تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024
0
رتبه تعاون روستایی گیلان برای اولین‌بار خیلی خوب ارزیابی شد

مدیر گیلانی تلاش می‌کند از آب، کره بگیرد

  • کد خبر : 4001
  • 26 مهر 1403 - 9:24
مدیر گیلانی تلاش می‌کند از آب، کره بگیرد
مولدسازی فقط فروش اموال نیست/ از منابع و ظرفیت‌های موجود در گیلان به‌درستی استفاده نشده است/ بعد از ۱۵ سال تلاش کردیم تا سهامداران شبکه تعاون روستایی گیلان، سود سهام دریافت کنند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر خبر، کمرنگ شدن نقش تعاون روستایی در حمایت از بخش کشاورزی و کم‌توجهی به نقش تعاون روستایی می‌تواند به کاهش تولید محصولات کشاورزی، افزایش بیکاری، کاهش دسترسی به بازار، عدم توسعه پایدار، افزایش وابستگی به واردات، افزایش هزینه‌ها، تضعیف نظام توزیع، کاهش نوآوری و بهبود تکنولوژی منجر شود که در نهایت به پایداری و توسعه‌بخش کشاورزی، معیشت مردم و اقتصاد منطقه‌ای آسیب وارد می‌کند.

تقویت ارتباط دولت با تعاون روستایی می‌تواند تأثیر مثبتی بر قدرت خرید و حذف واسطه‌ها داشته باشد

به‌طورکلی، تقویت ارتباط دولت با تعاون روستایی و توزیع کالاهای تنظیم بازار توسط این بخش باتوجه‌به مردمی‌بودن ساختار تعاونی‌های روستایی، می‌تواند تأثیر مثبتی بر قدرت خرید و حذف واسطه‌ها داشته باشد.

تعاون روستایی گیلان بجای پرداختن به اصل، حاشیه‌ها را پررنگ کرد

تعاون روستایی استان گیلان در سنوات ماضی  بجای پرداختن به اصل، حاشیه‌ها را پررنگ کرد و نتوانست در چارچوب اساسنامه به اهداف موردنظر خود برسد.

از گوشه‌وکنار استان گیلان سیگنال‌هایی دریافت می‌شود که گویای تحول در شبکه تعاون روستایی است

اما این بار از گوشه‌وکنار استان گیلان سیگنال‌هایی دریافت می‌شود که گویای تحول در شبکه تعاون روستایی است. اخباری که از تغییر و حضور افراد آشنا به این حوزه در هیئت‌مدیره اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاون روستایی خبر می‌دهد. حتی شنیده می‌شود که ۶ کارخانه غیرفعال شبکه تعاون روستایی گیلان در دو سال گذشته دوباره احیا شده و زمین‌های بلااستفاده این شبکه نیز برای کشاورزی بکار گرفته شده است.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان گیلان نگاه دیگری به مولدسازی دارد

اما خبری که باعث شد تا نگارنده راهی سازمان تعاون روستایی گیلان شود، تبدیل زمین بلااستفاده یک کارخانه چای شبکه تعاون روستایی به شالیزار بود. قصد نگارنده اشاره به خلاقیت یکی از مدیران استان گیلان در بخش کشاورزی است.  شاید در نگاه اول شنونده تا اسم مولدسازی را می‌شنود فوراً به یاد فروش اموال دولت و یا شبکه تعاون روستایی جهت پرداخت بدهی و… می‌افتد؛ اما کیوان حسن‌پور رئیس سازمان تعاون روستایی استان گیلان نگاه دیگری به مولدسازی در شبکه تعاون روستایی دارد.

خلاقیت مدیر گیلانی

به‌عنوان‌مثال اینکه در زمین کارخانه چای سپیدرود رشت که ۳۰ سال بلااستفاده رها شده بود، محصول برنج تولید کند و پس از تولید برنج فوراً نسبت به کشت دوم اقدام نماید و در آینده نزدیک در کنار این شالیزار به نفع سهامداران، استخر پرورش ماهی ایجاد نماید. نکته قابل تامل در این اقدام، فارغ از اینکه چه میزان سود در این چرخه نصیب شبکه تعاون روستایی می‌شود خلاقیت این مدیر گیلانی است که تلاش می‌کند در این شرایط وانفسای اقتصادی، از آب  کره بگیرد.

کارخانه چای سپیدرود

مولدسازی فقط فروش اموال نیست

وی اعتقاد دارد مولدسازی فقط فروش اموال نیست؛ بلکه می‌توان با استفاده از امکانات موجود و ایجاد ارزش‌افزوده از طریق کشاورزی در زمین‌های بلااستفاده شبکه تعاون روستایی، در کنار افزایش تولید محصولات کشاورزی باعث اشتغالزایی و تقویت انگیزه کشاورزی در کشاورزان شد هر چند تعداد آن محدود باشد.

کارخانه چای سپیدرود

خیلی‌ها در خصوص بهره‌برداری از زمین‌های بلااستفاده کارخانه سپیدرود آیه یاس می‌خواندند!

کیوان حسن‌پور رئیس سازمان تعاون روستایی گیلان در یک گفتگوی اختصاصی با بیان اینکه در قرآن آمده که هر گیاهی رویانده شود خداوند به‌اندازه آن نعمت خواهد داد، می‌گوید: خیلی‌ها در خصوص بهره‌برداری از زمین‌های بلااستفاده کارخانه سپیدرود آیه یاس می‌خواندند! می‌گفتند نمی‌شود؛ اما تلاش کردیم و به یاری خدا توانستیم در زمینی که ۳۰ سال بلااستفاده بود، حدود ۷ تن شلتوک برنج تولید کنیم. پس باید گفت می‌توان با جدیت از نعماتی که خداوند در زمین‌های گیلان قرار داده، استفاده کرد.

در تلاش هستیم برای محصور کردن مجتمع سپیدرود بودجه‌ بگیریم

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم برای محصور کردن مجتمع سپیدرود بودجه‌ بگیریم، گفت: کارخانه سپیدرود را در اختیار اتحادیه چایکاران غنچه‌های طلایی شمال کشور، سوله بزرگ این کارخانه را در اختیار اتحادیه تعاون روستایی استان و زمین آن را در اختیار اتحادیه تعاونی تولیدی قرار دادیم تا سه اتحادیه بتوانند با ایجاد ارزش‌افزوده، سودی برای سهامداران ایجاد کنند.

از منابع و ظرفیت‌های موجود در گیلان به‌درستی استفاده نشده است

این مقام مسئول با بیان اینکه از منابع و ظرفیت‌های موجود در گیلان به‌درستی استفاده نشده است، یادآور شد: پیش‌ازاین در تعاون روستایی گیلان در خصوص پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها مستندسازی نشده بود و در تلاش هستیم که این امر محق شود تا بر اساس آن یک برنامه مدون تهیه شود.

خیلی از زمین‌ها رها شده و انگیزه‌ای برای کشاورزی وجود ندارد

حسن‌پور اضافه کرد: در استان گیلان خیلی از زمین‌ها رها شده و انگیزه‌ای برای کشاورزی وجود ندارد. میزان قابل‌توجهی از زمین‌های شالیزاری هم به باغ و ویلا تبدیل شده و به نظر می‌رسد آمار سطح شالیزار در گیلان حدود ۱۹۰ هزار هکتار باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی گیلان زمین‌های زیادی در اختیار دارد که می‌تواند با نظارت تعاون روستایی در اختیار شرکت‌های تعاونی روستایی قرار دهد تا با افزایش تولید محصولات کشاورزی در چارچوب علمی، انگیزه کشاورزی در گیلان را افزایش داد.

تنها راه برون‌رفت کشاورزان از مشکلات، کاهش هزینه‌های تولید است

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد تنها راه برون‌رفت کشاورزان گیلان از مشکلات عدیده اقتصادی، کاهش هزینه‌های تولید است که از طریق تامین نهاده‌ها، واردات ماشین‌آلات بروز، توزیع بذر اصلاح شده و… با تسهیلات کم‌بهره امکان‌پذیر بوده و نتیجه آن ضمن افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، رفع بحران بیکاری، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و حتی مهاجرت معکوس روستاییان خواهد بود.

تعاون روستایی

چرا شرکت‌های تعاون روستایی از گردونه توزیع نهاده‌ها خارج شده‌اند؟

این مقام مسئول با بیان اینکه چرا شرکت‌های تعاون روستایی همانند ۱۵ سال پیش نباید مایحتاج زندگی خود را توزیع کنند، افزود: متأسفانه علیرغم اینکه شبکه تعاون روستایی این پتانسیل را دارد مایحتاج موردنیاز خود را توزیع کند؛ اما در برخی موارد این ظرفیت نادیده گرفته شده است. به‌عنوان‌مثال مشخص نیست چرا شرکت‌های تعاون روستایی از گردونه توزیع نهاده‌ها خارج شده‌اند؟ چرا بخش خصوصی باید کود دولتی توزیع کند؟!

می‌توان با اتصال شبکه تعاون روستایی کشور به یکدیگر چرخه تامین و توزیع را تکمیل کرد

حسن‌پور یکی از آرزوهایش ایجاد و اتصال فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بخش‌ها، روستاها، شهرها و مرکز استان است و تلاش می‌کند با مولدسازی املاک بلااستفاده، این آرزوی خود را محقق کند چرا که به این نتیجه رسیده حق عضو شبکه تعاون روستایی است که از سود سهام برخوردار باشد؛ بنابراین می‌توان با اتصال شبکه تعاون روستایی کشور به یکدیگر چرخه تامین و توزیع را تکمیل کرد.

در حال مولدسازی به شکل عملیاتی هستیم

وی در ادامه از اقدام به تبدیل املاک بلااستفاده شرکت‌های تعاون روستایی در قالب مولدسازی خبر داد و گفت: تعاون روستایی در شرکت‌های تعاونی، اموال و املاکی دارد که متعلق به سهامداران شبکه تعاون روستایی است و ما در حال مولدسازی به شکل عملیاتی هستیم؛ یعنی با تبدیل اموال بلااستفاده شرکت‌های تعاونی به املاکی که ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند تلاش می‌کنیم برای اعضا شبکه، سود سهام ایجاد کنیم.

رویه‌ای تدوین شد تا مدیران بعدی سازمان هم سود سهام را بپردازند

رئیس سازمان تعاون روستایی گیلان اعلام کرد: بعد از ۱۵ سال مجدداً تلاش کردیم تا سهامداران شبکه تعاون روستایی گیلان، سود سهام دریافت کنند و البته رویه‌ای تدوین شد تا مدیران بعدی سازمان هم سود سهام را بپردازند.

سهامداران شبکه تعاون روستایی باید به‌صورت الکترونیک از خدمات تعاون روستایی بهره بگیرند

وی با بیان اینکه شبکه تعاون روستایی در گیلان ۳۸۰ هزار سهامدار دارد، یادآور شد: در تلاش هستیم که سهامداران شبکه تعاون روستایی به‌صورت الکترونیک از خدمات تعاون روستایی بهره بگیرند و ضمن آشنایی با هیئت‌مدیره، مدیرعامل و بازرس شرکت‌های تعاون روستایی از نحوه ارتباط با آنان مطلع شوند.

برنج هاشمی را به قیمت هر کیلو ۸۹ هزار تومان بدون واسطه از کشاورز خریداری کردیم

حسن‌پور گفت: در تعاون روستایی محصول تازه برنج هاشمی را به قیمت هر کیلو ۸۹ هزار تومان بدون واسطه از کشاورز خریداری و در قالب بسته‌بندی متنوع و با برندسازی عرضه می‌کنیم.

توتستان‌ها را تعطیل کردند

وی در ادامه به اوضاع نامناسب ابریشم در گیلان اشاره و افزود: متأسفانه با تبلیغات فراوان توتستان‌ها را تعطیل و برای صنوبرکاری ترویج کردیم و در نتیجه ‌بخش اعظمی از بازار و تولید ابریشم را از دست دادیم.

امسال ۱۸ هزار جعبه تخم نوغان در بین کشاورزان توزیع کردیم

رئیس سازمان تعاون روستایی با اشاره به تبلیغ تعاون روستایی برای تولید نهال توتستان خاطرنشان کرد: از ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ موضوع تولید پیله ابریشم را در دستور کار قرار دادیم و  از توزیع ۹ هزار جعبه در خانه‌های روستاییان در سال گذشته شروع کردیم و توانستیم امسال به ۱۸ هزار جعبه افزایش دهیم ضمن اینکه با خرید هر کیلو پیله ابریشم به قیمت ۴۳۰ هزار تومان، انگیزه کشاورزان برای فعالیت در این بخش را نیز افزایش دادیم.

تاکنون تعاون روستایی در سطح استان‌ها ردیف بودجه نداشت

گفتنی است حسن‌پور توانست برای اولین‌بار در طول تاریخ تأسیس شبکه تعاون روستایی گیلان با پیگیری‌های مجدانه و حمایت سازمان برنامه‌وبودجه، ردیف بودجه دولتی برای سازمان تعاون روستایی گیلان تعریف کند چرا که تاکنون تعاون روستایی در سطح استان‌ها ردیف بودجه نداشت.

اولین استان در کشور هستیم که توانستیم بودجه دریافت کنیم

این مقام مسئول با بیان اینکه اولین استان در کشور هستیم که توانستیم بودجه دریافت کنیم، یادآور شد: توانستیم با تخصیص اولین بودجه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومانی، نسبت به خرید یک دستگاه خودروی تارا، بازسازی، نوسازی و تجهیز ادارات تعاون روستایی گیلان اقدام کنیم.

کیوان حسن‌پور برای عملکرد خود از ۲۰ نمره، ۱۴ در نظر می‌گیرد

اگر چه رتبه تعاون روستایی گیلان در ارزشیابی عملکردی کشور و استان برای اولین‌بار خیلی خوب ارزیابی شده اما کیوان حسن‌پور برای عملکرد خود از ۲۰ نمره، ۱۴ در نظر می‌گیرد علیرغم اینکه تلاش زیادی برای تعریف یک برنامه مدون در شبکه تعاون روستایی در مدت ۱۷ ماه گذشته داشته، و معتقد است باید عملکرد بهتری داشته باشد.

کسب رتبه برتر اتحادیه دامداران و اتحادیه تعاون روستایی گیلان در اکسپو

 وی خاطرنشان کرد: اتحادیه دامداران و اتحادیه تعاون روستایی گیلان نیز توانستند در بخش بسته‌بندی، رتبه اول را در نمایشگاه اکسپو کسب کنند ضمن اینکه در کشور رتبه دوم را به دست آوردند.

وی در پایان تأکید کرد: نوع نقش‌آفرینی شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های کشاورزی در استان‌های مختلف بسیار مهم و ضروری است تا بازار را در اختیار بگیرند؛ بنابراین شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌ها برای فعالیت‌های اقتصادی محصولات کشاورزی باید برآورد صحیح داشته باشند و هیچ فعالیت اقتصادی بدون برآورد نمی‌تواند موفق باشد.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=4001

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار