تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
0
با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛

برنج ارگانیک در مزرعه کشاورز نمونه گیلانی برداشت شد+فیلم

  • کد خبر : 3677
  • 02 شهریور 1403 - 13:15
برنج ارگانیک در مزرعه کشاورز نمونه گیلانی  برداشت شد+فیلم
سید علی موسوی بیش از ۳۰ سال است که برنج را بدون استفاده از سموم شیمیایی تولید می‌کند/ آوازه برنج ارگانیک موسوی در کشور پیچیده شده است/ این کشاورز نمونه گیلان، کارآفرین و شکارچی فرصت‌هاست

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر خبر، اهمیت اساسی محصول برنج به‌عنوان غذای اصلی مردم ایران از یک سو و مصرف بی‌رویه نهاده‌های شیمیایی از سوی دیگر، نگرانی‌های  مختلفی از قبیل افرایش هزینه تولید، ازبین‌رفتن دشمنان طبیعی آفات، کاهش تنوع زیستی و خطرات زیست‌محیطی را در جامعه ایجاد نموده است. باتوجه‌به وجود متغیرهای مختلف در تولید برنج، افزایش سطح زیر کشت در شالیزارهای شمال امکان‌پذیر نبوده و به همین منظور ارتقای سلامت محصول برنج به روش مدیریت تلفیقی ICM  فرصتی ارزشمند جهت توسعه کشاورزی پایدار در زیست‌بوم شالیزار است.

تولید محصولات کشاورزی ارگانیک دارای ارزش اقتصادی بالاتری در بازار خواهد بود

تولید برنج به روش ICM  (مدیریت تلفیقی) رویکردی جدید برای تولید محصولات کشاورزی باهدف بهینه‌سازی عملکرد محصول در عین به‌حداقل‌رساندن اثرات منفی بر محیط‌زیست و سلامت انسان است که نگاهی جامع به مدیریت محصول دارد. حاصلخیزی خاک، مدیریت آفات و بیماری‌ها، مدیریت آب، تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز و استفاده از نهاده‌های کشاورزی مناسب از جمله موارد موردتوجه در ICM  است و تولید محصولات کشاورزی با برند سلامت ارگانیک و ICM دارای ارزش اقتصادی بالاتری در بازار و صادرات آن خواهد بود.

سید علی موسوی بیش از ۳۰ سال است که برنج را بدون استفاده از سموم شیمیایی تولید می‌کند

در حالی گیلان، استفاده از روش مدیریت تلفیقی در تولید برنج را برای نخستین‌بار در سال زراعی جاری به طور رسمی آغاز نموده که سید علی موسوی کشاورز نمونه گیلانی بیش از ۳۰ سال است که برنج را بدون استفاده از سموم شیمیایی در بیش از ۲۰ هکتار شالیزار تولید می‌کند. این کشاورز نمونه به همسایگان خود نیز هم توصیه کرد تا برنج ارگانیک تولید کنند و باتوجه‌به اعتمادی که در این منطقه به وی وجود دارد از ۱۵۰ هکتار شالیزار منطقه حدود ۷۰ هکتار، برنج را به روش مدیریت تلفیقی تولید می‌کنند.

آوازه برنج ارگانیک  موسوی در کشور پیچیده شده و پیش‌خرید می‌شود

آوازه برنج ارگانیک سید علی موسوی در کشور باعث شده که مصرف‌کنندگان از سراسر کشور، این محصول کشاورزی ارگانیک را پیش‌خرید می‌کنند.

این کشاورز نمونه کارآفرین و شکارچی فرصت‌هاست

وی تنها کشاورز بخش خمام است که یک کارخانه برنجکوبی در میان مزارع خود احداث نموده و ۴ دوره بنابه‌درخواست مردم عضو شورای روستا بوده است. بنا به گفته اهالی این روستا در بخش خمام، موسوی یک کارآفرین و شکارچی فرصت‌ها است.

آیین برداشت اولین برنج ارگانیک بخش خمام در جوار شالیزار کشاورز نمونه گیلانی برگزار شد

در همین راستا آیین برداشت برنج ارگانیک با مدیریت تلفیقی (icm) در بخش چوکام شهرستان خمام با حضور صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، دکتر مریم حسینی رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور، آدمیت فرماندار شهرستان خمام، دکتر مجیدی رئیس بخش گیاه‌پزشکی و عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات برنج کشور، مهندس اکبرزاده مدیریت زراعت، مهندس منشی‌زاده مدیر هماهنگی و ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، مهندس شفیعی بخشدار چوکام و جمعی از کشاورزان منطقه برگزار شد.

کشاورزی یکی از مباحث استراتژیک در اقتصاد مقاومتی است

در ابتدای این مراسم سید علی موسوی کشاورز نمونه خمامی که با الگوگرفتن از اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل واقعی را  برای مسئولان به نمایش گذاشت، گفت: کشاورزان از اقشار مهم جامعه در اجرای اقتصاد مقاومتی هستند و کشاورزی یکی از مباحث استراتژیک در اقتصاد مقاومتی است.

حمایت از بخش کشاورزی رسالت دولت است

موسوی اضافه کرد: یکی از رسالت‌های دولت برای اداره امور کشور حمایت از بخش کشاورزی است و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همراه را برای پشتیبانی و فعالیت بیشتر در این بخش روشن نموده است.

امروزه استفاده از روش‌های قدیمی و سنتی در کشاورزی جوابگو نیست

این کشاورز نمونه ادامه داد: درگذشته شاید استفاده از شیوه‌های سنتی در بخش کشاورزی قابل‌قبول بود؛  اما امروزه با افزایش جمعیت و تغییرات شرایط اقلیمی، استفاده از روش‌های قدیمی جوابگو نیست.

بدون حمایت دولت همه ماشین‌آلات موردنیاز کشاورزی را خریداری کردم

وی یادآور شد: تلاش کردم با چندپیشگی از جمله تولید برنج، مرغداری، دامپروری، پرورش ماهی، زراعت چوب و پرورش اردک، پرورش راتون برای ده‌ها نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کنم و در این راستا بدون حمایت دولت همه ماشین‌آلات موردنیاز کشاورزی را خریداری کردم.

هیچ مشکلی برای فروش ندارم

موسوی گفت: استقبال مردم کشور از برنج‌هایی که بدون استفاده از سموم تولید می‌شوند، بسیار قابل‌توجه است و هیچ مشکل برای فروش ندارم.

گرمای دستان رئیس جوان جهاد کشاورزی خمام به‌وضوح احساس می‌شود

وی در پایان از رئیس جوان، بومی، خوش‌ذوق و پیگیر جهاد کشاورزی خمام تشکر کرد و افزود: وی به طور سرزده مرتب به این مجموعه مراجعه و از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات دریغ نمی‌کند و باید اذعان داشت گرمای دستشان به‌وضوح در رفع مشکلات کشاورزان منطقه احساس می‌شود.

صالح محمدی

سید علی موسوی یکی از بهترین‌های بخش کشاورزی استان گیلان است

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در ادامه این مراسم با بیان اینکه آقای سید علی موسوی یکی از بهترین‌های بخش کشاورزی استان گیلان است، گفت: آقای موسوی تمامی حلقه‌های تولید در بخش کشاورزی از جمله زراعت برنج، کارخانه برنجکوبی، بسته‌بندی برنج، پرورش ماهی، مرغداری، صنوبرکاری، پرورش اردک، زراعت چوب را در یک مجموعه دارد.

تکلیف همه ما مشخص است

صالح محمدی افزود: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مهم کشور است که مقام معظم رهبری در تأکیداتی که به مسئولین و هیئت وزیران داشتند، آن را مسئله درجه یک کشور عنوان کردند؛ بنابراین وقتی درجه یک عنوان شد تکلیف همه ما مشخص است.

ناگزیر هستیم بر اساس روش‌های علمی ورود کنیم

این مقام مسئول با اشاره به تغییرات اقلیمی در ایران و جهان یادآور شد: شاید در دهه‌های گذشته تغییرات اقلیمی را زیاد تجربه نمی‌کردیم؛ اما امروزه تابستان‌های با بارش‌های نامنظم و گرمای بی‌سابقه و زمستان‌های کم‌بارش را تجربه می‌کنیم؛ لذا در بحث تولید کشاورزی ناگزیر هستیم بر اساس روش‌های علمی ورود کنیم.

در گیلان بیش از ۷۰ نوع محصول کشاورزی تولید می‌شود

وی گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی حوزه امنیت غذایی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی است و در این استان بیش از ۷۰ نوع محصول کشاورزی تولید می‌شود که ۲۰ محصول حائز رتبه‌های برتر کشوری است.

برنج دومین غله پرمصرف  کشور

صالح محمدی با بیان اینکه زراعت برنج یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کشاورزی در این استان به شمار می‌رود، عنوان کرد: برنج پس از گندم، دومین غله پرمصرف در کشور بوده و گیلان رتبه اول را در کشور به لحاظ تولید برنج به خود اختصاص داده است.

تولید برنج ارگانیک در یک هزار هکتار برای اولین‌بار به طور رسمی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه برای نخستین‌بار در استان گیلان تولید محصول استراتژیک برنج را در سطح بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار و هشت شهرستان به روش مدیریت تلفیقی محصول (ICM) اجرایی کردیم، افزود: این روش ضمن رعایت حفظ پایداری تولید در محصول برنج و حفظ زیست‌بوم شالیزار، جلوگیری از مصرف بی‌رویه نهاده‌های کشاورزی (کودهای پایه و نهاده‌های گیاه‌پزشکی) را رقم می‌زند.

مشارکت ۸۸۹ شالیکار در کشت برنج به روش مدیریت تلفیقی

این مقام مسئول با اشاره به مشارکت ۸۸۹ شالیکار در این طرح افزود: ۸۸۹ کشاورز گیلانی که جز بهترین‌ها و اولین‌ها هستند مختصات زمین‌های کشاورزی آنها در سامانه ثبت شده یعنی تولیدکنندگان محصولات ارتقا یافته هستند.

وی با اشاره به تولید ارقام محلی برنج در استان، عنوان کرد: تولید برنج به روش «ICM» تمرکز بر بازار مصرف دارد، زیرا رویکرد «ICM» حفظ تنوع زیستی در زیست‌بوم شالیزار با کاهش سموم و نهاده‌هاست.

صالح محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: طرح ارتقای سلامت محصول برنج با روش مدیریت تلفیقی ICM با همکاری مؤسسه تحقیقات برنج کشور، مدیریت زراعت، مدیریت حفظ نباتات و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی انجام شده و جا دارد از زحمات این عزیزان تقدیر کنیم.

استفاده از پتاسیم و کودهای سیلیکاته راز پایداری برنج امسال در مقابل باد و باران

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر امسال تغذیه پتاسیم و کودهای سیلیکاته در شالیزارها نداشتیم بارش هفته اول مرداد ضررهای هنگفتی به کشاورزان وارد می‌کرد چرا که در برخی نقاط تا ۱۹۰ میلی‌متر در طول ۴۸ ساعت به همراه باد، باران بارید؛ اما برنج در شالیزار ورس نکرد درصورتی‌که اگر شرایط سال گذشته بود کشاورزان خسارات زیادی می‌دیدند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیشترین مصرف پتاسیم را کشور داشتیم، اضافه کرد: مصرف کود سفید و اوره بیش از حد باعث رشد رویشی و ارتفاع برنج شده و در شرایط بارندگی شدید، باعث ورس و افتادن ساقه برنج می‌شود.

تلاش می‌کنیم مشکلات ۱۴۰۱ کشاورزان تکرار نشود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به دغدغه کشاورزان استان برای فروش محصول برنج، یادآور شد: تمام تلاش مسئولان بر جلوگیری از واردات برنج در چهار ماه اول سال جاری است تا مشکلات سال ۱۴۰۱ کشاورزان دوباره تکرار نشود.

در ۱۹ استان برنج تولید می‌شود

وی گفت: امروز بر اساس الگوی کشت برنج ۲۲ استان قابلیت کشت برنج دارند و در ۱۹ استان برنج کاشته می‌شود. تلاش کردیم تا میزان تولید برنج در تمام استان‌ها مشخص شود تا بر مبنای میزان موردنیاز کشور برنج وارد شود.

صالح محمدی در پایان از اصحاب رسانه خواست تا همه سفیران مدیریت تلفیقی ICM  باشیم چرا که این روش سال‌ها در هند، فیلیپین و بسیاری از کشورها در حال انجام است.

مریم حسینی

برنج تولید کشور بهترین برنج و کاملاً سالم استرئیس مؤسسه تحقیقات برنج با تأکید بر اینکه برنج تولید کشور بهترین برنج و کاملاً سالم است، گفت: هرچقدر به طبیعت نزدیک باشیم و از سموم کمتر استفاده کنیم، طبیعت سالم‌تر می‌ماند. در استان مازندران بسیاری از موجودات زنده مفید به‌خاطر استفاده بیش از اندازه سموم از بین رفت؛ اما در گیلان شرایط بهتر است.

حسینی یادآور شد: استفاده از سموم، موجودات زنده نظیر قورباغه‌ها، مارها، حشرات مفید و زنبور تریکوگراما را از بین می‌برد.

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور با تقدیر از سید علی موسوی گفت: کنترل تلفیقی آفات و بیماری‌های برنج به روش «ICM» ماحصل نتایج پژوهش‌های مشترک مؤسسه تحقیقات برنج با مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی است که طی دو سال گذشته در شالیزارهای شمال کشور اجرا شد.

پرداختن به تولید محصول سالم برنج ضرورت دارد

آدمیت فرماندار خمام نیز در این مراسم گفت: در تولید برنج سالم مواردی چون امنیت غذایی، کاهش هزینه تولید، کاهش مصرف سموم شیمیایی بسیار مورد اهمیت است.

آدمیت افزود: باتوجه‌به اهمیت محصول برنج در سبد غذایی مردم و لزوم سلامت این محصول برای مصرف خانواده‌ها و رویکرد صادراتی، پرداختن به تولید محصول سالم برنج ضرورت دارد.

اجرای نمایش با هنرنمایی مش رجب

اجرای نمایش با هنرنمایی مش رجب در قالب آموزش و ترویج روش مدیریت تلفیقی پایان‌بخش این مراسم بود. گفتنی است آغاز عملیات برداشت برنج با روش مدیریت تلفیقی و بازدید از بخش‌های مختلف زنجیره تولید سید علی موسوی، کشاورز نمونه گیلانی از جمله برنامه‌های دیگر این مراسم بود.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=3677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار