تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024
0
آیا اتاق بازرگانی گیلان در کماست!

آقای استاندار؛ گیلان فرصت اشتباه دوباره ندارد

  • کد خبر : 3987
  • 24 مهر 1403 - 21:43
آقای استاندار؛ گیلان فرصت اشتباه دوباره ندارد
افکار عمومی در اتاق بازرگانی گیلان دنبال سوپر من نیستند و بخش خصوصی هم داستان پوریای ولی نیست. اما این انتظار وجود دارد حداقل تیم اقتصادی را پاسخگو کنید تا چیزی پشت پرده و پنهان نماند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر خبر، دهمین روزی است که هادی حق‌شناس پس از نشست روی صندلی استانداری گیلان تصمیم گرفت در جمع فعالان اقتصادی حاضر شود که در جای خود امیدوارکننده است.

معاونت اداره کل بنادر و دریانوردی استان‌های مازندران، گیلان و خوزستان، مدیرکل بنادر دریانوردی استان گیلان، مدیر بخش بندری منطقه ویژه اقتصادی بندر انزلی، عضو هیئت‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی بندر انزلی، نماینده مردم بندر انزلی در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و معاون سازمان بنادر و کشتیرانی کشور و استاندار گلستان در دولت یازدهم و دوازدهم از سوابق مدیریتی حق‌شناس است. نقطه قوت وی در شرایط کنونی کشور، تحصیلات در مقطع دکتری اقتصاد است.

در طول ۱۰ روز گذشته به نظر با صبوری و حوصله هر چه تمام گام برمی‌دارد. امیدواری عجیبی به باورها نشسته، امید به تغییر و اصلاح متناسب با ساختار و وضعیت گیلان که زخم‌خورده سوءمدیریت‌های زیادی به‌ویژه در حوزه اقتصادی است.

استاندار گیلان به نظر روزهای سختی در پیش رو دارد به‌خصوص در انتصابات که خرده فرمایشات برخی آقایان و جریان‌های سیاسی ممکن است در دقت نظر وی خلل وارد کند که در نهایت دود آن به چشم مردم می‌رود. آنچه امروز برای مردم گیلان اهمیت دارد دقت نظر در انتصاب تیم اقتصادی است. افرادی تحصیل‌کرده در اقتصاد و البته کارکشته تا شاید بتوانند گیلان را از بحران اقتصادی نجات دهند، نیاز است.

هدف از طرح مطالب فوق اشاره به حضور هادی حق‌شناس امروز ۲۴ مهر ۱۴۰۳ در جمع فعالان اقتصادی گیلان است. استاندار گیلان در این نشست باتوجه‌به اشرافی که به امور اقتصادی داشت به نکته کلیدی اشاره کرد که موردتوجه افکار عمومی قرار گرفت. نکته‌ای که پیش‌ازاین بارها در رسانه‌ها از مسئولان دولت رئیسی سؤال شد؛ اما پاسخی ارائه نگردید.

استاندار گیلان در این نشست اظهار کرد: «سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان (۱۰ همت) تسهیلات در استان گیلان پرداخت شد! که ۲۰ برابر بودجه عمرانی استان بود! اینکه پول‌ها به چه کسانی پرداخت و در کجا صرف شده است و آیا به هدف برخورد کرده یا خیر؟ این موارد باید مورد بررسی قرار گیرد و ادارات کل اقتصادی وظایف خود را بدانند.»

حق‌شناس به موضوعی اشاره کرد که مورد سؤال مردم گیلان است. کلی‌گویی و طرح عناوین دهان‌پرکن از تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای مردم به‌مثابه آفتابه‌لگن هفت دست اما شام و ناهار خبری نیست، بود. الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیمان بریکس بدون اثر ملموس و محسوس، برای مردم کشور حداقل نان و آبی تاکنون نداشته است.

اکنون این انتظار وجود دارد تا مسئولان وقت گیلان در تیم اقتصادی دولت سیزدهم پاسخ دهند چه کسانی از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومان در یک سال گذشته برخوردار شده‌اند و چه تأثیری در اقتصاد این استان گذاشته‌اند که در معیشت مردم این استان اثرگذار باشد؟

البته نگارنده در این یادداشت قصد ندارد به جزئیات عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم در استانداری گیلان بپردازد؛ اما به نظر می‌رسد رعایت سیاست شایسته‌سالاری، تخصص و تجربه در انتصابات برای کرسی‌های مهم استانداری در برهه‌ای که گیلان در شرایط بحران اقتصادی است، مطالبه عمومی است؛ چون این استان فرصت اشتباه دوباره را ندارد و انتصاب مدیر توانمند و کاربلد واجب‌تر از نان شب است.

اما قصد نگارنده در این یادداشت اشاره به اظهارات قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی گیلان در  نشست با استاندار است. وی در جمع فعالان اقتصادی به مواردی اشاره کرد که مثل روز برای همگان روشن است. اینکه استان گیلان از استان‌های سرآمد در تولید چای، برنج، زیتون، بادام‌زمینی، کیوی، آبزیان، گیاهان داروئی در کنار صنایع‌دستی است و طبق آمار گیلان رتبه نخست در تولید چای، فندق، توت، ازگیل و گل‌گاوزبان را دارد و…

آقای استاندار، در طول ۱۷ ماه گذشته اتاق بازرگانی به طور مشخص و مستند اعلام نکرده که چه عملکرد مثبتی در اقتصاد منطقه‌ای و ملی داشته یا اینکه در طول این مدت کدام بخش از مشکلات اصلی تجار و بازرگانان منطقه و ملی را مرتفع نموده است؟ یا اینکه علیرغم پرداخت هزینه‌های سفر روسیه کارکنان دولت و استاندار سابق گیلان از جیب اتاق بازگانی گیلان چه دستاوردی برای منطقه و کشور به همراه داشته است؟ تلاش رئیس اتاق بازرگانی گیلان چه تغییری در صادرات حداقل محصولات شاخص کشاورزی گیلان به روسیه و کشورهای حاشیه دریا خزر ایجاد نموده است و…

آقای استاندار؛ شما به‌خوبی به نقش اتاق بازرگانی به‌عنوان یکی از بازوان اقتصادی دولت در اقتصاد منطقه و ملی واقف هستید. متأسفانه در طول ۱۷ ماه گذشته این پارلمان بخش خصوصی به ریاست قاسم رضاییان از پاسخگویی مستند و متقن به سؤالات رسانه های مطالبه گر فراری است و باتوجه‌به تبادل اطلاعات در فضای مجازی در کسری از ثانیه و افزایش سطح آگاهی افکار عمومی و به‌تبع آن سطح انتظارات، شفاف‌سازی در عملکرد تیم اقتصادی استان گیلان ضروری و اجتناب‌ناپذیر است و کلی‌گویی‌ها برای افکار عمومی ارزشی ندارد.

آقای حق‌شناس؛ کوتاه کنم معضل اصلی که در استان گیلان وجود داشته و بحران پشت بحران در این استان را سوژه عام و خاص می‌کرد نه شرایط گیلان، بلکه گماشتن مدیران ناکارآمد، ناتوان و غیرمتخصصی است که بلد نبودند در مواجه با شرایط چه عملکردی داشته باشند و همین شد که گیلان باآن‌همه پتانسیل در حوزه‌های مختلف، امروز در چنین وضعیتی قرار گرفته است. افکار عمومی در اتاق بازرگانی گیلان دنبال سوپر من نیستند و بخش خصوصی هم  داستان پوریای ولی نیست. اما این انتظار وجود دارد حداقل تیم اقتصادی این استان را در خصوص تأثیر عملی اقداماتشان در اقتصاد منطقه‌ای و ملی پاسخگو کنید تا چیزی پشت پرده و پنهان نماند.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=3987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار