به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ناظر خبر، در کارنامه مجلس یازدهم در پی التهابات اعتراضهای ۱۴۰۱ و اتفاقات پیش و پس از آن مصوبات و تلاشها برای تصویب قوانینی همچون«اقدام راهبردی برای لغو تحریمها»، «صیانت از کاربران فضای مجازی» و لایحه «حجاب و عفاف» که در فضای جامعه و نخبگان منتقدان بسیاری داشت به چشم میخورد.
مجلس دوره یازدهم با ایرادات و انتقادات به عملکردش به ایستگاه آخر رسید. ریاست این دوره مجلس را محمدباقر قالیباف بر عهده داشت و از همان سال اول برخی ایراداتی مانند دستکاری لوایح و طرحها، عدم اعلام وصول برخی استیضاحها و… را بر عملکرد هیاترئیسه و قالیباف وارد کردند.
طی همه این سالها خارج از مجلس هم بسیاری از تحلیلگران و البته مردم انتقاداتی بر عملکرد این مجلس وارد میکردند. ابتدای فعالیت این دوره از مجلس، سیاست خارجی و تصمیمات بینالمللی در آخرین سال فعالیت ریاستجمهوری حسن روحانی را با چالش روبهرو کرد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم اما رویکرد مجلس به سرعت تغییر کرد و همسو بودن مجلس و دولت سیزدهم دلیلی بود بر آنکه بخشی از انتقادات به مجلس به سمت جایگاه نظارتی سوق پیدا کند.
حالا که فعالیت مجلس یازدهم پایان یافته بیشتر نمایندگان این دوره (یازدهم) که صفت «انقلابی» را یدک میکشند انتقادات را نپذیرفتند.
در کارنامه مجلس یازدهم در پی التهابات اعتراضهای ۱۴۰۱ و اتفاقات پیش و پس از آن مصوبات و تلاشها برای تصویب قوانینی همچون«اقدام راهبردی برای لغو تحریمها»، «صیانت از کاربران فضای مجازی» و لایحه «حجاب و عفاف» که در فضای جامعه و نخبگان منتقدان بسیاری داشت به چشم میخورد.
جلال رشیدیکوچی، نماینده مرودشت در دوره یازدهم مجلس (که از منتقدان دولت سیزدهم و برخی از مصوبات مجلس یازدهم بود) در گفتوگو با هممیهن به بررسی فعالیت و عملکرد ۴ ساله یازدهمین دوره از پارلمان کشور پرداخت که در زیر آمده است. بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید:
-من نقاط قوت مجلس یازدهم را نسبت به برخی مجالس زیاد میبینم چون قوانین خوبی را تصویب کردیم. رتبهبندی فرهنگیان، واردات خودرو، تسهیل صدور مجوز کسبوکار، قانون راهبردی (که مورد تایید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت)، قانون حمایت از مقابله با فساد و سوتزنی، افزایش حقوق سربازان و… قوانینی بود که در این دوره از مجلس تصویب شد. از سوی دیگر با تمام اتفاقاتی که رخ داد در این مجلس قانون شفافیت تصویب شد و هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز آن را تصویب کردند.
-اما ضعف این مجلس به جنبه نظارتی آن برمیگردد. این مجلس میتوانست نظارت دقیقتر، بیتعارفتر و بیرودربایستی داشته باشد. درست است که در این دوره از مجلس سوال، تذکر و حتی استیضاح داشتیم اما جا داشت سوالات و استیضاحهای دیگری هم داشته باشیم. نقطه ضعف بزرگتر این مجلس که در دوره بعد خود را بیشتر نشان میدهد، حاشیههایی است که از درون مجلس برای نمایندگان بهوجود میآمد.
برخی از همکاران ما فضا و جایگاه مجلس را درست درک نکرده و تلاش میکردند با برخی از مصاحبهها و مطرح کردن طرحهایی که صرفاً زائیده ذهن یک نفر بود، فضای مجلس را به حاشیه ببرند. بیشترین آسیب از سوی این افراد به مجلس یازدهم وارد شد. تعداد این نمایندگان کم اما حواشی آنها زیاد بود. به نظرم در مجلس آینده تعداد این نمایندگان زیاد و به تبع آن حواشیشان هم زیاد است.
-همانطور که ما را تایید کردند، به ردصلاحیت هم تمکین میکنیم و به نظرم هر اتفاقی افتاد به جز خیر و صلاح من چیزی نبود. الان هم با دیدن ورود بعضی از افرادی به مجلس، به خودم میگویم: «خدا را شکر که در مجلس نیستم. چون چهار سال مجبور میشدم با آنها کلنجار بروم و این کار بسیار سخت و طاقتفرساست.»
-رفتارهای ناصواب و رقابتهای زشتی از برخی نمایندگان دوره جدید شاهد بودیم که بیشتر درونحزبی بود اما در مجلس دوازدهم استمرار خواهد داشت. ضرر آن را مردم و نظام میدهند. هرچند که مردم خود را جدا کردند و این پنجه کشیدن به صورت آنها را تماشا میکنند.
-اگر انتقادی میکنیم از سر دلسوزی است. بهعنوان مثال اگر من با گشت ارشاد مخالفم دنبال ولنگاری و بیبندوباری نیستم، از سر دلسوزی میگویم این روش جواب نداده است. نهتنها آسیبی را کاهش نداده بلکه افزایش داده و تکرار آن به ضرر کشور است. موضوع این است؛ ما برای چه کسانی حکومت میکنیم؟ حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری هم بارها فرمودند که مهمترین سرمایه یک نظام مردم هستند.
وقتی با رفتارهای غلط این سرمایه را آب کرده و از دست میدهیم، وقتی مردم را بیاعتماد میکنیم، در حقیقت به کشور و نظام و مردم آسیب میرسد. عدهای بر موضوعات خاص اصرار دارند و باید با بحث و کنکاش برسیم به اینکه چرا از روشهایی که نتایج ناگوار و بدی را در پی داشته استفاده میکنند؟ تمام صنعت خودروی ما را دو نفر بسیار عامیانه تعریف کردند؛ یکی مدیر ایرانخودرو که گفت: «پژو پارس ۲۰ سال است که (آدم) میکشد ۶ ماه دیگر هم بکشد.»
دوم رئیس قطعهسازی که به نظرم خوشحال بود از ردصلاحیت من و با ذوق گفت: «ما ارز برای شیرخشک نداریم چرا باید ماشین وارد کنیم.» در خوشبینانهترین حالت این نهایت نافهمی و کجفهمی یک فرد است. اما بعید است این افراد ندانند اگر صنعت خودرو درست شود بسیاری از مشکلات حلوفصل میشود. مصرف سوخت، آلودگی هوا، تصادفات و کشتهها کاهش و رضایتمندی افزایش مییابد. از منبع صرفهجویی سوخت و آلودگی هوا میتوان بسیاری از هزینهها را جبران و حتی کسری بودجه دولت را حل کرد. شخصی مانند من برای این کشور و نظام هزینه زیادی داده، پس اگر انتقادی میکنیم از سر دلسوزی است. آقایان باید بفهمند که ما دشمن یا نفوذی نیستیم.
-به نظر من مهمترین هدف دشمن (هر کسی که هست) ایجاد فاصله بین مردم و دولت، همچنین ایجاد بدبینی بین مردم و دولت است. وقتی این فاصله و بدبینی ایجاد شود، عملاً فروپاشی اتفاق میافتد. دشمن همیشه دنبال این بوده که کشور و حکومت را ساقط کند و به اهداف خود برسد و وسیله این هدف را پیدا میکند که تحریم اقتصادی، افزایش نارضایتی مانند انقلابهای مخملی در کشورهای دیگر یا حمله نظامی است. هر کسی که در هر لباس، ملیتی، زبان و دینی دنبال جدایی حاکمیت و مردم باشد و بدبینی ایجاد کند، دشمن است.
قطعاً آنها در صدر لیست در کنار آمریکاییها و اسرائیلیها قرار میگیرند. امیدوارم از سر بیتدبیری باشد. وقتی یک مسئول میداند با گفتن یک حرف اکثریت جامعه را نسبت به حاکمیت یا حکومت خشمگین میکند، با گفتن آن دشمنی میکند. حتماً نباید فردی از موساد و MI6 باشید، یک حرف که باعث خشم میشود هم دشمنی محسوب میشود.