به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ناظر خبر، ستاد تنظیم بازار ستادی است که با تشکیل جلسات در سطوح عالی مدیران، موضوع نظارت بر قیمت کالا و خدمات را بررسی و مورد تأکید خود قرار میدهد.
اگر چه اخبار برگزاری جلسات این ستاد در گیلان و ادعای تنظیم بازار از سوی مسئولان دستگاههای متولی پیشازاین بارها منتشر شده، اما مشخص نیست چرا آثار این جلسات در زندگی مردم محسوس و ملموس نبوده و بازار همچنان تختهگاز در حال عبور از روی شعارها و وعدههای مسئولان است؟! بازاری که بارها زوربازوی خود را عملاً به مسئولان نشان داده و قصد کوتاهآمدن هم ندارد.
این اعتقاد در گیلان وجود دارد که جلسات تنظیم بازار در گیلان بیشتر شبیه یک دورهمی است؛ زیرا این روزها قیمت کالاها و خدمات دوباره بر مدار صعود قرار گرفته و روزی نیست که قیمت یک کالا افزایش پیدا نکند. این افزایش قیمت کالاها در حالی است که سطح درآمد کاهشی بوده که باعث فشار بر طبقه متوسط به پایین جامعه شده است.
در همین چند روز گذشته قیمت گوجه در بازار به ۷۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده، زمزمه گرانی پیاز هم بگوش میرسد، قیمت گوشت مرغ هم از هر کیلو ۸۰ هزار تومان عبور کرده، گوشت قرمز از سفرههای مردم حذف شده، با جراحی اقتصادی دولت سیزدهم کیفیت و کمیت نان، این قوت لایموت هم هر روز بدتر از دیروز شده و…
چندی پیش خبری هم در خصوص توزیع گوشت گرم باقیمت دولتی در برخی رسانهها منتشر شد بدون اینکه به طور مناسب اطلاعرسانی شود شیوه توزیع این کالای پرتقاضا در گیلان چگونه است که غالباً اظهار بیاطلاعی نسبت به این موضوع میکنند؟! چه میزان گوشت گرم از زمان توزیع گوشت با نرخ تنظیم بازاری، در گیلان توزیع شده است؟ و…
آقای استاندار، گوش مردم گیلان از اخبار جلسات ستاد تنظیم بازار پر است و تا زمانی که برگزاری این جلسات، نتیجه ملموس و محسوس نداشته باشد به نظر میرسد انتشار اخبار این جلسات دورهمی، بیشتر نتیجه معکوس داشته باشد.
حالا پرسش این است که اعضای ستاد تنظیم بازار در گیلان دقیقاً چه حمایتی از مصرفکنندگان در این مدت کردهاند؟ چرا ستاد تنظیم بازار پیشبینی وضعیت آینده بازار و کالاها را ندارد و بعد از اینکه مسائل و کمبودها به نقطه بحرانی میرسند، برای حل آن وارد عمل میشود؟ دقیقاً بودونبود چنین نهادهایی با چنین عملکردهایی چه فرقی به حال مردم و کوچک و بزرگتر شدن سفره آنها میکند؟ مسئولان دقیقاً کجای بازار را تاکنون تنظیم کردهاند؟!
این اعتقاد وجود دارد این افزایش بیحسابوکتاب قیمت برخی کالاها و خدمات در حالی است که نهادهای عریض و طویلی با کارمندان بسیاری برای جلوگیری و یا تنظیم قیمت کالاها در بازار وجود دارند، اما به نظر میرسد این نهادها کارکرد خود را ازدستدادهاند و انتهای ملموس عملکردشان، برگزاری همین جلسات ستاد تنظیم بازار یا به عبارتی دورهمیهای مسئولان این ستاد است.
آقای استاندار، هر چند بهتازگی سکان استانداری گیلان را در دست گرفتهاید؛ اما نگارنده ذکر این نکته را لازم دیده که ستاد تنظیم بازار در گیلان هر موقع کار به نقطه بحرانی رسیده، برای حل بحران وارد عمل شده که تأثیر ملموس در زندگی مردم گذاشته و در غیر این مواقع، مسئله گرانی و افزایش قیمت کالاها، کمبود و کاهش عرضه برخی کالاها در بازار جز لاینفک زندگی مردم این استان است.
آقای استاندار، امکان تنظیم بازار با دعا هم وجود ندارد. گوشت، مرغ، برنج، روغن، شکر و برخی دیگر از اقلام موردنیاز که جزو کالاهای اساسی سبد خرید مردم محسوب میشوند؛ بنابراین عملکرد ستاد تنظیم بازار گیلان در بخش اجرا، نیازمند نظارت دقیق و قانونی است تا اثر محسوسی در سفره مردم گیلان داشته باشد.
به نظر میرسد عدم شفافیت در فرآیندها و تصمیمگیریهای ستاد تنظیم بازار میتواند اعتماد عمومی را کاهش و احساس ناکارآمدی را افزایش دهد. ضمن اینکه استفاده از ظرفیت رسانهها در جلسات ستاد تنظیم بازار میتواند اعتماد ازدسترفته جامعه نسبت به عملکرد این ستاد در گیلان را بااطلاع سسانی مستند کاهش دهد.