تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024
0
نامه سرگشاده به دادستان استان گیلان

غریبه‌هایی که از گیلان سهم بردند؟! دلیل سکوت هیئت نمایندگان چیست؟

  • کد خبر : 2932
  • 29 اردیبهشت 1403 - 12:40
غریبه‌هایی که از گیلان سهم بردند؟! دلیل سکوت هیئت نمایندگان چیست؟
آیا هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان در صورت کتمان حقیقت متهم خواهند شد؟/ هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان با روزه سکوت، شأن اتاق بازرگانی را زیر سؤال برده‌اند/ اگر برای فروش سهم اتاق گیلان در سرای تجاری مصوبه‌ای وجود دارد چرا اعلام نمی‌کنند با چه منطق اقتصادی چوب حراج به سرمایه تاریخی گیلان زده‌اند؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر خبر، فروش سهم اتاق بازرگانی گیلان در مالکیت سرای تجاری آستراخان روسیه، مدتی است به سوژه داغ برخی رسانه‌ها تبدیل شده است.

سرای تجاری ایرانیان به‌عنوان اولین سرای تجاری خارج از کشور، در سال ۱۳۹۶ با معماری ایرانی در آستراخان روسیه افتتاح شد و بی شک می‌توان ادعا کرد از جهات بسیاری بی‌همتاست. پروژه‌ای که اتاق بازرگانی دیگر استان‌ها، علیرغم اینکه به لحاظ درآمد از اتاق بازرگانی گیلان متمول‌تر بودند، هم نتوانستند اجرا کنند.

سرای تجاری ایرانیان باهدف بسترسازی برای توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور ایران و روسیه، ایجاد محلی دائمی جهت‌نمایش و عرضه کالاهای ایرانی و تبادل اطلاعات بین تجار دو کشور به بهره‌برداری رسید.

قوانین کشور روسیه امکان انتقال مالکیت سرای تجاری بنام اتاق بازرگانی ایران را نمی‌دهد

به گفته هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه،  اساسا قوانین کشور روسیه امکان انتقال مالکیت سرای تجاری بنام اتاق بازرگانی ایران را نمی دهد و به همین دلیل شرکت بازرگانی پارس در آستراخان روسیه ثبت شد و با مصوبه هیئت نمایندگان وقت اتاق بازرگانی گیلان، مالکیت این سرای تجاری بطور امانت بنام شرکت بازرگانی پارس زده شد تا بدین طریق بتوانند مالکیت اموال و دارایی های اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی گیلان  را در یک کشور خارجی تثبیت نمایند.

۴۰۰ سال پیش در آستراخان روسیه «سرای گیلانیان» وجود داشته است

اهمیت سرای تجاری ایرانیان استراخان ازآن‌جهت است که با استناد به سایت گمرک آستراخان، ۴۰۰ سال پیش در این شهر «سرای گیلانیان» وجود داشته و استان گیلان به‌عنوان دروازه خروج به روسیه، رابطه دیرینه و تاریخی با روسیه داشت. همچنین آستراخان یک بندر سوق‌الجیشی جهت ارتباط با ایران است و به دلیل اهمیت این بندر، حتی دولت ایران در آستراخان سرکنسولگری دارد و همچنین ۵۲ درصد از سهام بندر سالیانکا توسط شرکت کشتیرانی خزر خریداری شد. اهمیت این سرای تجاری به حدی بوده که اسدالله عباسی استاندار گیلان در سفر خود به روسیه تأکید کرد: «راه‌اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان، فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان کشور و منطقه است.»

سهامدار بودن این اتاق در سرای تجاری در هیچ سندی قید نشده است!

پس از مدت‌ها اخبار ضدونقیض درباره فروش سهم ۲۰ درصدی مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری آستراخان روسیه، در نهایت هادی تیزهوش تابان – رئیس سابق اتاق بازرگانی گیلان از سندی رونمایی کرد که بیانگر فروش سهم ۲۰ درصدی این اتاق در سرای تجاری است. قابل‌توجه آنکه امضای منتسب به قاسم رضاییان رئیس فعلی اتاق بازرگانی گیلان هم در این صورتجلسه انتقال سهام به چشم می‌خورد! درحالی‌که اتاق بازرگانی گیلان در روزهای پایان سال گذشته در جوابیه‌ای به مطلب نگارنده «آیا فروش سهم اتاق بازرگانی گیلان از سرای تجاری ایرانیان آستراخان صحت دارد؟!» در ناظر خبر به‌صراحت اعلام کرد که سهامدار بودن این اتاق در سرای تجاری در هیچ سندی قید نشده است!

رئیس اتاق بازرگانی بدون مصوبه  اقدام به فروش سهم مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری نموده است!

نکته قابل تامل در این ماجرا اینکه، بر اساس بند ۱۰ ماده یک شیوه‌نامه وظایف هیئت نمایندگان، اتخاذ و تصویب کلیه معاملات اموال منقول و غیرمنقول و فروش آنها به عهده هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان است؛ اما هادی تیزهوش تابان نایب‌رئیس اول این اتاق در مصاحبه‌ای با نگارنده پیش‌ازاین اعلام کرد: «رئیس اتاق بازرگانی گیلان بدون مجوز و مصوبه هیئت نمایندگان اقدام به فروش سهم مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری نموده است؟!»

دغدغه‌های رضاییان تناسب و تناسخی با مسائل مهم و اصلی مورد سؤال ندارد

انتظار می‌رفت قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی گیلان به سؤالات افکار عمومی در این راستا پاسخ دهد؛ اما به نظر می‌رسد دغدغه‌های وی تناسب و تناسخی با مسائل مهم و اصلی مورد سؤال ندارد.

هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی از چه می‌ترسند که تا این لحظه روزه سکوت گرفته‌اند؟!

اگر چه اینکه چرا رئیس اتاق بازرگانی گیلان اصل داستان را ماست‌مالی می‌کند! و فرع آن را پر حاشیه می‌بیند نیز در جای خود قابل تامل است؛ اما این اعتقاد وجود دارد که انفعال هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گیلان در برابر بی‌اعتنایی قاسم رضاییان نیز در مقابل این سؤالات، هم به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. اینکه اعضای هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی استان گیلان از چه می‌ترسند! که تا این لحظه روزه سکوت گرفته‌اند نیز در هاله‌ای از ابهام است!

چرا سکوت به گزینه‌ای همیشگی برای برخی مسئولان تبدیل شده!

چرا سکوت به گزینه‌ای همیشگی برای برخی مسئولان تبدیل شده! می‌تواند پاسخ‌های متعددی داشته باشد؛ اما این اعتقاد وجود دارد که یکی از مهم‌ترین علل آن، می‌تواند ارجح دانستن منافع شخصی باشد زیرا «سکوت» نسخه‌ای کم عارضه برای برخی مسئولان است.

متأسفانه، پاسخ هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه در برابر حواشی و هجمه‌های گسترده در خصوص اینکه آیا فروش سهم ۲۰ درصدی اتاق گیلان در سرای تجاری مصوبه هیئت نمایندگان را دارد یا خیر؟ هم مشخص نیست!

هیئت نمایندگان شأن اتاق بازرگانی را زیر سؤال برده‌اند

افکار عمومی در استان گیلان ضمن انتقاد از عملکرد هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی این استان معتقدند، هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان با روزه سکوت بجای دفاع از اقتدار و جایگاه قانونی خود در این اتاق، شأن اتاق بازرگانی را زیر سؤال برده و سابقه ۴۰۰ساله فعالیت سرای گیلانیان در آستراخان روسیه را به خطر می‌اندازند.

با چه منطق اقتصادی چوب حراج به این سرمایه تاریخی گیلان در آستراخان روسیه زده‌اند؟

اگر هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان مصوبه‌ای در خصوص فروش سهم ۲۰ درصدی مالکیت اتاق بازرگانی گیلان در سرای تجاری نداشته، بر چه اساسی قاسم رضائیان اقدام به فروش این سرمایه بزرگ گیلان نموده است؟ اگر هیئت نمایندگان برای فروش این سهام مصوبه داشته چرا اعلام نمی‌کند با چه منطق اقتصادی چوب حراج به این سرمایه تاریخی گیلان در آستراخان روسیه زده‌اند؟ اگر فروش سهم اتاق گیلان در سرای تجاری بدون مصوبه و مجوز هیئت نمایندگان صورت‌گرفته، چرا هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه به افکار عمومی پاسخی نمی‌دهند؟ آیا اعضای هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه برای فروش بدون مصوبه سهم مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری، برای قاسم رضائیان اعلام تخلف کرده‌اند؟ آیا هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گیلان در صورت کتمان حقیقت و عدم ارائه گزارش واقعیت ماجرا متهم خواهند شد؟

سکوت معنادار می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان داشته باشد

آنچه مسلم است اینکه در سکوت اعضای هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه اتاق در ماجرای واگذاری سهم ۲۰ درصدی اتاق گیلان در سرای تجاری مواردی وجود دارد که طرح آن در رسانه‌ها می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای اعضای هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گیلان داشته باشد و افکار عمومی در گیلان رئیس، هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گیلان را درازدست دادن این سرمایه بزرگ مقصر می‌دانند.

دستگاه قضایی مسئول یا مسئولان متولی در این امر را تحت پیگرد جدی و قضایی قرار دهد

این انتظار وجود دارد در صورت اثبات موضوع عدم وجود مصوبه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان برای فروش سهم اتاق گیلان در سرای تجاری، دستگاه قضایی گیلان برای حفظ منافع مردم، حقوق عمومی و دولتی در ماجرای فروش غیرقانونی سهام اتاق گیلان در سرای تجاری ایرانیان آستراخان ورود نموده و مسئول یا مسئولان متولی در این امر را تحت پیگرد جدی و قضایی قرار دهد.

از دادستان استان گیلان انتظار دارند هیئت نمایندگان را به‌پای میز پاسخگویی آورده تا به افکار عمومی پاسخ دهند

همچنین افکار عمومی از دادستان استان گیلان نیز انتظار دارند به‌عنوان مدعی‌العموم به موضوع ورود کند و هیئت نمایندگان را به‌پای میز پاسخگویی آورده تا به افکار عمومی پاسخ دهند اگر فروش سهم ۲۰ درصدی اتاق گیلان در سرای تجاری مصوبه نداشته، چگونه رئیس اتاق گیلان دست به چنین معامله‌ای با اتاق ایران زده است؟! همچنین هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گیلان را ملزم نماید تا اصل شفاف‌سازی را در دستور کار قرار دهد تا به این بی‌قانونی‌های احتمالی پایان داده شود.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=2932

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار