد مردم را نسبت به دولت انقلابی کاهش نمی‌دهد؟/ ای‌کاش... این افتتاح به‌اندازه همان هزینه‌های پذیرایی از مسئولان مفید بود/ چرا به بیماری «افتتاح نمایشی» مبتلا شده‌ایم؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ناظرخبر، پاسخگویی مسئولان نسبت به عملکرد خود در دوران تصدی، تبیین الگوی یک نظام سالم قلمداد می‌شود. نظام پاسخگویی به‌عنوان یک استراتژی مؤثر، در راستای خدمت‌کردن به مردم محسوب شده که اجتناب از تبعیض و تضییع حقوق مردم و پرهیز از سوءاستفاده از شغل و مسئولیت را به دنبال خواهد داشت و از مهم‌ترین وظایف مسئولان شمرده می‌شود.

پاسخگویی یعنی این که مسئولان، کارنامه خود را ارائه دهند، به سؤالات مردم در مورد آنها توجه کنند و خود را بدون هرگونه واهمه و سیاست‌ورزی و به طور صادقانه در معرض نقد و بررسی قرار دهند.

همان‌گونه که موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خود را ترسیم کرده و در زمره شایستگی و مدیریتی خود برمی‌شمارند در مقابل به عدم توفیق‌ها و شکست‌های احتمالی خود به هر دلیلی نیز اذعان نموده و مسئولیت آن را بر عهده بگیرند و مهم‌تر اینکه، درصدد جبران مافات برآیند.

در یک نظام مردم‌سالاری دینی، بی شک یکی از مشکلات و بلکه آفت‌های مهلک کشور، عدم پایبندی مسئولین از صدر تا ذیل، نسبت به پاسخگویی دوران خدمت و فعالیتشان می‌تواند باشد، اما رویه ناصوابی که گاها مرسوم و توسط مردم مورد نقد جدی و اعتراض قرار می‌گیرد اینکه برخی از مسئولان و مدیران اساساً با تکیه‌دادن بر کرسی مسئولیت و در واقع همان (صندلی خدمت) اساساً این جلوس منصب را علامت مصونیت خود از هرگونه پاسخگویی و حتی اعتراض نسبت به عملکرد مدیریتی خود قلمداد می‌نمایند! امری مذموم که مفسد و باطل‌کننده شعار خدمت‌رسانی و حفظ حقوق مردم و صیانت از بیت‌المال خواهد بود.

قصد نگارنده از طرح این مطالب به‌طورکلی، یادآوری تعهد اخلاقی و قانونی مدیران به ارائه پاسخگویی یا به عبارتی ساده‌تر، ارائه حساب و کتاب! دوران تصدی‌شان است. به‌عنوان نمونه، اشاره مصداقی به موضوع گریز از پاسخگویی مدیر تعاون روستایی استان گیلان می‌توان کرد که گویا در سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور نیز پیش‌ازاین مسبوق به سابقه بوده است.

 کیوان حسن‌پور لسکوکلایه (مدیر فعلی تعاون روستایی استان گیلان) پیش‌ازاین در واکنش به یادداشتی با عنوان «چرا و به چه دلیل و مستندی حکم قطعی و لازم‌الاجرای، تعزیرات حکومتی اجرا نمی‌شود؟!!» نه‌تنها به سؤالات سهام‌داران شبکه تعاون روستایی استان گیلان پاسخ نداده، بلکه در حضور مدیر روابط‌عمومی سابق خود، برای نگارنده شاخ‌وشانه کشید که چنین‌وچنان می‌کنم! و تبعات به چالش کشیدن را یادآور شد!

نکته قابل‌تأمل اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان هم نتوانست تا این لحظه، پاسخی از مدیر تعاون روستایی گیلان در خصوص پاسخ آن سؤالات دریافت کند! و البته این اعتقاد و شائبه هم وجود دارد که شاید پشت آقای مدیر به جایی گرم است و به‌اصطلاح مستظهر به حمایت شخص یا اشخاصی هستند تا جایی که حتی تأکید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در ارائه پاسخ سؤالات سهام‌داران شبکه تعاون روستایی از سوی مدیر تحت امر و میانی خود کارساز نبوده و افاقه نمی‌نماید!

در این گزارش به موردی اشاره می‌شود تا شاید آقای مدیر پاسخی برای سهام‌داران مظلوم شبکه تعاون روستایی ارائه کند.

در دهه فجر سال جاری اخبار زیادی در خصوص بهره‌برداری و افتتاح پروژه‌ها در نقاط مختلف استان گیلان در رسانه‌های نوشتاری و مجازی منتشر شد. اما یک خبر در بین این اخبار بسیار پرطمطراق و برجسته  کار شده بود که گویا، خبر از افتتاح (روستا بازار) در شهرستان رشت و تالش و لاهیجان می‌داد. بنا بر ادعای کیوان حسن‌پور لسکوکلایه این بازار در رشت برای تجاری‌سازی محصولات روستاییان گیلان در ۲۰ غرفه و با هزینه چهار میلیارد تومان راه‌اندازی شده است.

خبر آن قدر جذاب! بود که برخی مصرف‌کنندگان ۲۳ بهمن سال جاری برای خرید محصولات کشاورزان به این روستا بازار مراجعه می‌کنند؛ اما با سالن خالی! مواجه می‌شوند! یعنی روستا بازار رشت (بازارچه محصولات کشاورزی) مستقر در اداره و اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان‌های رشت و خمام پس از گذشت یک روز از افتتاح رسمی تعطیل شد! که البته این اعتقاد وجود دارد که این روستا بازار تنها به‌صورت نمایشی افتتاح شد؛ زیرا پس از ترک مسئولان بیش از یک روز هم دوام نیاورد!

افتتاح نمایشی در دهه فجر! تعطیلی یک روز پس از افتتاح!

افتتاح نمایشی در دهه فجر! تعطیلی یک روز پس از افتتاح!

افتتاح نمایشی در دهه فجر! تعطیلی یک روز پس از افتتاح!

افتتاح نمایشی در دهه فجر! تعطیلی یک روز پس از افتتاح!

گفتنی است این روستا بازار شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ در یازدهمین روز از ایام دهه فجر با حضور کیوان حسن پورلسکوکلایه مدیر سازمان تعاون روستایی ، مهندس حسینی مدیرکل خدمات فنی و کشاورزی سازمان مرکزی و سایر مدیران جهاد کشاورزی و تعاون روستایی، حجت الاسلام و المسلمین عاشوری نماینده ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی گیلان و حجت الاسلام و المسلمین مقدادی مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان تعاون روستایی استان و مسئولین استانی و شهرستانی و کارکنان مدیریت سازمان تعاون روستایی استانی و شهرستانی، در اداره و اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان‌های رشت و خمام برگزار شد.

اگر چه در خصوص تقویت اقتصاد روستاییان باید به سمت اقتصاد روستا بازار رفت و با برپایی روستا بازار حمایت‌های لازم را از این تشکل‌ها با محوریت توسعه اقتصادی روستاها و اشتغالزایی آنان به‌عنوان امری جهادی و پسندیده فراهم کرد، اما اینکه چرا عمر این روستا بازار یکروزه بود! همچنان در هاله‌ای از ابهام است؟

تعطیل‌شدن روستا بازار رشت پس از گذشت یک روز از افتتاح رسمی در حالی است که هنوز دلایل تعطیلی این روستا بازار برای بسیاری از مصرف‌کنندگان که با تبلیغات گسترده تعاون روستایی گیلان برای خرید به روستا بازار رشت رفته بودند و با تعطیلی آن مواجه شده‌اند، اساساً مشخص و شفاف نیست! و وعده مدیر تعاون روستایی در شهریورماه سال جاری پیرامون افتتاح این بازار و النهایه ختم‌شدن این وعده به عمر کوتاه یک‌روزه موجب گلایه مردم و حتی روستاییان شده است.

اگرچه ماه‌ها انتظار مردم گیلان و رشت در ۲۱ بهمن‌ماه سال جاری با اعلام خبر افتتاح رسمی روستا بازار گیلان به پایان رسید؛ اما انگار خوشحالی مردم تنها یک روز دوام داشت! و امروز روستا بازار رشت تعطیل است! شاید مدیر تعاون روستایی استان گیلان تصور می‌کرد مردم رشت منتظر بودند تا مسئولان به جایگاه افتتاح ورود و قطعاً کلی هزینه روی دست کشاورزان زحمتکش و تهی‌دست سهام‌دار بابت برپایی چنین مراسم باشکوهی گذاشته شود؛ روبانی ببرند تا افتتاح نمایشی را نظاره کنند! و اما ای‌کاش… این روستا بازار به‌اندازه همان هزینه‌های پذیرایی که به‌رسم میزبانی از مسئولان شد، برای روستاییان و مردم این شهرستان نیز مفید بود؛ اما افسوس که در این حد و قواره نیز به نظر نمی‌رسید.

افتتاح روستا بازاری که به گفته مدیر تعاون روستایی استان گیلان ۴ میلیارد تومان! هزینه روی دست کشاورزان زحمتکش و تهی‌دست سهام‌دار این استان گذاشت و برای افتتاح آن مسئولان ملی، استانی و شهرستان حاضر شدند، این ذهنیت را در مردم ایجاد کرده که امروزه چرا به بیماری «افتتاح نمایشی» مبتلا شده‌ایم؟! ضمن اینکه بدبینی مردم را نیز نسبت به افتتاح پروژه‌های دیگر ایام‌الله دهه فجر در استان گیلان و شائبه نمایشی بودن و رها نمودن آنها را به دنبال داشته است.

به‌راستی اساساً دلایل چنین افتتاحیه‌های شتاب‌زده و نیمه‌تمام نشانه چیست؟ آیا اعتماد مردم را نسبت به دولت انقلابی کاهش نمی‌دهد؟

جناب کیوان حسن‌پور لسکوکلایه! روستا بازار رشت اندر خم یک کوچه باقی ماند؛ بهتر بود بر اساس توانایی‌ها و واقعیت‌ها خطابه‌هایتان را تنظیم می‌کردید که اگر چنین روزی در اذهان عموم مروری شد بر آنچه فرموده‌اید؛ سخنی برای پاسخ‌گویی باقی بماند.

لازم به یادآوری است تلاش و پیگیری‌های نگارنده، به‌عنوان عضوی از اصحاب رسانه، برای کسب نظرات و پاسخگویی مسئولان جهاد کشاورزی و همچنین تعاون روستایی استان گیلان درباره دلایل تعطیلی این روستا بازار و ابهامات موجود از جمله چگونگی صرف هزینه‌ها که اصالتاً جز حقوق مردم و بیت‌المال است دراین‌خصوص همچنان ادامه دارد و شاخ‌وشانه کشیدن و رگ گردن نشان‌دادن برخی مسئولان مربوطه، نیز نمی‌تواند سدی در برابر پرسشگری خبرنگاران دلسوز و مطالبه‌گر حقوق عامه باشد. چرا که مسئولیت وجدانی و اخلاقی این مهم بر دوش آنان همواره سنگینی می‌نماید.

امید است همه مسئوولین امر مهم پاسخگویی به مطالبات وپرسشگری به‌حق مردمی و اصحاب رسانه  را در سرلوحه کاری و اساسنامه اخلاقی خود قرار داده و این وظیفه را نشانگر ضعف مدیریتی خود تلقی ننمایند.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=2028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار