تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
0
قابل‌توجه رئیس‌کل دادگستری استان گیلان؛

سرانجام هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان اعتراف کردند + سند

  • کد خبر : 3838
  • 26 شهریور 1403 - 22:51
سرانجام هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان اعتراف کردند + سند
اتاق بازرگانی گیلان در یک برزخ، محاصره شده است/ آیا استاندار گیلان با استقراض از اتاق بازرگانی، خود را وامدار و مدیون بخش خصوصی ننموده است؟/ اگر کارکنان دولت در گیلان باهدف انجام یک کار عامه المنفعت به روسیه رفته‌اند، چرا وامدار اتاق بازرگانی شده‌اند؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر خبر، اتاق بازرگانی گیلان در دوران حضور قاسم رضاییان در لباس رئیس اتاق، دستخوش اتفاقات عجیب و البته قابل تاملی بوده و در برخی موارد تلاش شد تا بجای پاسخ مستند و قانونی به مطالبه‌گری خبرنگاران، از ابزار ماست‌مالی استفاده شود هر چند این روش کارساز نبوده و مطالبه‌گری نگارنده در چارچوب قانون برای روشن‌شدن ابعاد برخی موضوعات باتوجه‌به فشار افکار عمومی همچنان ادامه دارد.

امروز افکار عمومی صرفاً با حرف اقناع نمی‌شود

امروز افکار عمومی در ایران باتوجه‌به افزایش سطح آگاهی‌شان نسبت به حقوق شهروندی از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی، به دنبال پاسخی مستند هستند؛ بنابراین نمی‌توان صرفاً با حرف، آنان را اقناع کرد.

این اعتقاد وجود دارد که انفعال هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گیلان در برابر بی‌اعتنایی قاسم رضاییان به مطالبه‌گری رسانه‌ها، به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. اینکه اعضای هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی استان گیلان از چه می‌ترسند! که تا این لحظه روزه سکوت گرفته‌اند نیز در هاله‌ای از ابهام است!

هیئت نمایندگان با روزه سکوت شأن اتاق بازرگانی گیلان را زیر سؤال برده‌اند

افکار عمومی در استان گیلان معتقدند، هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان بجای دفاع از اقتدار و جایگاه قانونی خود در این اتاق، با روزه سکوت شأن اتاق بازرگانی گیلان را زیر سؤال برده‌اند.

پارلمان بخش خصوصی از اتاق شیشه‌ای به دژی نفوذناپذیر شده است

اتاق بازرگانی گیلان در دوران ریاست قاسم رضاییان ثابت کرد به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی از اتاق شیشه‌ای به دژی نفوذناپذیر در برابر سؤالات، ابهامات و محلی برای جدال بر سر اجرای درست قانون تبدیل شده است. گواه این ادعا سؤالات زیادی است که در طول دوران ریاست وی، در رسانه‌های زیادی منتشر شد بدون اینکه پاسخی متقن و شفاف ارائه شود.

سؤالاتی بدون پاسخ؟!

سؤالاتی نظیر اینکه چگونه قاسم رضاییان بدون مصوبه هیئت نمایندگان ۲۰ درصد از سهم مالکیت سرای تجاری ایرانیان را به باد داد؟! اگر برای فروش سهم اتاق گیلان در سرای تجاری مصوبه‌ای وجود دارد چرا اعلام نمی‌کنند با چه منطق اقتصادی چوب حراج به سرمایه تاریخی گیلان زده‌اند؟ پرداخت ۱۵ میلیارد تومان از سوی اتاق ایران در ازای واگذاری ۲۰ درصد از سهم سرای تجاری آستراخان بر چه مبنایی بوده است؟ ۱۵ میلیارد تومان دریافتی بابت فروش سهم اتاق گیلان در سرای تجاری آستراخان روسیه کجا هزینه شد؟ و…

بهانه‌های بنی‌اسرائیلی و رفتار یک بام و دوهوا فایده‌ای ندارد

هر چند اتاق بازرگانی گیلان تلاش می‌کند با بهانه‌های بنی‌اسرائیلی و رفتار یک بام و دوهوا، از پاسخگویی مستند فرار کند؛ اما به نظر می‌رسد این تلاش‌ها فایده‌ای ندارد و هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گیلان ملزم هستند تا اصل شفاف‌سازی را در دستور کار قرار دهند تا به این بی‌قانونی‌ها پایان داده شود. گفتنی است حتی پافشاری برای خالص‌سازی و برکناری اعضای منتقد هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گیلان هم کمکی به قاسم رضاییان نکرده و این اتاق در یک برزخ محاصره شده و توان اجرایی آن به طور کامل ازدست‌رفته است.

محل تامین هزینه‌های سفر ۷ روزه استاندار و تعدادی از کارکنان دولت موردتوجه افکار عمومی است

اگر چه هر کدام از این موضوعات در جای خود بسیار مهم است، اما موضوع مهم موردتوجه افکار عمومی که از آذرماه سال گذشته تاکنون بدون پاسخ مانده، محل تامین هزینه‌های سفر ۷ روزه استاندار و تعدادی از کارکنان دولت گیلان به روسیه است!

لازم به ذکر است اسدالله عباسی استاندار گیلان در صدر یک هیئت اقتصادی و به‌منظور امضای یک تفاهم همکاری چندجانبه، بررسی آخرین روند کریدور شمال به جنوب و راه‌آهن رشت – آستارا و همچنین دیدار با معاون وزیر راه دولت روسیه در آذرماه سال گذشته به این کشور سفر کرد. البته تا این لحظه اثر ملموس و محسوس این سفر در زندگی فردی و اجتماعی مردم گیلان و ایران و حتی دلایل و ضرورت سفر تعدادی از کارمندان استانداری با تیم اقتصادی اتاق بازرگانی گیلان نیز اعلام نشده است!

بلافاصله پس از سفر این هیئت تجاری به روسیه نگارنده بارها در رسانه، محل تامین هزینه‌های این سفر را سوژه گزارش خود نمود تا مسئولان استانداری و اتاق بازرگانی گیلان پاسخ دهند.

سفر استاندار گیلان برای اتاق بازرگانی استان گیلان بیش از ۳۰ میلیارد ریال آب‌خورده!

گفته می‌شود سفر استاندار گیلان و تعدادی از کارمندان دولت سیزدهم برای اتاق بازرگانی استان گیلان بیش از ۳۰ میلیارد ریال آب‌خورده اما گزارشی از هزینه‌های صرف شده در این سفر و منابع مالی آن به‌صورت شفاف و مستند از سوی اتاق بازرگانی و استانداری گیلان تا این لحظه ارائه نشده و مشخص هم نبود که هزینه مدیران دولتی در این سفر به خرج دولت بوده یا تماماً از سوی اتاق بازرگانی گیلان به‌عنوان بخش خصوصی پرداخت شده است!

تشکیل پرونده قضایی جهت نحوه هزینه‌کرد سفر استاندار و برخی کارکنان دولت گیلان به روسیه

آش به حدی شور شد که پای قوه قضاییه به این موضوع باز شد و حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی رئیس‌کل دادگستری استان گیلان در یک نشست خبری و در پاسخ به سؤال نگارنده، تشکیل پرونده جهت نحوه هزینه‌کرد سفر استاندار و برخی کارکنان دولت به روسیه را تأیید کرد و گفت: «گزارشی دراین‌خصوص آمده که در حال رسیدگی است.»

هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان به‌صراحت اقرار کردند

مطالبه‌گری نگارنده همچنان ادامه داشت تا اینکه اخیراً به اسنادی دست‌یافته که نشان می‌دهد هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان به‌صراحت اقرار کردند که برای هر نفر بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون ریال بابت هزینه‌های سفر و اقامت ۶ شب و هفت روز ۱۹ الی ۲۵ آذرماه ۱۴۰۲ اسدالله عباسی استاندار گیلان، صادق برزگر ناظر گمرکات، حسین یونسی خمسی مدیرکل بنادر و دریانوردی، حسین محمدیان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، محسن اولیایی مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری، محمدرضا داداشی نماینده وزارت امور خارجه در گیلان، تیمور پورحیدری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، حسین آذری مسئول روابط امور بین‌الملل معاونت امور اقتصادی استانداری، محمدرضا محمدی از دفتر استاندار و… در شهرهای مسکو، آستراخان و ماخاچ قلعه را پرداخت نموده‌اند!

معاون امور اقتصادی استانداری گیلان بر تسریع در پرداخت هزینه‌های سفر مدیران دولتی تأکید کرد

چندی پیش آقایان سامان نظری معافی، علیرضا صنعت‌کار، امیر پور نصیر، اسدالله شعبانی، علیرضا آقازاده، قاسم رضاییان، سیاب حسن‌پور چوبر و خانم فرنگیز رحمانی از اعضای هیئت نمایندگان، ذیل صورتجلسه ای را امضا کردند که نشان می‌دهد تمام هزینه‌های سفر پرحاشیه استاندار و تعدادی از مدیران ارشد دولتی گیلان از سوی اتاق بازرگانی گیلان پرداخت شده است. صورتجلسه ای که بر اساس آن قاسم رضاییان در مکاتبه‌ای به تاریخ ششم شهریور ۱۴۰۳ با استاندار گیلان، درخواست پرداخت هزینه‌های این سفر را طرح نموده و اعلام می‌کند که تنها شرکت کشتیرانی دریای خزر بدهی خود به این اتاق را پرداخت نموده و سایر مدیران دولتی هم‌سفر اقدامی نکرده‌اند! پیرو مکاتبه اتاق بازرگانی گیلان، حسین محمدیان معاون امور اقتصادی استانداری گیلان در مکاتبه‌ای به تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ با مدیرکل صنعت معدن و تجارت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و ناظر گمرکات استان گیلان بر تسریع در پرداخت هزینه‌های سفر آنان تأکید می‌کند.

صورتجلسه اتاق بازرگانی گیلان

تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه به‌صورت تلفنی! به استحضار اعضای هیئت نمایندگان اتاق گیلان رسید!

در این صورتجلسه آمده است: «موضوع هزینه‌های سفر به روسیه در هشتمین جلسه هیئت‌رئیسه مورخ ۲۰/۸/۱۴۰۲ مطرح و مقرر شد هزینه‌های این سفر به صلاحدید رئیس اتاق انجام پذیرد. با عنایت به محدودیت زمانی موجود به‌سرعت برنامه‌ریزی لازم برای انجام امور صورت گرفت و در پاره‌ای از موارد نیاز بود تا برای سرعت‌بخشیدن به کارها، هماهنگی‌های لازم از طریق غیررسمی صورت پذیرد!

با عنایت به اینکه هماهنگی‌ها و کلیه امور مرتبط با اعزام این هیئت بر عهده اتاق بازرگانی گیلان قرار داده شده بود جهت انجام سفر در موعد مقرر، ضرورت ایجاب می‌کرد تا بسیاری از هزینه‌ها که عمدتاً مرتبط با بخش دولتی بود، به‌صورت موقت توسط اتاق صورت پذیرد تا در فرصت مقتضی سلسله‌مراتب اداری خود را طی نموده و به اتاق گیلان بازگشت داده شود!

با عنایت به تفاسیر فوق و عدم امکان برگزاری جلسات متعدد برای هیئت نمایندگان در آن بازه زمانی، تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه به‌صورت تلفنی! به استحضار اعضای محترم هیئت نمایندگان اتاق گیلان رسید و مقرر شد تا در فرصت مقتضی با ارائه گزارشات مربوطه به تصویب و تأیید ایشان برسد!

لذا امضاکنندگان این صورتجلسه گواهی می‌نمایند که تصمیمات اتخاذ شده و هزینه‌های صورت‌گرفته برای اعزام هیئت مذکور با آگاهی ایشان بوده و مورد تصویب و تأیید هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان قرار دارد!»

نامه رئیس اتاق بازرگانی به استاندار

نامه معاون اقتصادی استاندار

جمله هماهنگی از طریق غیررسمی، در کجای قوانین اتاق بازرگانی وجود داشته و چگونه تعبیر می‌شود؟!

آنچه در این سفر ۷ روزه و صورتجلسه مذکور موردتوجه افکار عمومی و پرسش رسانه‌ها قرار گرفته عبارت‌اند از:

بر چه اساسی هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان با آگاهی بر اینکه هزینه‌های سفر کارکنان دولت به عهده دولت بوده، موافقت کردند تا اتاق بازرگانی این هزینه‌ها را بدون مصوبه هیئت نمایندگان و پس از سفر پرداخت کند؟ هیئت نمایندگان با چه هدف یا توجیه منطقی و اقتصادی، چنین هزینه‌ای را از جیب تجار پرداخت نموده است؟ آیا باتوجه‌به سکوت شش ماه در عدم پاسخگویی شفاف و مستند محل تامین هزینه‌های این سفر، هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان به کتمان حقیقت متهم خواهند شد؟ در طول تأسیس و فعالیت اتاق بازرگانی گیلان چند مورد مشابه یا به تعبیر هیئت نمایندگان این اتاق در صورتجلسه مذکور، ضروری و یا با محدودیت زمانی آن هم در چنین موضوعاتی بااهمیت وجود دارد؟ آیا مستندی در خصوص سابقه چنین رویه‌ای موجود و قابل‌ارائه است؟! آیا واژه هزینه‌کرد به صلاحدید رئیس اتاق در این صورتجلسه، تفسیر معناداری در اذهان عمومی ایجاد نمی‌کند؟! در این صورت موجودیت و نقش هیئت نمایندگان چگونه تعبیر و توجیه می‌گردد؟!! اساساً جمله هماهنگی از طریق غیررسمی در این صورتجلسه، در کجای قوانین و مقررات اتاق بازرگانی وجود داشته و چگونه تعبیر می‌شود؟! آیا رویه اتاق بازرگانی گیلان در چنین موضوعات مهمی نظیر پرداخت هزینه‌های سفر استاندار و کارکنان دولت به روسیه، ابتدا هماهنگی تلفنی و اجمالی با اعضای هیئت نمایندگان و سپس ارائه گزارش و تصویب پس از سفر است؟ آیا امضای مصوبات مالی پس از پرداخت در اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان یک تخلف محسوب می‌شود؟ آیا پنهان‌کاری در خصوص بی‌انضباطی مالی این اتاق جرم است یا خیر؟

آیا در صورت احراز آگاهی استاندار، وی می‌تواند  مورد پیگرد قضایی قرار گیرد؟

آیا سفر این هیئت اقتصادی به روسیه مستلزم یک برنامه‌ریزی حساب شده از نهادهای رسمی نبود تا نهادی رسمی همچون استانداری که زیرمجموعه وزارت کشور است، دست به دامان استقراض از نهادی کاملاً خصوصی مانند اتاق بازرگانی استان گیلان برای انجام این سفر شود؟ آیا شائبه رابطه بده‌بستان «بر اساس صراحت متن این صورتجلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان یا به تعبیر ایشان تامین یا قرض و موارد مشابه آن» فی‌مابین استانداری و اتاق بازرگانی گیلان، شایسته شأن یک نهاد رسمی همچون وزارت کشور در اذهان مردم و فعالان اقتصادی است؟! اسدالله عباسی به چه دلیل و استناد قانونی، با تامین بودجه هزینه‌های این سفر ولو به تعبیر هیئت نمایندگان این اتاق به‌صورت موقت، موافقت نموده است؟ آیا استاندار گیلان با استقراض از اتاق بازرگانی گیلان برای تامین بودجه هزینه‌های این سفر خود را وامدار و مدیون اتاق بازرگانی ننموده است؟ آیا در صورت احراز آگاهی استاندار، وی می‌تواند به اتهام سوءاستفاده از موقعیت شغلی و مشارکت در تخلف مورد پیگرد قضایی قرار گیرد؟ چرا مدیران دولتی حاضر در این سفر تحقیق نکردند که هزینه‌های این سفر از چه منبعی تامین می‌شود؟ مدیران ارشد استان با چه هدفی با پول اتاق بازرگانی گیلان به‌عنوان بخش خصوصی به این سفر رفته‌اند؟ اگر کارکنان دولت در گیلان باهدف انجام یک کار عامه المنفعت به روسیه رفته‌اند، چرا وامدار بخش خصوصی شده‌اند؟ آیا کارکنان دولت که با پول اتاق بازرگانی گیلان به روسیه سفرکرده‌اند، مرتکب تخلف شده‌اند؟ آیا پرداخت هزینه‌های سفر استاندار گیلان و کارکنان دولت به روسیه از سوی اتاق بازرگانی، شائبه نفوذ بخش خصوصی در دولت را تقویت نمی‌کند؟

طنزی تلخ!

با استدلال اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان مبنی بر لزوم برگزاری جلسات متعدد جهت تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع،  نشان از اهمیت آن داشته و البته در مقابل هماهنگی از طریق تلفن! با تک‌تک اعضا هم در جای خود محل تامل یا چه‌بسا دست‌مایه طنزی تلخ می باشد!

درهرحال این اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان پس از شش ماه از سفر استاندار گیلان و هیئت همراه به روسیه مشخص نکرده‌اند با چه هدفی و بر اساس کدام دستورالعمل قانونی یا با توصیه کدام‌یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی دولتی که در این سفر همراه بوده و دارای سمت دولتی بوده‌اند، اقدام به تامین کل هزینه‌های این سفر از جیب اعضای اتاق بازرگانی گیلان نموده‌اند!

درخواست افکار عمومی از رئیس‌کل دادگستری استان گیلان

اکنون افکار عمومی از حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی رئیس‌کل دادگستری استان گیلان درخواست دارند با توجه اقرار صریح و روشن هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان و مکاتبه رسمی با استاندار برای دریافت هزینه‌های پرداخت شده سفر کارکنان دولت این استان به روسیه و بدون رعایت فرایند قانونی، برای حفظ منافع و حقوق عمومی دستور تسریع در رسیدگی به پرونده مزبور داده تا مسئول یا مسئولان متولی در این امر تحت پیگرد جدی و قضایی قرار گیرند تا از آسیب رسیدن بیشتر به اعتماد عمومی، کاهش مشارکت فعالان اقتصادی، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و آسیب به توسعه اقتصادی منطقه و کشور جلوگیری شود. 

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=3838

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار