تاریخ : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 26 July , 2024
0
چرا مرگ یک مادر برای مسئولان شبکه بهداشت و درمان تالش در سال 2024 طبیعی است؟!

از اصرار بیمارستان نورانی برای زایمان طبیعی تا مرگ مادر جوان در بخش زایمان!

  • کد خبر : 1794
  • 18 دی 1402 - 9:31
از اصرار بیمارستان نورانی برای زایمان طبیعی تا مرگ مادر جوان در بخش زایمان!
تنها بیمارستان تالش که در روز افتتاح رسمی قرار بود به مرکز توریسم درمانی مبدل شود حالا به ایستگاه آخر مراجعان تبدیل شده است! مادر جوان 29 ساله فوت شده و حالا نوزاد و فرزند دیگرش باید بدون مادر همراه پدری عزادار باشند که بجای هزینه میهمانی و جشن فرزند تازه متولد شده، برای همسرش مراسم ختم می‌گیرد. آمار مرگ یک مادر یا نوزاد در یک هزار زایمان طبیعی قابل قبول است و مرگ دو نفر در هر 1500 زایمان قابل قبول نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ناظر خبر، نارضایتی ها از تنها بیمارستان تالش همچنان ادامه دارد. همان جایی که در روز افتتاح رسمی قرار بود به مرکز توریسم درمانی مبدل شود حالا به ایستگاه آخر مراجعان مبدل شده است.

یک زن جوان روز جمعه هشتم دی ماه هنگام زایمان در بیمارستان دولتی شهید نورانی تالش جان سپرده تا نوزاد با روش طبیعی و بدون سزارین متولد شود. این رویداد تلخ بار دیگر نام بیمارستان پر از مشکل و استانداردهای قانون جوانی جمعیت را به چالش کشیده و سبب حساسیت افکار عمومی شده است. حال مادر جوان ۲۹ ساله فوت شده، نوزاد و فرزند دیگرش باید بدون مادر بزرگ شوند و مردی عزادار که بجای هزینه میهمانی و جشن فرزند تازه متولد شده برای همسرش خیرات می‌کند و مراسم ختم می‌گیرد.

طی زایمان‌های طبیعی مرگ و میر مادران چیز عجیبی نیست!

رئیس شبکه بهداشت و درمان شبکه بهداشت تالش در گفتگو با حکایت گیلان علت مرگ مادر را آمبولی ریه بیان کرده و افزوده است: طی زایمان‌های طبیعی مرگ و میر مادران چیز عجیبی نیست و در همه جا اتفاق می‌افتد.

فوت یک نوزاد و یک مادر در ۹ ماه

دکتر سعید رستمی در پاسخ به پرسش آمار مرگ و میرهای تولد در این بیمارستان به مرگ یک نوزاد نیز اشاره کرده است که در نه ماهه گذشته با مرگ این مادر جوان به دو نفر رسیده است.

در نه ماهه اول سال حدود ۱۵۰۰ نوزاد به دنیا آمده است

اما گفتگو با یک منبع آگاه در بیمارستان شهید نورانی نشان می‌دهد که بخش زایمان چهار متخصص و بیش از ۲۰ ماما دارد و در نه ماهه اول سال حدود ۱۵۰۰ نوزاد به دنیا آمده است.

این آمار باید متمایل به صفر باشد

این منبع درباره میزان قابل قبول مرگ مادران و نوزادان تصریح می‌کند: شاخص‌های آمار حیاتی در کشورهای مختلف جهان متفاوت است. آمار مرگ یک مادر یا نوزاد را در یک هزار زایمان طبیعی قابل قبول می‌دانند و مرگ دو نفر در هر ۱۵۰۰ موردی قابل قبول نیست. این آمار باید متمایل به صفر باشد و ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که تا پایان سال به چه تعدادی می‌رسد.

تشخیص قطعی بروز آمبولی ریه این مادر فوت شده نیازمند «سیتی آنژیو» است که بیمارستانی نورانی فاقد آن است

همین منبع با بیان نبود برخی تجهیزات پزشکی تشخیصی در بیمارستان شهید نورانی تصریح می‌کند: تشخیص قطعی بروز آمبولی ریه این مادر فوت شده نیازمند «سیتی آنژیو» است و بیمارستان شهید نورانی مجهز به این دستگاه نیست. احتمالا تشخیص آمبولی با علایم بالینی بیمار از قبیل افت فشار خون، افزایش تعداد تنفس و … اتفاق افتاده و مستند نیست.

اصرار بیمارستان برای انجام زایمان طبیعی طبق دستور العمل‌های وزارت بهداشت شامل حال این مادر نمی‌شد

همچنین پس از انتشار این خبر در رسانه های منطقه، شبکه بهداشت و درمان شهرستان تالش در جوابیه‌ای به پایگاه خبری صریح خبر جزئیات بیشتری از ماجرا را منتشر و بیان کرده است: خانم ۲۹ ساله برای زایمان دوم به بیمارستان مراجعه کرده که زایمان اول خود را به صورت طبیعی انجام داده بود. شکستگی لگن بیمار طبق نظر متخصص منعی برای انجام زایمان طبیعی نداشت. در ثانی اصرار بیمارستان برای انجام زایمان طبیعی طبق دستور العمل‌های وزارت بهداشت شامل حال این مادر نمی‌شد.

علت دقیق مرگ پس از اعلام نظر پزشک قانونی به اطلاع شهروندان خواهد رسید

اتفاق ناگواری که برای این مادر اتفاق افتاد یک اتفاق طبیعی است که ممکن است در تمام بارداری ها اتفاق بیفتد و ارتباطی به زایمان طبیعی و … ندارد. ضمن عرض تسلیت به خانواده داغدیده کادر درمان اعم از پزشک و پرستاران تمام تلاش خود را به صورت شبانه روزی برای ارائه خدمات و درمان ایثارگرانه انجام می‌دهند و مطمئنا خود بیشتر از همه از چنین حوادثی ناگواری اندوهگین می‌شوند. بنابر این تمام دقت و تلاش خود را انجام می‌دهند. جهت اطمینان خاطر شهروندان و خانواده داغ دیده و رفع هر گونه شبهه مراتب به پزشکی قانونی نیز ارجاع شده است. علت دقیق مرگ پس از اعلام نظر پزشک قانونی به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

بیمارستان‌های دولتی طرح ترویجی زایمان طبیعی را دنبال می‌کنند

یک متخصص زنان و زایمان در پاسخ به بیانیه شبکه بهداشت و درمان تالش درباره مرگ مادر به حکایت گیلان می‌گوید: بیمارستان‌های دولتی طرح ترویجی زایمان طبیعی را دنبال می‌کنند و حتی با پرداخت پول در زایمان اول نیز حاضر به سزارین نیستند و حتی در زایمان‌های بعدی هم از روش زایمان طبیعی برای تولد نوزاد استفاده می‌کنند. چنانچه فردی قصد سزارین داشته باشد مجبور است که به بیمارستان خصوصی برود.

اولویت جان مادران است

وی با اشاره به جوابیه شبکه بهداشت تالش درباره شکستگی لگن تصریح می‌کند: اولویت جان مادران است و همه فاکتورها باید به درستی رعایت شوند تا زایمان به صورت طبیعی امکان پذیر شود. جراحی های بزرگ و مخصوصا شکستگی لگن احتمال بروز آمبولی را هنگام زایمان طبیعی افزایش می‌دهد و در این مورد خاص به مادران توصیه می‌شود که باردار نشوند. لگن بخش حساسی از بدن مادران باردار است و متخصصان باید پاسخ دهند که آیا از شکستگی لگن آگاه بوده‌اند و یا اینکه این موضوع را پیش از زایمان توسط بیمار اظهار نکرده‌اند. چنانچه این آگاهی بوده باید مادر با روش سزارین فرزند خود را به دنیا بیاورد تا احتمال مرگ کاهش پیدا کند.

بررسی پرونده بیمار در صورت مرگ و میر تا یک سال طول می‌کشد

این متخصص زنان و زایمان درباره بررسی علت مرگ و نتایج بررسی‌ها می‌افزاید: بررسی علت مرگ افزون بر معاینه پزشکی قانونی نیازمند بررسی پرونده بیمار در کمیسیون پزشکی است که در صورت مرگ و میر تا یک سال طول می‌کشد و نمی‌توان به راحتی در این مورد نظر داد.

طبیعی بودن مرگ و میر مادر و نوزاد برای مسئولان شبکه بهداشت و درمان تالش

پاسخ‌های شبکه بهداشت و درمان تالش به رسانه‌ها در نوع خود جالب توجه است و ابهامات زیادی دارد. آنها از یک سو مرگ و میر را طبیعی می‌دانند از سوی دیگر دلایل متعددی برای این موضوع بیان می‌کنند.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با تمام انتقاداتی که بر آن هست در ماده۵۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرده است در راستای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت مادر و نوزاد و کاهش سالانه پنج درصد از میزان زایمان غیرطبیعی نسبت به نرخ کل زایمان در کشور تا رسیدن به نرخ میانگین جهانی تلاش کند و اقدامات مفصلی را برای بهبود فضای فیزیکی، افزایش نیروی انسانی مورد نیاز و خدمات انجام دهد.

لینک کوتاه : https://nazerkhabar.ir/?p=1794

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار