تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024
0
رد پای دست‌های پشت پرده در خالص‌سازی هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گیلان؟!

آیا پرداخت غیرقانونی هزینه‌های سفر استاندار گیلان، قربانی می‌گیرد؟/ حواستان را جمع کنید!

  • کد خبر : 3381
  • 18 تیر 1403 - 22:49
آیا پرداخت غیرقانونی هزینه‌های سفر استاندار گیلان، قربانی می‌گیرد؟/ حواستان را جمع کنید!
آیا اسدالله عباسی به دلیل برخورداری از نفوذ سیاسی و اداری، خود را مصون از پاسخگویی می‌داند؟/ آیا استاندار گیلان در جریان پرداخت‌های غیرقانونی هزینه‌های سفر به روسیه بوده است یا خیر؟/ آیا در صورت احراز آگاهی استاندار، وی می‌تواند به اتهام سوءاستفاده از موقعیت شغلی و مشارکت در تخلف مورد پیگرد قضایی قرار گیرد؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر خبر، اتاق بازرگانی گیلان به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی یک سال است که از اتاق شیشه‌ای به دژی نفوذناپذیر در برابر سؤالات و ابهامات و محلی برای جدال بر سر اجرای درست قانون تبدیل شده و فرماندهی این پارلمان بخش خصوصی در گیلان به فردی سپرده شده که بر خلاف وعده‌های خود یعنی رعایت اصل شفافیت عمل می‌کند.

انتقال رسمی سهم اتاق گیلان در سرای تجاری آستراخان روسیه انجام شد

گواه این ادعا عدم پاسخگویی مستند و شفاف در خصوص واگذاری ۲۰ درصد از سهام اتاق بازرگانی گیلان در سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه به اتاق ایران است که متأسفانه سکوت قاسم رضاییان و اعضای هیئت نمایندگان را در پی داشت و خبر تلخ اینکه در نهایت این سهم باارزش فعالان اقتصادی و تجار گیلان که ثمره سال‌ها تلاش بی‌وقفه آنان بود، در ۱۴ تیرماه و یک روز قبل از دومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رسماً به اتاق ایران واگذار شد.

واگذاری سهم اتاق گیلان تنها دستاورد عملی و محسوس سفر استاندار به روسیه

شاید بتوان واگذاری این سهم باارزش که یادآور فعالیت سرای گیلانیان در ۴۰۰ سال پیش در آستراخان روسیه بود را تنها دستاورد عملی و محسوس سفر استاندار و برخی کارکنان دولت به روسیه در آذرماه سال گذشته عنوان کرد.

اقتصاد منطقه و کشور پشت درهای بسته در حال سلاخی‌شدن است

فارغ از مقصران این جدال تمام‌نشدنی، باید گفت اقتصاد منطقه و کشور به بیماری می‌ماند که نه‌تنها از جراحی اقتصادی جان سالم به در نبرده، بلکه پشت درهای بسته در حال سلاخی‌شدن است! از طرفی چندان فرقی هم نمی‌کند که بلایی که بر سر اقتصاد کشور و منطقه نازل شده از سوی برخی فعالان اقتصادی در هیئت نمایندگان یا هیئت‌رئیسه باشد یا اینکه برخی کارکنان دولت گیلان بازیگر اصلی این طنز تلخ باشند.

اتاق بازرگانی گیلان در برزخ

آنچه حائز اهمیت می باشد رفتن به سمت‌وسویی است که اتاق بازرگانی گیلان را یک سال در برزخ فروبرده و توان اجرایی آن ازدست‌رفته است.

تشکیل پرونده قضایی جهت نحوه هزینه‌کرد سفر استاندار و برخی کارکنان دولت به روسیه

یکی از موضوعات پر حاشیه در اتاق بازرگانی گیلان، پرداخت غیرقانونی هزینه‌های سفر استاندار و برخی کارکنان دولت به روسیه است که البته یکی از اعضای هیئت نمایندگان پیش‌ازاین و در یک گفتگوی اختصاصی به آن اذعان کرده بود. ضمن اینکه حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی رئیس‌کل دادگستری استان گیلان در یک نشست خبری و در پاسخ به سؤال نگارنده، تشکیل پرونده جهت نحوه هزینه‌کرد سفر استاندار و برخی کارکنان دولت به روسیه را تأیید کرد و گفت: گزارشی دراین‌خصوص آمده که در حال رسیدگی است.

پرداخت بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون  برای هر نفر!

گویا قاسم رضائیان از جیب فعالان اقتصادی برای هر نفر بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون ریال بابت هزینه‌های سفر و اقامت ۶ شب و هفت روز اسدالله عباسی استاندار گیلان، صادق برزگر ناظر گمرکات، حسین یونسی خمسی مدیرکل بنادر و دریانوردی، حسین محمدیان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، محسن اولیایی مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری، محمدرضا داداشی نماینده وزارت امور خارجه در گیلان، تیمور پورحیدری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، حسین آذری مسئول روابط امور بین‌الملل معاونت امور اقتصادی استانداری، محمدرضا محمدی از دفتر استاندار و… در شهرهای مسکو، آستراخان و ماخاچ قلعه را پرداخت نموده است!

سفر استاندار و برخی کارکنان دولت بیش از ۳۰ میلیارد ریال برای اتاق گیلان آب‌خورده!

شنیده می‌شود سفر استاندار گیلان و تعدادی از کارمندان دولت سیزدهم برای اتاق بازرگانی استان گیلان بیش از ۳۰ میلیارد ریال آب‌خورده، درصورتی‌که ضرورت سفر تعدادی از کارمندان دولت با تیم اقتصادی اتاق بازرگانی گیلان نیز تاکنون بدون پاسخ مانده است.

برکناری قریب‌الوقوع عضو منتقد عملکرد قاسم رضائیان با انتخابات زودرس!

این بار سوژه گزارش نگارنده، برکناری یکی از اعضای منتقد عملکرد قاسم رضائیان در هیئت‌رئیسه است. متأسفانه شنیده‌ها از ردپا و دخالت دست‌های پشت پرده در برکناری این عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گیلان حکایت دارد. برکناری قریب‌الوقوع این عضو منتقد عملکرد قاسم رضائیان در یک انتخابات زودرس، نقض آشکار آزادی بیان و استقلال اتاق بازرگانی به‌عنوان یک نهاد مستقل و نماینده بخش خصوصی محسوب می‌شود.

برخی تلاش می‌کنند با اعمال فشار، این عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی را ساکت کنند!

گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد که برخی دستگاه‌ها و افراد پشت پرده تلاش می‌کنند با اعمال فشار، این عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی را ساکت کنند تا بدین‌طریق از بیان انتقادات و مواضع او جلوگیری شود درصورتی‌که این پارلمان بخش خصوصی باید به‌عنوان یک نهاد مستقل و حامی بخش خصوصی، فضای باز و شفاف برای بیان نظرات و انتقادات را حفظ کند.

اگر ردپای خالص‌سازی در هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی برای تداوم روند بی‌انضباطی مالی باشد، یک تخلف جدی و قابل پیگرد محسوب شده و باید بررسی شود آیا برکناری احتمالی فرهاد شفقتی با موافقت برخی اعضای هیئت نمایندگان برای پنهان‌کاری در خصوص بی‌انضباطی مالی این اتاق است یا خیر؟

پافشاری فرهاد شفقتی کار دست وی داد!

استعفا یا برکناری اعضای هیئت‌رئیسه، فوت یا ناتوانی، عدم کارآمدی، تغییر در اساسنامه یا قوانین مربوطه از جمله شرایط خاص برگزاری انتخابات زودرس هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی می‌تواند باشد در صورتی که این اعتقاد در بین فعالان اقتصادی و تجار وجود دارد که ظاهراً پافشاری فرهاد شفقتی در بررسی برخی تخلفات احتمالی رئیس پرحاشیه اتاق گیلان کار دست وی داده و قرار است روز چهارشنبه هفته جاری، از عضویت هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گیلان کنار گذاشته شود.

فروش سهم اتاق گیلان در سرای تجاری آستراخان روسیه و پرداخت هزینه‌های سفر استاندار به روسیه توسط رئیس اتاق بازرگانی گیلانی بدون مصوبه هیئت نمایندگان از جمله مواردی است که این عضو هیئت‌رئیسه پیگیر آن بوده است.

اگر فشار کارکنان دولت در این برکناری صحت داشته باشد استقلال اتاق بازرگانی گیلان را نقض می‌کند

متأسفانه، در مورد دخالت احتمالی برخی نهادها و کارکنان دولت در برکناری این عضو هیئت‌رئیسه، گزارش‌های مستند و قطعی در دسترس نیست. اما اگر فشار کارکنان دولت در برکناری یک عضو منتقد بی‌انضباطی مالی در اتاق بازرگانی گیلان صحت داشته باشد در واقع استقلال اتاق بازرگانی گیلان را نقض می‌کند که نتیجه آن آسیب رسیدن به اعتماد عمومی، کاهش مشارکت فعالان اقتصادی، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و آسیب به توسعه اقتصادی کشور است.

مشخص هم نیست چرا این‌گونه به جان اتاق بازرگانی گیلان افتاده‌اند؟

مشخص هم نیست چرا این‌گونه به جان اتاق بازرگانی گیلان افتاده‌اند؟ به نظر می‌رسد در این کشمکش‌های اتاق بازرگانی گیلان برخی دست‌های پشت پرده تلاش می‌کنند تا نوعی از چیدمان موردنظر و علاقه خود را از نظر دیدگاه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جایگزین دیدگاه‌های موجود کنند.

حواستان را جمع کنید!

شاید تلاش می‌شود تا با برکناری فرهاد شفقتی عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گیلان پیامی واضح به سایر اعضای هیئت نمایندگان اتاق گیلان مخابره شود که حواستان را جمع کنید.

آیا اسدالله عباسی به دلیل برخورداری از نفوذ سیاسی و اداری، خود را مصون از پاسخگویی می‌داند؟

مسئله پرداخت غیرقانونی هزینه‌های سفر استاندار و سکوت وی در قبال این موضوع نگران‌کننده است و می‌تواند پیامدهای منفی متعددی برای اقتصاد و حاکمیت قانون داشته باشد. ممکن است این‌گونه نتیجه‌گیری شود که سکوت استاندار دلایلی نظیر نبود شفافیت و پاسخگویی و ضعف نظارت و کنترل داشته باشد و این‌گونه تلقی شود که اسدالله عباسی به دلیل برخورداری از نفوذ سیاسی و اداری، خود را مصون از پاسخگویی می‌داند. احتمال هم دارد استاندار به دلیل ترس از عواقب پاسخگویی و برخورد با متخلفان، از ابزار سکوت استفاده کند. درهرصورت، این سکوت می‌تواند به تضعیف اعتماد عمومی، گسترش فساد اداری و تضعیف نظام نظارتی منجر شود. هر چند سکوت و عدم پاسخگویی وی در قبال اعلام محل تأمین منابع مالی سفر به روسیه می‌تواند نقض مسئولیت‌های قانونی و اداری وی نیز محسوب گردد.

تضاد منافع بین اتاق بازرگانی و دولت

طبق قوانین و مقررات اداری و مالی کشور، پرداخت هزینه‌های سفر کارکنان دولت باید از محل اعتبارات دولتی انجام شود و پرداخت این هزینه‌ها توسط بخش خصوصی، نقض این قوانین و مقررات محسوب می‌شود. این اقدام می‌تواند به‌عنوان تضاد منافع بین اتاق بازرگانی و دولت تلقی شده و استقلال این نهاد را زیر سؤال ببرد.

در بلندمدت جایگاه و اعتبار این پارلمان بخش خصوصی  خدشه‌دار می‌شود

این احتمال نیز وجود دارد که پس از برکناری فرهاد شفقتی، هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان زیر بار پرداخت هزینه‌های سفر استاندار و برخی کارکنان دولت بروند و مصوبه آن را امضا کنند. اما نکته قابل‌توجه اینکه طبق قوانین و مقررات مالی، ابتدا باید مصوبات مربوط به هزینه‌ها، تصویب و سپس پرداخت انجام شود و امضای مصوبات پس از پرداخت، نقض این قواعد و مقررات است و می‌تواند به‌عنوان تخلف اداری و انضباطی مورد پیگرد قرار گیرد. همچنین به معنای عدم شفافیت در فرآیند تصمیم‌گیری مالی است و می‌تواند به کاهش پاسخگویی مالی و اداری در اتاق‌های بازرگانی منجر شود که در بلندمدت جایگاه و اعتبار این پارلمان بخش خصوصی را خدشه‌دار می‌کند.

آیا استاندار گیلان در جریان این پرداخت‌های غیرقانونی بوده و از آن آگاهی داشته است یا خیر؟

افکار عمومی و فعالان اقتصادی و تجار سؤالاتی نظیر اینکه آیا استفاده از منابع مالی اتاق بازرگانی برای پرداخت هزینه‌های سفر مقامات دولتی مغایر قانون نیست؟ نقش دادگستری، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و شورای‌عالی نظارت اتاق بازرگانی ایران در جلوگیری از بی‌انضباطی مالی و تخلفات مالی در اتاق‌های بازرگانی چیست؟ چرا اتاق ایران در برابر سؤالات و ابهامات عملکرد رئیس اتاق گیلان در زمینه سرای تجاری و پرداخت هزینه‌های سفر استاندار و برخی کارکنان دولت سکوت کرده است؟ آیا امضای مصوبات مالی پس از پرداخت در اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان یک تخلف محسوب می‌شود؟ آیا تشکیل پرونده قضایی برای پرداخت‌های غیرقانونی هزینه‌های سفر استاندار و برخی کارکنان دولت به روسیه بود؟ آیا استاندار گیلان در جریان این پرداخت‌های غیرقانونی بوده و از آن آگاهی داشته است یا خیر؟ آیا در صورت احراز آگاهی استاندار، وی می‌تواند به اتهام سوءاستفاده از موقعیت شغلی و مشارکت در تخلف مورد پیگرد قضایی قرار گیرد؟ و… دارند که به نظر می‌رسد پاسخ شفاف و مستند به این سؤالات می‌تواند استقلال و کارآمدی این نهاد مهم اقتصادی را تقویت کند.

چنین مواردی به‌فوریت مورد ارزیابی قرار گیرند تا حقیقت ماجرا روشن شود

افکار عمومی از دستگاه‌های نظارتی و دادستان استان انتظار دارند تا جلوی چنین رفتارهایی در اتاق بازرگانی گیلان گرفته شود و باتوجه‌به اینکه الویت دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ایران در اداره امور کشور، اجرای مر قانون و کار کارشناسی است، چنین مواردی به‌فوریت و با تحقیقات دقیق و بررسی‌های مستند مورد ارزیابی قرار گیرند تا حقیقت ماجرا روشن شود؛ زیرا شفافیت و پاسخگویی در این زمینه برای اعتماد عمومی به این پارلمان بخش خصوصی از اهمیت حیاتی برخوردار است.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=3381

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار