تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
0
عالمان بی عمل؛

حرف‌درمانی بدون توجه به بسترهای اقتصادی!

  • کد خبر : 1390
  • 28 آبان 1402 - 23:33
حرف‌درمانی بدون توجه به بسترهای اقتصادی!
حرف‌درمانی بدون توجه به بسترهای اقتصادی باعث رنجش و عصبانیت مردم می‌شود. رطب خورده منع رطب چون کند؟ مسئولان سری به داروخانه‌های شهر بزنند و کمبود شیر خشک و گرانی پوشک بچه را ببینند؛ سری به مراکز درمانی بزنند و هزینه‌های سرسام آور آن را ببینند، بعد مدام فقط در حرف تشویق به فرزندآوری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ناظر، نگاهی به اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ماه‌های اخیر بیندازید: « پیشگیری از سقط جنین، راهکار جبران کاهش جمعیت در گیلان»، «بسیاری از دستگاه ها در زمینه تشویق فرزندآوری اقدامی نکرده اند»،«رشد جمعیت، بزرگ ترین دغدغه نظام سلامت گیلان»، «منابع اعتباری در اختیار وکلای مجلس در طرح جوانی جمعیت هزینه شود»، «نیات خیران سلامت را به جوانی جمعیت سوق دهید»، «گیلان در چاله جمعیتی فرو می رود!»، «جوانی جمعیت مستلزم تغییر تفکر در حوزه فرزندآوری است»، «رشد منفی جمعیت و سالمندی ابرچالش‌های گیلان» و…

این‌ها تنها بخشی از اظهارات محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ماه‌های اخیر در زمینه جوانی جمعیت و فرزندآوری است.

هیچ کس منکر آن نیست که با فراهم سازی زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی و رفع دغدغه‌های جوانان، باید به فکر افزایش جمعیت بود اما آنچه باعث رنجش و عصبانیت مردم می‌شود، عدم توجه به بسترهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و صرفا حرف‌درمانی و انتظار اجابت از سوی جوانان است!

از سویی دیگر نگاه جامعه نیز به مسئولان است؛ به عنوان مثال رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان که مرتب و بی‌وقفه، جوانی جمعیت را مهم‌ترین چالش گیلان می‌داند، در زندگی شخصی خود تا چه اندازه به اهمیت رشد جمعیت پایبند بوده است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که دکتر آشوبی و ۷ معاون وی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، هر کدام ۱ یا ۲ فرزند دارند و میانگین فرزندآوری در میان آنان کمتر از ۲ فرزند است!

حال این سوال مطرح می‌شود که کسانی که مدام از کاهش فرزندآوری مردم استان گلایه‌ می‌کنند، چرا خودشان به ۱ یا نهایت ۲ فرزند اکتفا کرده اند؟ به قول معروف، «رطب خورده منع رطب چون کند؟»، کسی که دیگران را نصیحت کرده و از انجام کاری باز می‌دارد اما خود رعایت نکرده و آن کار را انجام دهد مسلماً نصیحتش بی اثر خواهد بود.

اگرچه استفاده ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان از جوانان در برخی معاونت‌های این مجموعه جای تقدیر دارد، اما همین جوانان اکنون در سن و شرایط فرزندآوری و برخی که سن و سال بیشتری دارند، در انتظار نوه‌دار شدن قرار دارند؛ بهتر نیست که بیشتر به این افراد، توصیه به فرزندآوری شود؟

زمانی که حرف و عمل مسئولان با هم متفاوت باشد؛ نه تنها مردم، بلکه بسیاری از کارمندان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان که با سبک زندگی شما آشنا هستند، بی‌اعتمادتر از همیشه می‌شوند.

همان‌گونه که گفته شد، کسی مخالف افزایش جمعیت به شرط تامین و رفع دغدغه‌های مردم نیست، اما نمی‌شود که مسئولی که متولی این موضوع در استان است، خود و فرزندانش به آن اهمیت ندهند و فقط به نصیحت مردم بپردازند؛ آقای دکتر اول فرزندان و معاونانتان را نصیحت به فرزندآوری کنید بعد به مردم برسید!

مردم می‌گویند که مسئولان سری به داروخانه‌های شهر بزنند و کمبود شیر خشک و گرانی پوشک بچه را ببینند؛ سری به مراکز درمانی بزنند و هزینه‌های سرسام آور آن را ببینند، بعد مدام فقط در حرف تشویق به فرزندآوری کنند.

مردم به مسکن، اشتغال، رفع دغدغه‌های اقتصادی، تامین نیازهای بهداشتی، افزایش امید و آرامش نیاز دارند تا به فکر افزایش جمعیت باشند؛ آقای دکتر آشوبی، مسکن و اشتغال در حیطه وظایفتان نیست، کمبود شیر خشک و پوشک که در حیطه وظایف شما و معاونانتان است؛ به فکر این‌ها باشید!

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=1390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار