تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
0
سر بی‌کلاه کشاورزان در کلی‌گویی‌های مسئولان!

از اصرار استاندار تا انکار مدیر تعاون روستایی استان گیلان؟!

  • کد خبر : 2251
  • 18 اسفند 1402 - 12:33
از اصرار استاندار تا انکار مدیر تعاون روستایی استان گیلان؟!
چرا کیوان حسن‌پور لسکوکلایه از جزئیات حضور خودجوش تعاون روستایی گیلان پرده‌برداری نمی‌کند؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر خبر، استان گیلان بزرگ‌ترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور به شمار می‌رود که رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیر کشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

خشکسالی، آفات برنج، ضایعات برنج در کارخانه‌های برنجکوبی، کاهش میانگین کشت، تغییر کاربری‌ها از مهم‌ترین چالش‌های برنج گیلان بود که با کم‌توجهی نمایندگان مردم گیلان در مجلس یازدهم، واردات بی‌رویه برنج هم مزید بر علت شد و اکنون برنج دو فصل زراعی گذشته در کارخانه‌های برنجکوبی گیلان باقی‌مانده است و با آغاز فصل زراعی جدید شمارش معکوس برای برداشت برنج ۱۴۰۳ هم آغاز می‌شود.

این امر در حالی است که کشاورزی به ترتیب نقش ۳۰ درصدی در اشتغال و ۵۰ درصدی در اقتصاد استان گیلان دارد.

اگر چه دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان در ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ از اختصاص اعتبار ۶۵ هزارمیلیاردریالی دولت برای خرید باقیمانده برنج کشاورزان خبر داده بود؛ اما کیوان حسن‌پور لسکوکلایه مدیر تعاون روستایی گیلان دیشب در شبکه باران اعلام کرد تا کنون هیچ اعتباری از سوی دولت به تعاون روستایی برای خرید توافقی برنج شالیکاران اختصاص داده نشده است!

مدیر تعاون روستایی گیلان همچنین اظهار داشت: «تعاون روستایی گیلان برای رفع مشکل کشاورزان خودجوش پای‌کار آمده و در ۱۷ شهرستان گیلان، خرید برنج مازاد نیاز کشاورزان را با قیمت توافقی ۷۵ هزار تومان آغاز کرده و تا کنون ۳۵۰ تن برنج هاشمی را خریداری و بسته‌بندی کرده است.»

به گفته کیوان حسن‌پور، «اگر اعتبار خرید برنج توافقی سریع اختصاص یابد مشکلات کشاورزان و ۱۰۰ هزار تن برنج مانده در انبارها نیز حل خواهد شد.»

گفتنی است آمارهای اعلام شده از سوی تعاون روستایی استان گیلان سؤالات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند. هر چند تعاون روستایی گیلان پیش‌ازاین به سؤالات متعدد نگارنده در موضوعات مختلف پاسخی ارائه نکرده؛ اما این پیگیری‌ها برای دریافت پاسخ از مسئولان دستگاه‌های متولی همچنان ادامه دارد.

بر اساس اظهارات مدیر تعاون روستایی استان گیلان در حال حاضر ۱۰۰ هزار تن برنج روی دست کشاورزان باقی‌مانده است. این در حالی است که وی در ۳۱ مرداد سال جاری اعلام کرده بود که تعاون روستایی ۶۰ درصد از ۱۱۰ هزار تن برنج باقیمانده کشاورزان در سال ۱۴۰۱ را خریداری کرده است! بدون آنکه به جزئیات بپردازد.

اگر چه کیوان حسن پور لسکوکلایه با ارائه آمار و ارقام، تعاون روستایی گیلان را در خرید توافقی برنج پرچم‌دار معرفی می‌کند؛ اما مشخص نیست چرا اقدامات تعاون روستایی در این راستا در بازار اثری ندارد و کشاورزان مظلوم آن را لمس نمی‌کنند! باتوجه‌به اینکه تولید برنج فرایند سخت و پر رنجی در مسیر کاشت، داشت و برداشت و پس از آنها فروش دارد این انتظار وجود دارد تا کیوان حسن‌پور لسکوکلایه به سؤالاتی نظیر اینکه در حال حاضر چه میزان برنج سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به تفکیک روی دست کشاورزان باقی‌مانده است؟ سازوکار خرید توافقی برنج توسط تعاون روستایی چگونه است؟ اطلاع‌رسانی خرید توافقی برنج به کشاورزان به چه شکلی انجام می‌شود؟ ۶۰ درصد برنج کشاورزان که تا مرداد سال جاری خریداری شد توسط چند اتحادیه تعاون روستایی در گیلان انجام شده و فرآیند فروش آن توسط تعاون روستایی چگونه بوده است؟ میزان خرید توافقی برنج سال زراعی ۱۴۰۱ استان در نقاط مختلف گیلان به تفکیک به چه میزان بوده است؟ آیا تعاون روستایی با محوریت سازمان جهاد کشاورزی به‌عنوان دستگاه ناظر اقدام به خرید توافقی برنج می‌کند؟ آیا آمار ارائه شده خرید و فروش توافقی برنج  با آمار ثبت شده در دارایی استان گیلان یکسان است؟ آیا سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، آمار ارائه شده کیوان حسن پور لسکوکلایه را در این خصوص تایید می کند؟ و … پاسخ دهد.

به نظر می‌رسد برنج استان گیلان در آستانه مرگ قرار دارد و در صورت تداوم رویه کم‌توجهی یا بی‌توجهی مسئولان دستگاه‌های متولی و عدم اقدام به‌موقع و متناسب به خرید توافقی برنج، کشاورزان رمقی برای تولید نخواهند داشت ضمن اینکه بی‌تفاوتی به بحران برنج، ممکن است هزاران میلیارد خسارت اجتماعی و اقتصادی در پی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=2251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار