تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
0

مسئولان باید دست این‌گونه سرمایه‌گذاران را ببوسند

  • کد خبر : 3610
  • 20 مرداد 1403 - 0:29
مسئولان باید دست این‌گونه سرمایه‌گذاران را ببوسند
قلعه‌رودخان بزرگ‌ترین پیاده‌راه تاریخی ایران از نظر وسعت و طول مسیر است/ پارک جنگلی قلعه‌رودخان بزرگ‌ترین پارک جنگلی ایران است/ چاله‌چوله‌هایی که سال‌ها چشم‌انتظار مسئولان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان است/ شب‌ها خواب تصفیه‌خانه فاضلاب پارک جنگلی قلعه‌رودخان را می‌بینم/ روزی ۱۲ بار فیوز برق قطع می‌شد در یک سال گذشته ۲۳۰ میلیارد ریال در پارک جنگلی قلعه‌رودخان هزینه کردم/ حتی یک مورد قاچاق چوب نداشتم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ناظر خبر، قلعه‌رودخان به‌عنوان یک شاهکار معماری، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در شمال ایران شناخته شده که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

قلعه‌رودخان یکی از قلعه‌های تاریخی و معروف ایران است که در استان گیلان و در ۲۰ کیلومتری شهر فومن واقع شده است. این قلعه در ارتفاعات جنگلی قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و معماری خاصش، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

این قلعه به دوران ساسانیان و بعد از آن به دوره‌های اسلامی نسبت داده می‌شود و در طول تاریخ به‌عنوان یک مرکز نظامی و دفاعی مورداستفاده قرار گرفته است و شامل دیوارهای بلند، برج‌ها و ساختمان‌های مختلف است که با زیبایی با طبیعت اطراف ترکیب شده و نشان‌دهنده مهارت بالای معماران و سازندگان آن زمان و نمادی از مقاومت و فرهنگ محلی است.

قصد نگارنده از طرح مطالب فوق، اشاره به سفری کوتاه در روز خبرنگار به دعوت مدیر پارک جنگلی قلعه‌رودخان در شهرستان فومن است. دکتر سلمان موحدخواه در ابتکاری جدید برای اولین‌بار تصمیم گرفت در روز تولد خود که همزمان با روز خبرنگار است طی مراسمی، از زحمات خبرنگاران تقدیر کند.

انگار دستور استاندار گیلان به مسئولان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راهور گیلان نرسیده است!

گفتنی است در طول مسیر موضوعی که موردتوجه خبرنگاران استان گیلان قرار گرفت جاده دسترسی به قلعه‌رودخان بود. چاله‌چوله‌های عمیق، کنده‌کاری‌ها و سرعت‌گیرهای سرسام‌آور از فومن به قلعه‌رودخان، جان گردشگران و بازدیدکنندگان قلعه‌رودخان را به لب می‌آورد! چاله‌چوله‌هایی که به نظر گواهی می‌کند سال‌ها چشم‌انتظار نگاه مسئولان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان است! انگار دستور اسدالله عباسی استاندار گیلان مبنی بر کاهش تعداد سرعت‌گیر هنوز به مسئولان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راهور گیلان نرسیده است! حتی برترین خودروهای روز دنیا هم در این مسیر توان مقابله با این دست‌انداز و سرعت‌گیرها را ندارند.

سلمان موحدخواه چه اعتماد به نفسی داشته که تصمیم به یک ریسک بزرگ گرفته است

مشخص هم نیست که بانی این‌همه سرعت‌گیر در این جاده پر تردد کیست و در کدام شورای ترافیک به تصویب رسیده است؟! خبرنگاران حاضر در این نشست خبری اجماع نظر داشتند که این جاده دسترسی درشان مردم منطقه و قلعه‌رودخان نیست. حتی این ذهنیت ایجاد می‌شد که دکتر سلمان موحدخواه چه اعتماد به نفسی داشته که با چنین جاده دسترسی تصمیم به یک ریسک بزرگ برای سرمایه‌گذاری در قلعه‌رودخان گرفته است چرا که جاده دسترسی به چنین مجموعه‌های گردشگری با این حجم تقاضا، از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌هاست!

باید نگرانی سرمایه‌گذار این پارک جنگلی گیلان را درک کرد

نکته دیگر قابل‌توجه در این مسیر حجم انبوه دپوی زباله در دو سوی این جاده پر چاله‌چوله بود. شاید عجین‌شدن این حجم دست‌انداز و سرعت‌گیر و زباله در کنار هم به‌قصد اطلاع‌رسانی به مسئولان منطقه‌ای و ملی باشد.

استان گیلان برای سرمایه‌گذاری در مقایسه با استان‌های همسایه پتانسیل بهتری دارد. کمبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه پارک‌های جنگلی، از جمله راه دسترسی، آب و برق، به طور قابل‌توجهی نگرانی‌های سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد و باید نگرانی سرمایه‌گذار این پارک جنگلی گیلان را درک کرد.

گوش استاندار گیلان و مسئولین راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان شنوا نیست

وجود زیرساخت‌های مناسب و کافی برای جذب سرمایه‌گذاران و موفقیت پروژه‌های پارک‌های جنگلی بسیار حیاتی است و بی‌توجهی به جاده دسترسی قلعه‌رودخان و عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب اولیه می‌تواند بر بازگشت سرمایه تأثیر منفی بگذارد و یک مانع برای توسعه و جذب گردشگر باشد.

اگر چه سلمان موحدخواه در این نشست خبری به تلاش دهیار، شورای روستا، بخشدار منطقه و فرماندار فومن برای ترمیم جاده دسترسی به قلعه‌رودخان اشاره داشته و تشکر کرد؛ اما به نظر می‌رسد یا این تلاش‌ها کافی نبوده و یا اینکه گوش استاندار گیلان و مسئولین راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان شنوا نیست.

سلمان موحدخواه تلاش می‌کند گام بزرگی برای حراست و حفاظت از محیط‌زیست بردارد

در نهایت با کلی بالا و پایین خوردن در درون خودرو به قلعه‌رودخان رسیدیم و البته نکته قابل‌توجه اینکه داخل این پارک جنگلی، خبری از زباله نبود و این موضوع گواهی می‌کرد که سلمان موحدخواه تلاش می‌کند گام بزرگی برای حراست و حفاظت از محیط‌زیست در پارک جنگلی قلعه‌رودخان بردارد و در طول ۱۵ سال، فرهنگ کاهش تولید زباله را حداقل در این محیط تفرجگاهی نهادینه کند.

۹ سال از تاریخ انقضای طرح هادی دو روستای قلعه‌رودخان و حیدر آلات گذشته است

در نهایت خبرنگاران پای صحبت این کارآفرین و سرمایه‌گذار جوان نشستند و سلمان موحدخواه به تمام سؤالات و دغدغه‌های خبرنگاران با جزئیات پاسخ داد.

دکتر سلمان موحدخواه مدیرعامل شرکت پیشتازان سازندگی گیلان در ابتدای این نشست با تقدیر از زحمات خبرنگاران گفت: ۹ سال از تاریخ انقضای طرح هادی دو روستای قلعه‌رودخان و حیدر آلات گذشته و به نظر نیاز به بازنگری فوری برای عمران و آبادی بیشتر دارند.

طرح توسعه پارک جنگلی قلعه‌رودخان در سه سال آینده

مدیر پارک جنگلی قلعه‌رودخان در ادامه با اشاره به طرح توسعه این پارک جنگلی در سه سال آینده، افزود: ۴ پروژه در برنامه توسعه پارک از جمله ایجاد پینت بال، سورتمه و ماشین برقی و زیپ‌لاین تعریف شده که دو پروژه پینت بال و زیپ‌لاین در دست اجراست. همچنین ساخت تندیس گل‌آقا، آیت‌الله بهجت، میرزا کوچک و چهار دختران فومن، تقویت دکل مخابراتی ایرانسل و همراه اول در قلعه‌رودخان، افزایش روشنایی معابر با استقرار ۵ برج نوری، توسعه و تقویت پل معلق (با تقویت فنی و بیمه مسئولیت)، ممنوعیت تردد‌ها و راه‌بندها، بهسازی مسیر قلعه تاریخی، احداث ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی در ۵ نقطه، احداث ۳۵ واحد تجاری جدید، ایجاد محوطه برگزاری همایش‌های بومی محلی، بازسازی و تجهیز ۸ واحد اقامتی، احداث حدوداً ۱۵ واحد کمپ و ساختمان مدیریت کمپ‌ها، نصب تابلوهای تبلیغاتی و نصب پلاک ثبتی یونسکو از جمله اقدامات صورت‌گرفته برای توسعه گردشگری در طول کمتر از یک سال گذشته است.

۸ واحد دوبلکس ۱۰۰ متری دیگر به پارک اضافه خواهد شد

وی که تبحر و سابقه در حوزه عمران دارد، اضافه کرد: ۸ واحد اقامتی در قلعه‌رودخان داریم که توانسته‌ایم این ۸ واحد اقامتی را به بهترین نحو ممکن تجهیز کنیم، اما این میزان واحد اقامتی برای خیل گردشگری مشتاق بسیار ناچیز است و توسعه واحد‌های اقامتی این مجموعه گردشگری در طرح توسعه ما قرار دارد. اگر چه احداث واحدهای اقامتی به منابع مالی زیادی نیاز دارد؛ اما در طرح توسعه این پارک جنگلی برنامه داریم ۸ واحد دوبلکس ۱۰۰ متری دیگر به پارک اضافه و محلی برای استقرار کمپ‌ها و چادرهای تفرجگاهی ۲۴ ساعته موقت آماده کنیم.

در روز‌های آتی آزمایش اولیه پساب این مجموعه انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت پیشتازان سازندگی گیلان با اشاره به طرح توسعه این پارک جنگلی در ۱۲ حوزه زیرساخت‌ها و احداث، به معضل طولانی فاضلاب این پارک جنگلی اشاره کرد و افزود: ایجاد تصفیه‌خانه پارک قلعه‌رودخان که متأسفانه پیش از آن جزء آلاینده‌های صنعتی استان گیلان بود، در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر در مراحل آخر آزمایشات است و در روز‌های آتی آزمایش اولیه پساب این مجموعه انجام می‌شود تا این منطقه از آلایندگی خارج می‌شود.

شب‌ها خواب تصفیه‌خانه فاضلاب پارک جنگلی قلعه‌رودخان را می‌بینم

موحدخواه با بیان اینکه آب موردنیاز این مجموعه‌ها از چشمه‌ها تامین می‌شود و البته مصرف بهداشتی دارد و قابل شرب نیست، یادآور شد: در طول کمتر از یک سال گذشته تمام هم‌وغم من تصفیه‌خانه فاضلاب بوده تا جایی که شب‌ها، خواب تصفیه‌خانه فاضلاب پارک جنگلی قلعه‌رودخان را می‌بینم و تا با این آب، وضو نگیرم خیالم در خصوص تصفیه‌خانه فاضلاب راحت نمی‌شود.

روزی ۱۲ بار فیوز برق قطع می‌شد

وی با انتقاد از خاموشی‌های برق گفت: متأسفانه در اوج شلوغی‌ها برق مجموعه قطع می‌شود که چالش‌های زیادی برای گردشگران و پرسنل این مجموعه ایجاد می‌کند.

وی در ادامه از افزایش توان برق پارک جنگلی قلعه‌رودخان خبر داد و افزود: در اوایل شروع بکار در این مجموعه روزی ۱۲ بار فیوز برق قطع می‌شد حتی بخش اعظمی از کابل‌های پارک جنگلی سوخت که پس از بررسی‌های بسیار فنی مشخص گردید متأسفانه اجرای تأسیسات برق درگذشته غیراستاندارد بوده، ضمن اینکه توان برق ۱۲۵ کیلووات‌ساعت برای ۱۷۹ واحد تجاری و بقیه مجموعه جوابگو نیست؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری در این بخش قدرت برق پارک جنگلی قلعه‌رودخان را به ۳۱۵ کیلووات‌ساعت افزایش دادیم تا شاهد ضعف برق در این مجموعه نباشیم.

قدردانی سلمان موحدخواه از همسر خود

موحدخواه با تقدیر از همسر خود اضافه کرد: تمامی نیرو‌های این پارک جنگلی در ۱۲ کد خدمتی از افراد بومی منطقه هستند و حتی یک نفر از اقوام تا این لحظه در این مجموعه مشغول بکار نشده‌اند البته به‌غیراز همسرم که باتوجه‌به تحصیلات وی در رشته آرشیتکت، در معاونت مهندسی مسئولیت تمام ایده‌ها – طراحی و دکور را به عهده دارند.

۱۷۹ واحد تجاری این پارک جنگلی باعث ایجاد اشتغال برای مردم منطقه شده است

مدیرعامل شرکت پیشتازان سازندگی گیلان با اشاره به اینکه پارک جنگلی قلعه‌رودخان قابلیت ایجاد اشتغال فراوان را دارد، گفت: ۱۷۹ واحد تجاری در این پارک جنگلی باعث ایجاد اشتغال برای مردم منطقه شده که مبالغی بسیار پایین‌تر از اجاره تحت عنوان حق الاذن و بدون ودیعه، به‌صورت سالانه می‌پردازند.

غالب زباله تولیدی در این پارک جنگلی، ظروف یکبار مصرف قابل‌بازیافت است

این سرمایه‌گذار در ادامه با تأکید بر اینکه در شروع کار با انبوهی از زباله دپو شده روبرو بودیم، اذعان داشت: غالب زباله تولیدی در این پارک جنگلی، ظروف یکبار مصرف قابل‌بازیافت است تا از مواد شوینده کمتری استفاده شود و تلاش می‌کنیم با فرهنگ‌سازی حجم تولید زباله را کاهش دهیم.

قلعه‌رودخان بزرگ‌ترین پیاده‌راه تاریخی ایران از نظر وسعت و طول مسیر است

موحدخواه با بیان اینکه در این مدت حتی یک مورد قاچاق چوب نداشتم، اعلام کرد: قلعه‌رودخان بزرگ‌ترین پیاده‌راه تاریخی ایران از نظر وسعت و طول مسیر است ضمن اینکه این پارک جنگلی با مساحت نزدیک به دو هزار هکتار، بزرگ‌ترین پارک جنگلی ایران است که سال گذشته در روز درختکاری ۲۶۰۰ اصله درخت پهن‌برگ و زینتی در منطقه تفرجگاهی آن کاشته شد.

در یک سال گذشته ۲۳۰ میلیارد ریال در پارک جنگلی قلعه‌رودخان هزینه کردم

وی در پاسخ به سؤال نگارنده مبنی بر تحقق اهداف درآمدی شرکت پیشتازان سازندگی گیلان افزود: من با دلم و عاشقانه در این مجموعه کار می‌کنم و در طول ۱۱ ماه گذشته حتی یک ریال حقوق نگرفتم. همچنین در حدود یک سال گذشته ۲۳۰ میلیارد ریال در پارک جنگلی قلعه‌رودخان هزینه کردم؛ اما حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد داشتم. در طول مدت ۱۱ ماه گذشته حتی یک ریال حقوق نگرفتم و از منابع دیگری برای اداره این مجموعه هزینه می‌کنم؛ اما امیدوارم که در طول مدت قرارداد باتوجه‌به سرمایه‌گذاری انجام شده به اهداف درآمدی موردنظر برسیم.

آبشار قلعه‌رودخان و غار دستکند

وی یادآور شد: با رایزنی که با اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان و پایگاه ویژه گردشگری قلعه‌رودخان داشتیم، بحث آبشار قلعه‌رودخان و غار دستکند که در انتهای بازارچه پنجم پارک قرار دارد، در حال پیگیری است تا بتوانیم دو جاذبه گردشگری دیگر را نیز به پارک بیفزاییم و در آثار ثبت ملی آورده شوند تا در توسعه پارک نیز مؤثر باشد.

قدردانی از مسئولان و نماینده مجلس فومن و شفت

موحدخواه در پایان گفت: از دادستان محترم شهرستان فومن، رئیس محترم دادگستری شهرستان که اگر مساعدت و پشتیبانی و کمک این عزیزان نبود، مسلماً پیشرفت و توسعه پارک ممکن نبود. از فرماندار محترم جهادی و انقلابی شهرستان تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین از فرمانده محترم سپاه پاسداران و فرمانده محترم نیروی انتظامی و علی‌الخصوص از نماینده محترم شهرستان فومن و شفت تشکر می‌نمایم که در مدت کوتاهی که حضور دارند دغدغه‌های خود در خصوص پارک را به سمع و نظر ایشان رساندیم و کمک‌حال ما بودند و اگر پشتیبانی این عزیزان نبود، توسعه این پارک به شکل فعلی امکان‌پذیر نبود.

مسئولان باید دست این‌گونه سرمایه‌گذاران را ببوسند

گفتنی است بنا به ادعای یکی از خبرنگاران منطقه، شهرستان فومن رتبه یک ورود گردشگر به استان گیلان در سال گذشته کسب را کرده؛ ولی در زمینه اقامت و شب مانی رتبه چهارم این استان را دارد. به نظر می‌رسد بهبود زیرساخت‌ها و جاده دسترسی مناسب می‌تواند به افزایش جذابیت بیشتر این پارک جنگلی و تشویق سرمایه‌گذاران کمک کند و باتوجه‌به اینکه قلعه‌رودخان آبروی استان گیلان و موردتوجه گردشگران داخلی و حتی خارجی است، مسئولان باید دست این‌گونه سرمایه‌گذاران را ببوسند و در کنارشان باشند.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=3610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار