به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ناظر خبر، باتوجهبه نیازهای روزافزون بهروزرسانی زیرساختهای میادین میوه و ترهبار در شهرستان رشت، الهیار مصباحی، معاون اقتصادی استاندار گیلان، به بررسی وضعیت میادین قدیمی و کمظرفیت این شهر پرداخت. میادین میوه و ترهبار ولیعصر و آزادی رشت که بیش از ۴۰ سال از تأسیس آنها میگذرد، دیگر قادر به پاسخگویی به نیاز جمعیت بیش از یکمیلیوننفری این شهرستان نیستند. این میادین با ظرفیت محدود و فقدان امکاناتی همچون سردخانه و صنایع تبدیلی، همچنین مشکلات ترافیکی و بهداشتی، نیاز به تجمیع و بهروزرسانی دارند.
اقدامات معاون اقتصادی استاندار گیلان برای تجمیع میادین میوه و ترهبار
بر اساس دستور دکتر هادی حقشناس، استاندار گیلان که در جلسات متعدد با فعالان اقتصادی تأکید کردند که باید از رویکرد علمی برای حل مشکلات بهره برد، معاون اقتصادی استاندار گیلان وارد عمل شد. ایشان با هماهنگی با مسئولان دستگاههای مربوطه، اولین گامهای عملی برای تجمیع میادین میوه و ترهبار آزادی و ولیعصر و احداث میدان جدیدی در رشت برداشتهاند.
استاندار گیلان بر این باور است که تنها با برنامههای جامع و استفاده از ظرفیتهای علمی و فنی میتوان مشکلات موجود را حل کرد. این رویکرد موجب افزایش امیدواری برای توسعه زیرساختهای اقتصادی و بهبود خدماترسانی به کشاورزان و مصرفکنندگان شده است.
بهبود ترافیک و کاهش هزینهها با احداث میدان جدید در سراوان
دیروز، ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۳، معاون اقتصادی استاندار گیلان در بازدید میدانی از منطقه سراوان رشت، گفت: «تیم اقتصادی و دستگاههای متولی گیلان باید به دنبال کاهش هزینههای شهری باشند و این امر با چنین اقداماتی محقق میشود.»
وی در این بازدید که با حضور صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مازیار رضوی، مدیرکل منابع طبیعی، شوقی شهردار رشت و جمعی از پیشکسوتان و فعالان اقتصادی میوه و ترهبار استان گیلان برگزار شد، افزود: «اکنون سردخانه و سورتینگ از الزامات یک میدان میوه و ترهبار استاندارد است تا محصولات کشاورزی بر اساس نیاز مصرفکننده بستهبندی و عرضه شوند.»
توجه به تغییرات ذائقه مصرفکنندگان در عرضه محصولات کشاورزی
مصباحی ادامه داد: «امروز مصرفکنندگان به دنبال محصولات کشاورزی با بستهبندی و اوزان کم هستند، چرا که قدرت خرید برای خرید جعبههای سنگین کاهشیافته است.»
وی تأکید کرد: «این میدان متعلق به شخص یا اشخاص حقیقی نیست و منافع عمومی را در نظر میگیرد. بر اساس دستور استاندار، باید تمام دستگاهها برای تحقق این پروژه همکاری کنند.»
چالشهای ترافیکی و آلودگی محیطزیست در میادین فعلی
همچنین مصباحی در خصوص مشکلات ترافیکی ناشی از ورود کامیونها به میادین، بیان کرد: «هماکنون تنها در یک میدان میوه و ترهبار روزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون و وانت وارد میشوند که موجب آلودگی محیطزیست و ترافیک برای شهروندان میشود. با احداث میدان جدید در منطقه سراوان، این مشکلات به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.»
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص احداث میدان میوه و ترهبار در محل کارخانه کنف کار گفت: «میادین میوه و ترهبار باید با موافقت شهرداری و دیگر دستگاههای متولی ساخته شوند. باید توجه کرد که محل کارخانه کنف کار در مسیر فرعی قرار دارد و این میتواند موجب ایجاد ترافیک شود.»
نظرات شهردار رشت و پیشکسوتان اقتصادی در مورد پروژه میدان جدید
رحیم شوقی، شهردار رشت، نیز در این بازدید گفت: «شهرداری رشت به دنبال احداث میادین میوه و ترهبار نسل جدید است تا میادین قدیمی که مشکلات ترافیکی به همراه دارند، از داخل شهر خارج شوند.»
شوقی افزود: «یک میدان میوه و ترهبار باید از ۴۰ تا ۵۰ هکتار مساحت برخوردار باشد تا ظرفیت موردنیاز برای ۵۰ سال آینده را تأمین کند.»
در این بازدید، جمعی از پیشکسوتان و فعالان اقتصادی نیز حضور داشتند و نظرات و پیشنهادات خود را برای بهبود این طرح ارائه کردند.