تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
0
سیاوش آقاجانی توپ را در زمین کارگران انداخت

کارگران پیگیر نیستند!

  • کد خبر : 3569
  • 14 مرداد 1403 - 11:12
کارگران پیگیر نیستند!
مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان گیلان پاسخ داد: کارگران شرکت‌تعاونی صنعتی آینده‌سازان تمایلی به پیگیری حقوق خود از طریق شکایت به مراجع حل اختلاف کار را نداشته‌اند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر خبر، شرکت‌تعاونی صنعتی آینده‌سازان تولیدکننده صنایع مفتولی در شهرک صنعتی جمال‌آباد لوشان در شهرستان رودبار فعالیت می‌کند که حدود دو سال پیش به سبب افزایش مشکلات سهام‌داران با بیش از ۱۸۰ کارگر تعطیل و فقط حدود ۱۸ کارگر نگهبان در این کارخانه باقی ماندند.

گفته می‌شود کارفرما از اردیبهشت سال گذشته حقوق کارگران این شرکت را پرداخت نکرده است. کارگران این شرکت می‌گویند که حقوق ۱۰ ماه سال گذشته و عیدی و پاداش پایان سال و دو ماه حقوق از سال جاری را از شرکت طلب دارند و حتی از سال ۱۳۵۹ نیز سنوات طلب دارند. آنان مدعی‌اند که حدوداً پنج ماه حق بیمه کارگران این کارخانه به تامین اجتماعی نیز پرداخت نشده و کارگران در زمینه دریافت خدمات درمانی در مراکز درمان ملکی سازمان با مشکل مواجه‌اند و حتی چند کارگر این شرکت بازنشسته هستند که به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما، این کارگران در بلاتکلیفی هستند.

این شرکت از ۳۰ ماه پیش فعالیت خود را تعطیل کرد؛ ولی از زمان تعطیلی تاکنون هشت نگهبان و چند کارگر ساده و اداری همچنان در این شرکت حضور داشتند و در یک سال گذشته صرفاً مساعده دریافت کرده‌اند و خبری از حقوق و مزایای آنان نبود!

ناظر خبر چندی پیش گزارشی در خصوص مطالبات کارگران شرکت‌تعاونی صنعتی آینده‌سازان با تیتر ” مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان گیلان کجاست؟ کارگرانی که ۱۲ ماه حقوق نگرفته‌اند! “ منتشر کرد که واکنش مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان گیلان را در پی داشت. سیاوش آقاجانی با ارسال جوابیه‌ای مدعی شد که کارگران این شرکت پیگیر مطالبات خود نیستند و توپ را در زمین کارگران این شرکت انداخت!

متن جوابیه ارسالی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان به شرح زیر است:

باتوجه‌به درج گزارش مبنی بر تعویق ۱۲ماهه حقوق کارگران شرکت‌تعاونی آینده‌سازان مهر دماوند و طرح موضوعاتی پیرامون بیمه و حقوق نگهبانان و کارگران این شرکت، ضمن انجام بازرسی مجدد از آن کارگاه توسط بازرس کار شهرستان و مذاکره با کارگران این شرکت توسط آقای سیاوش آقاجانی، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در محل فرمانداری رودبار، نتیجه جهت تنویر افکار عمومی به شرح زیر گزارش می‌گردد:

فعالیت تولیدی شرکت‌تعاونی آینده‌سازان از حدود ۳۰ ماه قبل به نحو کامل تعطیل می‌گردد ولیکن هم اکنون تعداد ۱۷ نفر اعم از ۸ نفر نگهبان و تعدادی کارگر ساده و کارگر اداری در آن کارگاه همچنان حضور به هم می‌رسانند که طی حدود یک سال اخیر صرفاً مساعده دریافت داشته‌اند و حقوق و مزایای ایشان به نحو کامل پرداخت نشده است لیکن این کارگران طی این مدت بعضاً با تلقی این که بتوانند علیرغم تعطیلی کارگاه همچنان با معافیت شرایط سخت و زیان‌آور بازنشسته شوند تمایلی به پیگیری حقوق خود از طریق شکایت به مراجع حل اختلاف کار را نداشته‌اند درحالی‌که اساساً تعطیلی کارگاه شرایط سخت و زیان‌آوری این کارگاه را طبعاً متفاوت می‌نماید.

اگر چه متأسفانه در فصل جرائم قانون کار، برای برخورد با تخلف تعویق در پرداخت حقوق، مجازاتی تعیین نشده است، احقاق حق ایشان از طریق معرفی به دادگاه قابل‌پیگیری نبوده است لیکن این اداره کل به کارگران محترم اعلام نمود که طبق تکالیف قانونی خود آمادگی دارد درباره حقوق و بیمه معوق همین‌طور برقراری مقرری بیمه بیکاری ایشان آرای قانونی صادر نماید و هم آمادگی دارد برای اشتغال این کارگران در کارگاه‌های دیگر اقدام لازم را به عمل آورد و هم آمادگی دارد درخواست‌های بازنشستگی سخت و زیان‌آور این کارگران را (در صورت داشتن سابقه مجاز) دریافت و طبق مقررات مربوطه در کمیته‌های سخت و زیان‌آور استان بررسی و رای قانونی را صادر نماید؛ لیکن این موارد بدون درخواست کارگران و طی روال اداری میسر نمی‌باشد که دراین‌خصوص، راهنمایی لازم به عمل آمد.

ضمناً علیرغم این که طبق گزارش واصله، عامل اصلی تعطیلی این تعاونی، اختلافات داخلی بین اعضای هیئت‌مدیره و از سنوات گذشته رقم خورده است و پیگیری خاصی نیز از سوی ایشان طی ۳۰ ماه گذشته در اداره کل تعاون کار و رفاه استان به عمل نیامده است، مقرر شد نسبت به طرح مسائل این تعاونی در کمیته تعاونی‌های مشکل‌دار اقدام گردد تا درصورتی‌که امکان کمک به رفع این مشکلات وجود داشته باشد اقدام لازم به عمل آید که البته این مهم، مستلزم حضور و پیگیری و همکاری مدیران تعاونی هم است.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=3569

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار