تاریخ : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 7 September , 2024
0
خیابان فروشی شهرداری رشت با چاشنی کم‌کاری در برخورد با تخلفات ساختمانی!

مجتمع درمانی ونوس با ۲۹ باب کسری پارکینگ در یک کوچه بن بست؟!

  • کد خبر : 3391
  • 19 تیر 1403 - 22:36
مجتمع درمانی ونوس با ۲۹ باب کسری پارکینگ در یک کوچه بن بست؟!
حقوق شهروندی قربانی درآمدزایی شهرداری ها؟!/ مالک مجتمع درمانی ونوس از چه نفوذ ی برخوردار است که ساختمان مسکونی را به مجتمع درمانی بدون پارکینگ تغییر کاربری داد؟/ ساختمان پزشکان آتیه در گلباغ نماز، ساختمان دانا در پل بوسار، مجموعه های پزشکی در خیابان نواب و ... کم بود حالا مجتمع پزشکی ونوس هم اضافه شد!/ شهرداری منطقه منافع مالکان چنین ساختمان‌هایی را در اولویت قرار داده است/ آیا این مجتمع درمانی با مجوز دانشگاه علوم پزشکی گیلان مشغول به فعالیت است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ناظر خبر، ترافیک، کمبود جای پارک و پارکینگ، همواره یکی از مشکلات اصلی شهروندان در کلان‌شهرهاست به‌طوری‌که کوچه‌ها و خیابان‌های کلان‌شهر رشت به محل پارک انبوهی از خودرو تبدیل شده است و با رشد سریع جمعیت، گسترش جغرافیا و افزایش وسایل نقلیه شخصی، معضل پارکینگ کمتر موردتوجه مدیران شهری و مسئولان قرار گرفته و برای رفع این مشکلات اقدام مؤثری از سوی دستگاه‌های مربوطه انجام نشده است و این معضل هر روز پررنگ‌تر می‌شود.

سونامی حضور خودروها در شریانهای اصلی و فرعی شهر رشت!

بسیاری از ساختمان‌های تجاری، اداری و مراکز درمانی در این کلانشهر به تعداد واحدها، پارکینگ ندارند و به ‌اجبار رانندگان خودروی خود را در معابر و کوچه‌ها پارک می‌کنند که این مسئله عامل مهمی در ایجاد ترافیک شهری می باشد.

اکنون نه‌تنها در خیابان‌ها و محدوده مرکزی شهر، بلکه در محلات و کوچه‌ها نیز شاهد سونامی حضور خودروها هستیم و عرصه‌های عمومی شهر اعم از خیابان‌ها، میادین، فضاهای باز و حتی شریان‌های فرعی و کوچه‌های داخل محلات به پارکینگ تبدیل شده است.

نیازی نیست آمار و ارقام شهرداری یا سایر نهادهای مسئول را ببینیم

این معضل پیچیده اجتماعی که گویا راه گریزی برای آن نیست، تبعات حقوقی قابل‌توجهی در سطح شهر و دادگستری‌ها ایجاد کرده و نیازی هم نیست آمار و ارقام شهرداری یا سایر نهادهای مسئول را ببینیم تا بفهمیم شهر رشت پارکینگ کم دارد؛ کافی‌ست یکی از خیابان‌های این شهر را انتخاب کنیم و حجم خودروهای پارک شده را ببینیم تا این مفهوم خوب برایمان جا بیفتد!

وضعیت هر روز بد و بدتر می‌شود

اگر چه در مورد مشکل کمبود پارکینگ در رشت بارهاوبارها از زبان رسانه ها ، کارشناسان و مسئولان صحبت شده ، اما همچنان این مشکل در جای خود باقی است و نه‌تنها وضعیت بهتر نمی‌شود؛ بلکه با افزایش ساخت‌وسازها در این کلان‌شهر، وضعیت هر روز بد و بدتر می‌شود.

ونوس

اطلاع‌رسانی به شهرداری منطقه یک  هم از ۵ سال پیش تاکنون هیچ فایده‌ای نداشته است!

این بار سوژه گزارش نگارنده، انتقاد ساکنین کوچه‌ بن‌بست ۱۴۰ گلسار شهر رشت در نزدیکی بیمارستان گیل از احداث چند کیلینیک و یک آزمایشگاه است. کوچه ای  که آسایش و آرامش چندین‌ساله‌شان با اکنون سلب شده است. اطلاع‌رسانی به شهرداری منطقه یک  در خصوص تخلف این ساختمان هم از ۵ سال پیش تاکنون هیچ فایده‌ عملی و محسوسی نداشته است!

مجتمع درمانی ونوس اساساً فاقد پارکینگ است

برخی اهالی این کوچه که پیش‌ازاین، معضلات خودروهای بیمارستان گیل را نیز تحمل می‌کردند، یادآور شدند: مسئله مزاحمت مراکز درمانی فاقد پارکینگ برای ساکنین چنین کوچه‌هایی مشکلی جدی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد. کمبود پارکینگ چنین مراکز درمانی باعث می‌شود تا بیماران، همراهان بیمار، پرسنل، پزشکان و… مجبور شوند خودروهای خود را در این کوچه و کوچه‌های اطراف پارک کنند که نه تنها بر روند درمان بیماران تأثیر منفی خواهد گذاشت بلکه ساکنین کوچه‌های بن‌بست که امکان تردد و دسترسی محدودتری دارند، بیشترین آسیب را از این مسئله می‌بینند ضمن اینکه مجتمع درمانی ونوس اساساً فاقد پارکینگ است.

سازمان‌های نظارتی چرا واکنشی متناسب برای جلوگیری از این تخلفات چشمگیر  از خود نشان نمی‌دهند؟

آنان بر اساس شماره نامه‌ای که در شهرداری منطقه یک در تاریخ ۲۲ آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ ثبت کرده‌اند، این پرسش را مطرح می‌کنند که از ۵ سال پیش چرا شهرداری منطقه یک علیرغم اطلاع‌رسانی در خصوص تغییر کاربری این ساختمان از مسکونی به درمانی و آگاهی از تخلفات ساختمانی آن، اقدامی متناسب و بازدارنده‌ای نداشته و به شکایات ساکنین توجهی نکرد؟! سازمان‌های ناظر بر ساختمان‌سازی در شهر رشت چرا قانون‌گریزی مالکان آنها را نظاره‌گر هستند؟ چرا شهرداری تمایلی به برخورد جدی با تخلفات این مرکز درمانی ندارد؟! مالک یا مالکان این مرکز درمانی از چه نفوذ سیاسی و اجتماعی برخوردار هستند که توانستند ساختمان مسکونی را به مرکز درمانی تغییر کاربری دهند؟ آیا در ارزیابی عملکرد مدیران شهری، معیارهای مالی و فیزیکی بر معیارهای کیفی و حقوق شهروندی اولویت دارد؟! آیا در چنین مواردی که از همان ابتدای کار اطلاع‌رسانی شده بود، راه و شهرسازی هیچ وظیفه‌ای در برخورد با این تخلف ساختمانی نداشت؟ باتوجه‌به محرز بودن تخلف، سازمان‌های نظارتی و بازرسی چرا واکنشی برای اصلاح این تخلفات چشمگیر در ساختمان‌سازی شهر رشت از خود نشان نمی‌دهند؟

۱۲ پارکینگ و حتی حیاط مشاعی به آزمایشگاه تبدیل شده است؟!!

اهالی کوچه ۱۴۰ گلسار رشت همچنین از گزارش کارشناس شهرداری منطقه یک رشت نیز رونمایی کردند که به‌صراحت تأکید داشت پایان کار صادره به‌صورت یک باب ساختمان ۵ طبقه روی پیلوت به انضمام زیرشیروانی است و طبق پایان کار صادره باید دارای ۱۲ باب پارکینگ باشد که ۱۲ پارکینگ به مساحت ۱۵۰ مترمربع تبدیل به آزمایشگاه شده است! حتی حیاط مشاعی نیز سربندی شده و به مساحت آزمایشگاه افزوده شده است؟!!

این کارشناس به‌صراحت در گزارش خود نوشته است که این ساختمان ضوابط طرح تفصیلی را رعایت نکرده و باتوجه‌به ایجاد آزمایشگاه، دارای ۲۹ باب کسری پارکینگ است! همچنین یادآور شده که تغییر کاربری پارکینگ به آزمایشگاه بر مشکلات ترافیکی و مخصوصاً پارکینگ کوچه ۱۴۰ گلسار می‌افزاید.

نبود نظارت مؤثر بر عملکرد شهرداری‌ها و فقدان پاسخگویی کافی به شکایات مردمی

ساکنین این کوچه گلسار تأکید کردند باتوجه‌به شواهد موجود متأسفانه به نظر می‌رسد شهرداری منطقه به‌جای توجه به مطالبات و نیازهای ساکنان محلی، منافع سازندگان و صاحبان ساختمان‌ها را در اولویت قرار داده است که این رویکرد نادرست است و باید اصلاح شود. همچنین نبود نظارت مؤثر بر عملکرد شهرداری‌ها و فقدان پاسخگویی کافی به شکایات مردمی، زمینه را برای بی‌توجهی بیشتر به تخلفات فراهم می‌کند.

مراکز درمانی بزرگ برای ساکنان اطراف تبدیل به بلا و معضل شده است

آنان گفتند: مسئله تأمین پارکینگ برای مراکز درمانی از معضلات شهر رشت است و امروز مراکز درمانی بزرگ برای ساکنان اطراف تبدیل به بلا و معضل شده است. مسدودشدن عبور و مرور، افزایش تردد، توقف خودرو به‌صورت غیرمجاز، افزایش آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک، ایجاد مزاحمت، کاهش احساس امنیت، ایجاد مشکل در زمان‌های اضطراری برای خودروهای امدادی نظیر اورژانس، آتش‌نشانی و نیروهای انتظامی از جمله نگرانی‌های اهالی این منطقه در گلسار است که در نهایت تبدیل به آسیب اجتماعی، نزاع‌های خیابانی و کاهش اعتماد عمومی می‌شود.

آیا این مجتمع درمانی با مجوز دانشگاه علوم پزشکی گیلان مشغول به فعالیت است؟

آنان همچنین از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی می‌پرسند که بر چه اساسی این مرکز درمانی بدون دریافت پایان کار از شهرداری اقدام به نصب تابلوهای متعدد درمانگاه و کلینیک نموده است؟ آیا این مجتمع درمانی با مجوز دانشگاه علوم پزشکی گیلان مشغول به فعالیت است؟

چرا پرده پلمپ در جایی نصب شده که با یک خودرو کاملا استتار می شود؟!

اهالی این کوچه مدعی بودند که این ساختمان با کاربری واحد مسکونی پایان کار گرفته و پس از پایان کار اقدام به تغییر کاربری به مجتمع درمانی نموده است! به گفته اهالی این کوچه بن‌بست در گلسار، با دستور قضایی جلوی ادامه عملیات عمرانی این مرکز درمانی گرفته شده اما مشخص نیست چرا وانت با بار به داخل ساختمان رفت و امد دارد؟! حتی معلوم نیست چرا پرده پلمپ جلوگیری از ادامه ساخت و ساز در جایی نصب شده که با یک خودرو کاملا استتار می شود؟! آیا خلأ قانونی وجود دارد که برخی پزشکان بدون رعایت حقوق شهروندی و قانونی اقدام به تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی به درمانی بدون پارکینگ می‌کنند؟! آیا شهرداریها می توانند حوق شهروندی را با دریافت جریمه از متخلفان ساختمانی زیر پا بگذارند؟!

درخواست از رئیس کل دادگستری استان گیلان

آنان خاطرنشان کردند: از رسانه‌های مجازی و نوشتاری درخواست داریم درد دل ما را به گوش ریاست محترم دادگستری استان گیلان برسانید تا به داد ما در کمیسیون ماده ۱۰۰ برسد.

نقص مقررات ملی ساختمانی در «کلینیک ونوس»

اکنون ساکنین این منطقه گلسار رشت از نقص مقررات ملی ساختمانی در «کلینیک ونوس» رنج می‌برند و مشکل پارکینگ این ساختمان به معضلی لاینحل برای آنها تبدیل شده، چرا که مالک و صاحب این ساختمان تاکنون راه‌حلی برای ساکنان ایجاد نکرده و خبری از دستگاه‌های نظارتی و فشار برای برطرف‌شدن آن دیده نمی‌شود.

مشخص نیست چرا متولیان امر اقدام بازدارنده‌ای انجام نداده‌اند ؟

بر اساس جستجوی نگارنده در فضای مجازی این نکته برجسته بود که شهرداری‌ها مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی بدون مجوز و خلاف پروانه صادره در زمین‌های محصور و غیرمحصور هستند؛ اما در خصوص کیلینک پزشکی ونوس علیرغم دو بار ثبت شکایت از همان ابتدای تغییر کاربری از مسکونی به درمانی در شهرداری منطقه یک، مشخص نیست چرا متولیان امر اقدام بازدارنده‌ای انجام نداده‌اند و آن قدر بی‌تفاوت ماندند که اکنون عده زیادی از ساکنان کوچه ۱۴۰ گلسار باید تبعات ناشی از این کم‌کاری‌ها و کسری ۲۹ پارکینگ کلینیک ونوس را تحمل کنند؟!

در مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان به توقفگاه های خودرو کاملا اشاره شده است

خوشبختانه در قوانین و ضوابطی نظیر مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان با عنوان «الزامات عمومی ساختمان» در بند ۴-۵-۱۰ خود با موضوع «توقفگاه‌های خودرو»، ضمن بیان الزامات طراحی پارکینگ خودرو در ساختمان‌ها، تعداد الزامی و جزئیات محل توقف خودرو برای کاربری های مختلف را بر اساس ضوابط طرح‌های مصوب توسعه و عمران شهری و بر حسب موقعیت آنها در شهر تعیین نموده است.

برخی مالکان با خاطری آسوده از عدم نقش‌آفرینی و در امان بودن از اعمال قانون در حال فعالیت هستند!

امروزه سطح زیادی از خیابان‌های سطح شهر رشت توسط برخی از مراکز درمانی فاقد پارکینگ متناسب نظیر ساختمان پزشکان آتیه در گلباغ نماز، ساختمان دانا در پل بوسار، خیابان نواب و… اشغال شده درحالی‌که در قانون و طرح‌های تفصیلی چنین مراکزی باید دارای پارکینگ اختصاصی باشند نه اینکه در طول روز بخشی از خیابان‌ها و کوچه های اطراف توسط بیماران، همراهان بیمار، پزشکان، پرسنل و … اشغال شود. ساختمان‌های این‌چنینی در شهر رشت زیاد هستند؛ اما تاکنون مالکان آنها با خاطری آسوده از عدم نقش‌آفرینی و در امان بودن از اعمال قانون دستگاه‌های مسئول در حال فعالیت هستند!

رای اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌تواند در نجات ساکنین کوچه ۱۴۰ گلسار فصل‌الخطاب باشد

بر اساس مستنداتی که از سوی اهالی این کوچه در اختیار ناظر خبر قرار داده شده، پرونده تخلفات این مرکز درمانی به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شده و حالا اهالی این منطقه در انتظار اعمال قانون از سوی این کمیسیون هستند. آنچه در اظهارات ساکنین این منطقه به‌شدت موردتوجه قرار گرفته، نقش کمیسیون ماده ۱۰۰ در خصوص این موضوع است. کمیسیون ماده ۱۰۰ مسئول رسیدگی به تخلفات ساختمانی است. در مواردی که ساختمان‌های تجاری و… بدون پارکینگ کافی ساخته شوند، این کمیسیون باید بر اساس ضوابط شهرسازی با آنها برخورد کند.

به نظر می‌رسد اکنون رای اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌تواند در پایان‌دادن به مزاحمت مجتمع ونوس و نجات ساکنین کوچه ۱۴۰ گلسار و شهروندان این منطقه فصل‌الخطاب باشد و با اعاده این ساختمان به وضع سابق، همچنین درسی به متخلفان ساختمانی بدهد تا شاهد مشکلات ترافیکی و مزاحمت بیشتر برای شهروندان نباشیم.

لازم به ذکر است پایگاه اطلاع رسانی ناظر خبر آمادگی دارد تا پاسخ متولیان امر را در این خصوص منتشر نماید.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=3391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار