به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ناظر؛ اسدالله عباسی استاندار گیلان در بازدید از وضعیت روند احداث و پیشرفت فیزیکی راه آهن رشت – کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی و قطعه ۶ و هفت این راه آهن در منطقه پیربازار گفت: راه آهن رشت کاسپین یک پروژه ملی و بین المللی محسوب میشود و گلوگاه راه آهن رشت – آستارا بوده و باید همه دستگاههای اجرایی و وزارت خانههای مرتبط در راستای تکمیل این پروژه همت کنند.
در این بازدید که خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین امانی معاون فنی و امور زیر بنایی سازمان برنامه و بودجه نیز حضور داشتند، افزود: این پروژه تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب است، لذا در دولت سیزدهم به پیمانکاران پروژه راه آهن رشت – کاسپین اعتبارات به صورت نقد پرداخت شد که در طول چند سال گذشته بی سابقه بود.
۳۳ درصد از اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری به گیلان به تکمیل راهآهن رشت – کاسپین و هشت کیلومتر آزادراه قزوین – رشت اختصاص یافت
عباسی اضافه کرد: ۳۳ درصد از اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری به گیلان به تکمیل راهآهن رشت – کاسپین و هشت کیلومتر آزادراه قزوین – رشت اختصاص یافت و عدم تکمیل راهآهن رشت – کاسپین به بهانه نبود اعتبارات توسط پیمانکار غیر قابل قبول و بهانه واهی است.
نماینده عالی دولت در استان گیلان بیان کرد: دولت سیزدهم از هیچ کمکی به پیمانکاران پروژه راهآهن رشت – کاسپین دریغ نکرده است از این رو اگر من بعد پیمانکاری به وظایف خود عمل نکند با آن برخورد میشود؛ زیرا بنده به عنوان خدمتگزار مردم باید پاسخگو باشم.
وی با تأکید بر تکمیل راه آهن رشت – کاسپین در فصل تابستان با توجه به شرایط جوی این استان بیان کرد: باید راه آهن رشت – کاسپین در فصل تابستان اجرایی شود و هیچ عذری در این خصوص توسط پیمانکاران پذیرفته نیست، لذا نباید با وعدههایی که بعضاً عملی نمیشود مردم را ناامید کرد.
باید برای افتتاح راه آهن رشت – کاسپین روز شمار نصب شود
عباسی با بیان اینکه در خصوص تأمین مصالح برای تکمیل راه آهن رشت – کاسپین هیچ مشکلی در استان وجود ندارد، افزود: در خصوص تأمین مصالح هیچ پیمانکاری حق اعتراض ندارد؛ زیرا هر آنچه نیاز بود در استان فراهم کردیم، لیکن از امروز باید برای افتتاح راه آهن رشت – کاسپین روز شمار نصب شود تا مردم بدانند تا این تاریخ باید این پروژه به بهره برداری برسد.
این مقام مسئول با اشاره به نقش تکمیل راه آهن رشت – کاسپین در رونق اقتصادی گیلان در حوزههای مختلف تصریح کرد: باید به گونهای این پروژه را به بهره برداری رساند که مردم از شنیدن صدای قطار ابراز خرسندی کنند؛ زیرا تحقق این مهم علاوه بر رشد اقتصادی منجر به ایجاد اشتغال پایدار در استان میشود.
استاندار گیلان از پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه راه آهن رشت – کاسپین خبر داد و گفت: برای تکمیل این پروژه به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اقدامات لازم در این خصوص انجام شد.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با بیان اینکه مسیر ریلی راه آهن رشت – کاسپین یکی از چهار مسیر ریلی اولویت دار در کشور است، اظهار کرد: یکی از اهداف دولت تکمیل این راه آهن در فصل تابستان است که به شرطی تمامی اعتبار این امر محقق میشود.
برای تکمیل این پروژه در فاز نخست به ۴۵۰ الی ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است
خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی راه آهن رشت – کاسپین گفت: بر اساس آمار برای تکمیل این پروژه در فاز نخست به ۴۵۰ الی ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی با تأکید بر اهتمام تمامی دستگاههای اجرایی در تکمیل راه آهن رشت – کاسپین بیان کرد: با تلاشهای استاندار گیلان و معاون سازمان برنامه و بودجه زمانبندی برای تکمیل راه آهن رشت – کاسپین و زمان تخصیص اعتبار لحاظ شده است.
معاون فنی و امور زیر بنایی سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت تکمیل راهآهن رشت – کاسپین در اجرایی شدن کریدور شمال به جنوب، اظهار کرد: شماره معکوس برای بهره برداری از این پروژه آغاز شده است و هیچ مشکلی در خصوص تأمین اعتبار و همچنین اعتبارات مازاد وجود ندارد.
حمید امانی با ابراز امیدواری در خصوص تکمیل راهآهن رشت – کاسپین تا ۱۵ مردادماه افزود: با توجه به میزان پیشرفت پروژه و همچنین اقدامات صورت گرفته بسیار امیدوارم که این پروژه تا ۱۵ مردادماه تکمیل شود.