تاریخ : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 26 July , 2024
0
استاندار گیلان:

راه‌اندازی سرای تجاری ایرانیان در روسیه، فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان کشور است

  • کد خبر : 1679
  • 04 دی 1402 - 11:41
راه‌اندازی سرای تجاری ایرانیان در روسیه، فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان کشور است
حق مردم است که از دستاوردهای ارزنده سفر روسیه بیشتر بدانند/ مدیران دستاوردهای سفر روسیه را به مردم گزارش دهند/ هم اکنون پنج تا ۱۰ درصد اقتصاد دریا در گیلان شکوفا شده است/ راه‌اندازی سرای تجاری ایرانیان در روسیه، فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان کشور است/ در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌هایی با روسیه منعقد گردید؛ اما هیچ‌کدام عملی نشد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر خبر، اسدالله عباسی استاندار گیلان، در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گفت: هدف از سفر اخیر به روسیه تحصیل بازار ازدست‌رفته گیلان در حوزه اوراسیا بود.

عباسی افزود: موفقیت در عرصه صادرات منوط به بازاریابی و حفظ بازار خارجی در قالب یک برنامه راهبردی بلندمدت است و این مهم در سفر اخیر به‌درستی هدف‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: همراهی دستگاه‌های اجرایی، اتاق بازرگانی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان موفق در قالب هیئتی اقتصادی و برقراری ارتباط بین تجار و بازرگانان دو کشور توانست فضای موجود را برای حضور بیشتر گیلان و شناساندن محصولات تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی، دانش‌بنیان و فرهنگی فراهم کند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به راه‌اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان گفت: راه‌اندازی این سرا فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان ایران است، ازاین‌رو اتاق بازرگانی می‌تواند با انسجام همه تجار و بازرگانان فعال، سهم بیشتری از این بازار کسب کند.

وی تصریح کرد: سرای تجاری ایرانیان و تشکیل کارگروه تخصصی ترانزیتی و ارزی مبادلات تجاری گیلان و روسیه گامی برای دستیابی به اهداف مشترک دو کشور است.

استاندار گیلان سرای تجاری ایرانیان و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در روسیه را فرصت مناسبی برای گیلان دانست و افزود: منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان همچنین بنادر گیلان در این بخش می‌تواند فعال شود و زمین رایگان در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد.

عباسی سهم ایران از بازار ۲۹۵ میلیارددلاری روسیه را بسیار اندک اعلام کرد و یادآور شد: ایران تنها حدود ۷۰۰ میلیون دلار از مبادلات روسیه را در اختیار دارد و در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌هایی که در این زمینه منعقد گردید هیچ‌کدام عملی نشد؛ اما این سفر راهبردی، کاربردی و عملیاتی بوده و مدیران باید دستاوردهای آن را منعکس کنند و اصرار بر اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقده بین طرفین داشته باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ایجاد پرواز هوایی رفت‌وبرگشت از رشت به آستراخان و رشت به ماخاچ قلعه را در ارتقای بازرگانی بین کشورها بسیار ارزشمند برشمرد و گفت: با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و احداث کارخانه کشتی‌سازی باید در اقتصاد دریا محور تحول ایجاد کرده و ظرفیت بنادر را تا ۱۵ میلیون تن افزایش دهیم، درحالی‌که هم اکنون پنج تا ۱۰ درصد اقتصاد دریا در گیلان شکوفا شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تلاش برخی افراد برای کم‌اهمیت جلوه‌دادن دستاوردهای سفر اخیر روسیه، تأکید کرد: مدیران و دست‌اندرکاران مرتبط با تولید، ترانزیت و صادرات گیلان با بهره‌گیری از فضای رسانه‌ای، به تبیین و روشنگری افکار عمومی دراین‌خصوص بپردازند و اجازه ندهند برخی، تلاش‌های دولت انقلابی و مردمی سیزدهم را در حوزه تسهیل مبادلات خارجی و تقویت صادرات غیرنفتی کمرنگ و کم‌اهمیت جلوه دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گیلان نیز در این نشست، ابعاد اقتصادی سفر اخیر هیئت تجاری گیلان به ریاست استاندار به روسیه را تشریح کرد و گفت: در این سفر، بسیاری از موانع و محدودیت‌های حوزهٔ ترانزیت، کمرگ، صادرات تجار و بازرگانان کشور با استان‌های مختلف روسیه آسیب‌شناسی و رفع شد.

قاسم رضائیان افزود: اکنون بستر برای ارتقای حداکثری مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و روسیه با نقش‌آفرینی گیلان بیش‌ازپیش فراهم است.

وی ادامه داد: می‌توان در یک برنامه میان‌مدت حجم مبادلات فعلی دو کشور را از ۷۰۰ میلیون دلار فعلی به بیش از یک میلیارد دلار افزایش داد و به‌سوی اهداف کلان‌تر که ارتقای مناسبات تا ۱۰ میلیارد دلار است، حرکت نمود.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=1679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار