تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
0
شهردار رشت:

عمق آب‌بندان عینک به طور میانگین به نزدیک ۴ متر خواهد رسید

  • کد خبر : 892
  • 06 مهر 1402 - 20:23
عمق آب‌بندان عینک به طور میانگین به نزدیک ۴ متر خواهد رسید
آب‌بندان عینک با چشمه‌های زیرزمینی و ۳۲ هکتار وسعت بزرگ‌ترین تالاب درون‌شهری گیلان محسوب می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر، رحیم شوقی شهردار رشت در بازدید از لایروبی پهنه شماره ۳ تالاب عینک گفت: پس از انعقاد قرارداد شرکت آب منطقه‌ای گیلان با شهرداری فاز احیای آب‌بندان عینک رشت آغاز شده است.

پهنه ۳ به وسعت ۸.۴ هکتار در طول سالیان گذشته لایروبی نشده بود!

شهردار رشت در این بازدید که رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا نیز حضور داشت، افزود: تالاب عینک شامل ۴ پهنه به وسعت ۳۲ هکتار است که پهنه ۳ به وسعت ۸.۴ هکتار در طول سالیان گذشته لایروبی نشده بود.

تدوین سند راهبردی احیای آب‌بندان عینک رشت

شوقی به تدوین سند راهبردی احیای آب‌بندان عینک رشت اشاره کرد و ادامه داد: سند مذکور با محوریت مطالعه، ساماندهی و باززنده‌سازی آب‌بندان عینک تدوین شده است و در این راستا لایروبی پهنه سوم در دستور کار قرار گرفت که عملیات لایروبی از ابتدای تیرماه آغاز شده و طی ماه‌های آینده به اتمام می‌رسد.

پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی لایروبی آب‌بندان عینک رشت

وی از پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی لایروبی آب‌بندان عینک رشت خبر داد و اذعان کرد: با اتمام عملیات لایروبی پهنه شماره ۳ به میزان ۱/۱ متر عمق آب‌بندان عینک افزایش می‌یابد و به طور میانگین به نزدیک ۴ متر خواهد رسید.

افزایش حجم آبگیری آب‌بندان عینک رشت

شهردار رشت با اشاره به اینکه افزایش حجم آبگیری آب بندان و تامین حداقل نیاز جهت پایداری اکوسیستم آبی از مزایای لایروبی آب بندان عینک رشت است، خاطرنشان کرد: رفع آلودگی های زیست محیطی، بازگشت به شرایط طبیعی گذشته و جوان سازی آب بندان و همچنین احیای تنوع گونه های بومی و افزایش بردباری این گونه ها از دیگر مزایای لایروبی آب بندان عینک رشت است.

زنده‌سازی تالاب عینک رشت

شوقی، بازو سازی را از جمله برنامه‌ها برای باززنده‌سازی تالاب عینک رشت ذکر کرد و یادآور شد: مسیر پیاده‌راه و دوچرخه‌سواری برای اطراف آب‌بندان عینک پیش‌بینی‌شده و این امر موجب ایجاد مسیرهای گردشگری و حفاظت اراضی پیرامون در مقابل جریان‌های سیلابی می‌شود ضمن اینکه حفظ منابع آبی، جلوگیری از هدررفت آب و کنترل پساب را به همراه دارد.

آب‌بندان عینک بزرگ‌ترین تالاب درون‌شهری گیلان

آب‌بندان عینک با چشمه‌های زیرزمینی و ۳۲ هکتار وسعت بزرگ‌ترین تالاب درون‌شهری گیلان محسوب می‌شود. این آب‌بندان دارای چهار پهنه اصلی و یک پهنه کوچک است که از شرق به تقاطع غیرهمسطح شهدای گمنام، از شمال به بلوار شهید افتخاری، از جنوب به پارک دانشجو و مناطق مسکونی غیرمجاز و از غرب به شرکت دخانیات رشت منتهی می‌شود.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=892

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار